Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 7513 ggr
Lia
2015-09-11 21:56
0

Fläckar på tungan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta märke har jag nu på tungan. Jag fick det för några veckor sen, då väldigt svagt, och idag märkte jag att det blivit både djupare, större och tydligare. Förra sommaren fick jag massa prickar som liknar detta. Fick höra av doktorn att det kunde vara brist på något, och fick veta att jag hade brist på både folsyra och järn. Jag tog då järntabletter i några veckor, sen la jag av med det. Folsyran gjordes inget åt så jag vet inte hur det blev med det, men prickarna försvann till slut i alla fall. Kan det vara detta jag har igen? Har någon annan här haft detta? Bör jag prova järntabletter själv eller gå till läkaren? Jag vet ju liksom inte om det är järn den här gången ens, det är lite olika från blodprov till blodprov hur det står till. Eller ska jag bara avvakta? Det gör inte ont, svider bara lite eftersom det, ja, saknas lite tunga där haha. Så här ser det alltså ut nu, fast det är rödare än på bilden:

Geru
2015-09-14 03:53
0

Prova samma som förut. Funkar inte det är det bara strosa iväg till läkaren. 

Saker som te.x. ägg innehåller folsyra, men jag vet inte hur pass bristande det var då, och inte heller hur det är nu, så finns inga råd att ge dig där, tyvärr.

Om man söker på Svidande tunga kommer b-vitamin brist upp. Äter du någon annan kost än normalt?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Lia
2015-09-14 07:04
0

#1 Nej jag äter normal kost, fast jag har lite svårt att få i mig ordentligt, så det är kanske inte så konstigt att jag får lite brister då och då. Jag har ätstörning och mår illa vid tanken på mat för det mesta.

The_pearl
2015-09-14 13:31
0

Tycker det ser ut som svamp. Kan det vara svamp på tungan? Annars gå till doktorn igen, kanske inte ska mixtra för mkt med tillskott?

Lia
2015-09-14 14:06
1

#3 Jag har haft svamp förut och det här är inte alls som det.

Geru
2015-09-14 16:01
0

#2 Hmm. Gå till läkaren då, och kolla värdena i blodet, för att se om det finns brister. Jag tippar på att det är b-vitamin brist, i och med att det är ett av dom tidiga symptomen(alltså tungsveda).

Om du verkligen inte vill gå till läkaren så får du antingen äta saker med b-vitamin i(i större mängd än normalt) eller ta tillskott.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Lia
2015-10-05 23:34
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tog ett blodprov nyligen, och det var inte järn i alla fall. Så jag får gå till VC nu då det flyttat sig och blivit värre. Men jag läste lite om geografisk tunga/karttunga, och det låter precis som det jag har. De trådformiga papillerna är borta i området och den vitare kanten har dykt upp. Vad tror ni om det?

Tant Grön
2015-10-06 00:06
0

Kan det vara B12 brist? Tycker du skall gå till doktorn.
Ett klassiskt kännetecken på B12-brist är den förändrade tungan. De yttersta cellerna på en frisk tunga förnyar sig snabbt, men brist på vitamin B12 gör att cellerna inte kan nybildas. Den knottriga ytan försvinner och kvar blir en slät, rödblank och svidande tunga som är typisk för B12-brist. Innan det gick att få snabba svar på blodprover för B12-brist var just förbättringen av tungan ett viktigt tecken på att behandlingen fungerade, berättar Robert Hast. Han minns hur läkarna gick och tittade patienterna i munnen, eftersom tungan återfick sin normala yta redan efter ett par dagars behandling med B12-injektioner.

Lia
2015-10-06 00:23
0

#7 mycket möjligt att det är så. Men tungan är alltså inte helt slät på området, jag har kvar de svampformiga papillerna. Det är bara de trådformiga som är borta. Fast det kanske var så du menade? Jag får ringa doktorn i morgon, men jag är så rädd att de kommer tycka att jag är dum i huvudet som kommer dit med ett så futtigt bekymmer…

Tant Grön
2015-10-06 00:31
0

Du kan väl låta någon sjuksyster titta på det, om du tycker det är retligt att gå till doktorn för detta. Men om det skulle vara B12 brist så är det allvarligt.

Geru
2015-10-06 01:55
2

Nyckeln är väl att om man inte vet vad det är för någonting som är fel på en själv, och man ser inga svar eller liknande som duger eller ger ett definitivt svar, så är det dags att gå till läkaren.

-Stephen Hawking

[rumelle]
2015-10-06 05:53
0

Varför bokar du inte tid hos din tandläkare? Tungan är deras område.

Tant Grön
2015-10-06 09:46
0

#11 Men om det är någon brist så behöver det tas blodprov.

Lia
2016-08-26 18:31
0

Jag fick höra att min moster hade likadant som jag, så nu när jag ändå skulle till tandläkaren visade jag en bättre bild och fick höra att det utan tvekan var geografisk tunga. Så nu vet jag det, och har fått en bedövningsspray till när det är som värst. Som nu tex. Nu för tiden spricker det också och stora delar av tungan drabbas, så det är ju skönt att det finns nåt som kan hjälpa.