domningar - ms?
Snälla kan någon ge ett snabbt svar?
Hur kollar man upp om man har MS? Kan de se det på blodprov eller hur gör dom? Kan de göra det på vårdcentral eller måste man till sjukhus?
Har fått plötsliga domningar i båda benen (mest insidan och utför hela benen) Det har varit sedan i måndags annandag påsk nu utan att varken bli bättre eller sämre. Jag kan ju gå, men det känns klumpigt, och när man tar i benen med handen känns det som att man har ett tjockt tyg emellan fast man rör direkt vid benet.
Kan detta vara MS? Är 33 år och tjej
MS är en komplex sjukdom och numera ställs diagnos ganska snabbt jämfört med några år sedan.
Det är en sammantagen undersökning av en neurolog oftast och man gör precis som Tassy beskriver en magnetröntgen av hjärnan för att se förändringar. Dessutom görs alltid en LP, lumbalpunktion av spinalvätskan i ryggen för att se pågående "inflammatoriska förändringar" Dessutom kompletteras alltid med neurologiska undersökningar och sjukdomshistoria.
Man gör alltså en utredning som är lite mer omfattande om man misstänker MS.
Här kommer en bra länk.
Du bör kontakta din vårdcentral som i så fall kan skriva en remiss till neurolog.
/Maria
Jag hade en massa liknade symptom, kramper, ögonmigrän, domningar vinglighet, sluddrigt tal etc. etc. under en längre tid.
Jag genomgick en fullskalig undersökning, och se…
Jag hade MS, så kallad Primär progresiv.
Jag käkar numera 900mg x 3 (= 2700mg) Gabapentin/dygn + 10mg x 3 (= 30mg) Baklofen/dygn.
Jag har sjukgymnastik en gång i veckan och rehabgympa en gång i veckan.
Jag jobbar 100% (men går för halvmaskin).
Hur jag känner mig?
Det varierar från halvdålig till sk*idålig.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
#3 Hur länge har du varit sjuk?
/Maria
Sjuk i flera år…
Men eftersom jag är en karl så sk*t jag i det ända till både frun och en av sjukgymnastena tvingade mig till doktorn förra hösten. diagnos fick jag i våras.
#5 Fruar är bra ibland
Hoppas innerligt att du får såpass lindring så att ditt liv känns meningsfullt och har någon form av kvalitet.
/Maria
#5 behöver inte vara karlar till det. Drar mig alltid själv i det längsta för att gå till läkaren.
Nä…
Det är inte kul.

Uppföljning:
Jag lever fortfarande, ungefär som för ett och ett halvt år sedan. Jag är tröttare och har mer värk. En del av Gabapentinet är utbytt mot Lyrica. Men de hjälper föga och jag känner mig som jag drattat ner för en trappa och slagit mig.
😕
Jag "jobbar" fortfarande 100%, dessutom brukar jag gå till jobbet som numera är 5 km bort, hem tar jag bussen.
Hur jag känner mig?
Det varierar från nästan heldålig till sk*td*l*g.
😐
Men jag är envis som en åsna och tänker inte ge upp så lätt.
Uppföljning:
Lag lever, har varit sjukskriven med 25% nu i två och ett halvt år. Jag jobbar således med 75% . Jag har lönebidrag och helt anpassat arbeta här på myndigheten.
FK har ringt för några veckor sedan och menat att jag skulle får sjukersättning med 25%. Jag vill inte detta, jag vill fortsätta med min sjukskrivning; jag vill inte ha stämpeln "sjukpensionär" på mig. Jag är knappt 60 och jag ryggar inför det hela.
Jag medicinerar med Lyrica, Baklofen, Citodon, Kodein och Modafinil.
Plus en del annat för att kunna sova.
Hur jag känner mig?
Som ni säkert förstår så varierar från nästan heldålig till sk*td*l*g.
D.v.s. precis som för lite mer än tre år sedan då jag senast skrev här inne.
MS är en ständig och långsamt tilltagande plåga. Men jag är envis som en åsna och tänker inte ge upp så lätt.

Jag styrketränar 2 x2 timmar per vecka. Går till och från jobbet 2 x 5km.
Jag känner mig…
🤮
Usch vilken trist sjukdom. Du är beundransvärd som orkar.
Numera så har något hundratal patienter i Sverige stamcellstransplanterats med ganska goda resultat. Skulle du vara aktuell för detta tro?
Jag har 50% sjukersättning och jag var emot det från början men försäkringskassan skickade till slut hem papper och jag skrev under.
Idag tycker jag att det funkar bra. Jag jobbar måndag-onsdag-fredag. Ändå har jag hög korttidsfrånvaro så jag har Högriskskydd och slipper på så sätt karensen.
Men nu är det ju inte MS jag har.
/Maria
Sjukersättning heter det så man kan välja själv om man ska stämpla sig som sjukpensionär, det ordet finns ju inte direkt längre. Det handlar bara om att det är en stadigvarande ersättning och det är väl väldigt bra när man har en kronisk sjukdom. Jag är 32 och har 100% sjukersättning så du ligger i lä Farwuq, hehe :)
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#12 Ungefär halva min ålder och 4×mer i sjukersättning - räknat i procent av arbetstid.
😉
Undras om man kan få pensionärsrabatt på saker och ting.
🤔
#13 Ja vet inte hur det funkar när man har 25% ersättning men jag får rabatt på bio t ex :)
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Tids nog får jag nog reda på det.
😃