Känsliga varnas - Blåsa
Jag fick en droppa kokande vatten på handen och tänkte inte att det lilla behövde sköljas under vatten. Nu har jag fått en äcklig blåsa som ömmar.
Vågar inte ta hål på den eftersom jag inte har sårtvätt och det är rötmånad. Är det skadligt på något sätt att låta den vara och förhoppningsvis försvinna av sig själv?
När jag fick en liknande blev sjukvårdarna (var på konvent) barska på mig för att jag tagit sönder den, så det är nog smart att låta vätskan jämna ut sig. Koksalt annars?
http://www.1177.se/Varmland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Lindriga-brannskador/
"Om huden enbart blivit röd behövs inte något förband. kan kännas skönt att smörja in röd hud med något svalkande, till exempel kylbalsam eller gel med aloe vera. Även kräm eller salva med hydrokortison kan lindra.
Om du har fått blåsor och sår kan de vätska, och då är det bra att skydda skadan med en steril kompress. Om du har använt en kompress som har fastnat i såret, kan du blöta upp kompressen med lite vatten. På apotek finns särskilda kompresser som inte fastnar i såret. Det är viktigt att hålla såret rent hela tiden.
Stick inte hål på brännblåsor eftersom de skyddar huden som håller på att nybildas under.
När rodnaden har försvunnit eller såret läkt kan en fetare hudkräm eller salva hjälpa om huden stramar.
Skydda den skadade huden mot sol tills skadan är helt läkt."
Tack :) Då låter jag den läka själv och hoppas den inte går sönder när jag sover :)
#3 Ja, det blir ju lite svårt att styra över..😃
Man kan plåstra med tygplåster på natten, eller kompress, vad som helst som andas..
Den gick sönder av sig själv en timme efter jag skrev senaste inlägget. Verkar ok idag.
Ofta klarar man sig utan infektion. 🙂
Jag brukar ha otur. Fick en blåsa av skoskav för något år sedan. Fy tusan vad infekterat det blev. Slutade med antibiotika.
Den här gången hade jag tur :) *peppar peppar*
Tvätt med koksaltlösning är lätt att ordna hemma
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Jo det vet jag.
Jag brukar peta hål med en fin nål. Blåsor brukar ju komma på såna ställen där de annars gärna går sönder själva, och då kanske man lyckas skava bort huden. Gör man bara ett litet hål så lägger sig ju huden tillbaka på plats och det blir som ett plåster.