Svårighet att öppna och knyta händerna
Jag jobbar som städare och den här veckan var min första vecka. När jag vaknade i morse kunde jag knappt öppna min händer. Mina händer har värkt en hel del under den här veckan och nu är de riktigt stela och helt enkelt jobbiga.
Är det normalt att man får problem med händerna efter bara en veckas arbete som städare? Kanske värt att nämna att dåliga händer är något som både min mamma och syster har. Min systers händer blev dåliga redan i 20-års åldern så hon kan inte ens arbeta mera. Hon är numera sjukpensionerad redan vid åldern 33 då hennes händer inte vill fungera. Hon kan inte ens prata i telefon längre än 2min innan de ger upp och hon tappar greppet. Mina mamma fick dåliga händer i 50-års åldern och måste ibland även få kortisonsprutor för det här. Vet dock ej om det hjälper?
Nu är ju jag lite oroligt över att jag går i samma fotspår som dem, eller är det normalt att händerna blir så här och kanske bara är ovana med det här sortens arbete?
Finns det några råd om hur man kan mjuka upp händerna? Övningar som man måste göra varje dag för att undvika att händerna förstörs`?
Jag har jobbat som lokalvårdare i 20 år och har inga problem med händerna, det som städare först och främst brukar få ont och förslitningsskador i, är främst nacke och axlar. Händerna brukar mer drabbas av eksem, torrsprickor pga att man är med händerna i vatten, handskar mm stor del av dagen.
Det du har, låter ju som att det kan vara något ärftligt.
Eventuellt att du har överansträngt händerna på något vis.
Hoppas du känner dig bättre snart.🌺
/Myrra
#1 Det är det jag var lite rädd för. Även nu då jag försöker skriva så är mina fingrar jättestela och vill inte vara lika smidiga som tidigare. Jag försöker stretcha ut mina fingrar allt jag kan kan och det bara spänner och värker i dem. =/ Funderar om jag borde lägga dem i varmt vatten eller något?