Svårighet att öppna och knyta händerna
Jag jobbar som städare och den här veckan var min första vecka. När jag vaknade i morse kunde jag knappt öppna min händer. Mina händer har värkt en hel del under den här veckan och nu är de riktigt stela och helt enkelt jobbiga.
Är det normalt att man får problem med händerna efter bara en veckas arbete som städare? Kanske värt att nämna att dåliga händer är något som både min mamma och syster har. Min systers händer blev dåliga redan i 20-års åldern så hon kan inte ens arbeta mera. Hon är numera sjukpensionerad redan vid åldern 33 då hennes händer inte vill fungera. Hon kan inte ens prata i telefon längre än 2min innan de ger upp och hon tappar greppet. Mina mamma fick dåliga händer i 50-års åldern och måste ibland även få kortisonsprutor för det här. Vet dock ej om det hjälper?
Nu är ju jag lite oroligt över att jag går i samma fotspår som dem, eller är det normalt att händerna blir så här och kanske bara är ovana med det här sortens arbete?
Finns det några råd om hur man kan mjuka upp händerna? Övningar som man måste göra varje dag för att undvika att händerna förstörs`?
Jag har jobbat som lokalvårdare i 20 år och har inga problem med händerna, det som städare först och främst brukar få ont och förslitningsskador i, är främst nacke och axlar. Händerna brukar mer drabbas av eksem, torrsprickor pga att man är med händerna i vatten, handskar mm stor del av dagen.
Det du har, låter ju som att det kan vara något ärftligt.
Eventuellt att du har överansträngt händerna på något vis.
Hoppas du känner dig bättre snart.🌺
/Myrra
#1 Det är det jag var lite rädd för. Även nu då jag försöker skriva så är mina fingrar jättestela och vill inte vara lika smidiga som tidigare. Jag försöker stretcha ut mina fingrar allt jag kan kan och det bara spänner och värker i dem. =/ Funderar om jag borde lägga dem i varmt vatten eller något?
Jag hade det här tidigare för ett par månader sedan då jag hade två dagar på mig att städa min lägenhet innan jag skulle flytta ut. Mittiallt kunde jag inte öppna min högra hand då jag satt och skrubbade med en svamp. Jag fick panik tills jag äntligen kunde få upp fingrarna (kändes precis som ett av de där hårspännena som man öppnar och stänger).
Annars värker min kropp en hel del och mina gamla skador i ben, höfter och rygg börjar göra sig påminda, men det har åtminstone en förklarning. Jag har aldrig någonsin skadat mina händer förut ju.
Du kanske överanstränger dina fingrar och att det i sin tur ger inflammation i senor och senfästen?
Kanske har du början till artros?
Det är nog bra att du går till doktorn så du kan få hjälp, för sådär ska du ju inte behöva ha det.
#3 Mycket möjligt att jag har överansträngt mina händer men det går ju inte att göra något annorlunda heller. Jag måste ju städa och göra ett bra jobb. =/
Jag tänker kolla upp det här så fort jag har blivit officiellt inskriven här.
Tycker du ska söka vård, först hos läkare och sen kanske träffa en arbetsterapeut. 🙂
Jag tycker också att du behöver utredas för vad som kan vara fel med dina händer. Det är ju långt ifrån normalt.
/Maria
Min ena syster sa att jag antagligen har träningsvärk i händerna… Alltså är det ens möjligt? Jag har aldrig tidigare haft träningsvärk i händerna, inte ens då jag jobbade 10h/dag på båt och skrubbade en massa två veckor i streck. =/
#7 Jo visst kan man ha träningsvärk i händerna men det här låter inte som det. Träningsvärk är ömhet, men du beskriver ju en stelhet och svårighet med rörligheten… Dina familjemedlemmar som har dessa bekymmer, har de någon diagnos?
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#8 Min mamma har en släng av reuma enligt läkaren. Vet inte vad för diagnos min syster har.
Låter väldigt jobbigt och som något som behöver kollas upp, tycker inte att det låter som ett lämpligt jobb för dig heller när du blir sådan. Hoppas att det blir bättre snart och att du slipper gå din syster och mammas fotspår.
🌺
Var dig själv, det finns redan så många andra.
Tycker du skall kontakta vården för att bestämma din åkomma, kan vara karpaltunnelproblem.
http://www.sodersjukhuset.se/Global/patientinformation/DKC/Karpaltunnelsyndrom.pdf
#10 Idag var det helt olidligt. Jag skulle hjälpa min pojkvän med att göra i ordning hans bil och därmed tvätta fönstren på insidan och det gjorde så otroligt ont och jag hade så svagt grepp. Jag är otroligt rädd för hur det kommer att bli imorgon då jag har två klienter jag måste hem till och städa hos… Jag kan ju inte hålla i en trasa och torka utan att det gör otroligt ont. =(
#11 Låter inte riktigt likt det jag har då jag läser om symptomen för karpaltunnelsyndrom. Jag upplever inga stickningar och mina händer är endast svullna och avdomnade då jag vaknar på morgonen men det har jag haft i 10 år nu och då brukar det försvinna väldigt snabbt efter att jag har stigit upp.. Det största problemet är vid knogarna, men på andra sidan om ni förstår vad jag menar. Det är där som det gör som mest ont och det är där som det låser sig. Jag har ingen kraft i min högra hand, den är riktigt försvagad medans min vänstra hand har mera kraft, om det spelar någon roll. Alltså ett försvagat grepp.
Du har väl använt högerhanden desto mer och är mer utmattad där? Jag har en vän med reumatism som tycker hon blivit mirakulöst bättre efter att hon började med MSM. Många reumatiker tar det och blir bättre.
#13 Absolut att jag har använt högerhanden mer eftersom jag är ju högerhänt. Får dock jämt använda vänstra hand till att öppna burkar och dylikt för den har ett starkare grepp. Har alltjämt haft det så.
Vadär MSM?
#14 MSM är organiskt svavel och kan köpas som tillskott. Från Wikipedia: "Två av det tjugotal aminosyror som bygger upp proteinerna i växter och djur - metionin och cystein - innehåller svavel.[14] I människokroppen ingår svavel i varje cell, det är kroppens 8:e mest förekommande grundämne, i vikt räknat. Det är en beståndsdel i proteinen kollagen och keratin som bygger upp bland annat brosk, senor, hjärna, bindväv, muskler, skelett, hud, hår och naglar." Som sagt reumatiker brukar ha stor nytta av det. Finns att köpa överallt där man kan köpa hälsokost och kallas MSM.
#5 Jag får kolla upp det.:)
Jag har jobbat mycket mindre den här veckan men händerna värker som aldrig tidigare och jag upplever kramp oftare. Min ena syster trodde att jag kanske har råkat ut för någon inflammation. Kan man bli kvitt med inflammationen utan att gå till läkaren?
Det finns väldigt mycket man kan göra själv. Googla på antiinflammatorisk mat och tillskott. Vet inte vad läkaren har att erbjuda mer än Ipren innan du har en diagnos. Men det är säkert ett bra tillfälle nu att gå dit och lämna blodprover.
Hur går det för dig Devya?
Händerna mår bättre efter att ha fått vila i fyra dagar men fortsättningsvis problem med att öppna/stänga händerna på morgonen och då främst lillfingret och ringfingret på båda händerna.
Nu har jag varit på jobb igen i två dagar och värken har kommit tillbaka och lillfingret och ringfingret på höger och vänster hand börjar opponera sig. =P
Det var meningen att jag skulle till läkaren igår men det blev inställt för vi hade ett annat möte vi var tvungna att gå till (registrera mig i det här landet), så får se när jag kan gå till läkaren. Jag hoppas inom den här veckan men sen igen vet jag inte om det går då jag inte ännu är officiellt registrerad här.
Jag har ännu inte varit och köpt MSM för det har varit stängt överallt över veckoslutet och måndagen (som var morsdag här tydligen). Men kanske jag orkar pallra mig iväg och köpa det den här veckan! Jag blir så otroligt utmattad efter en 10h arbetsdag att jag orkar inte med viktiga saker.. Måste skärpa mig!
Jag har dock undvikit bland annat rött kött, fisk och citron efter råd från min mor som har reumatism. =P
Citron borde vara bra då det är antiinflammatoriskt. Dricker ofta någon citron med vatten och det hjälper mot värk. Själv köper jag all hälsokost på nätet - bäst priser och man behöver inte lämna hemmet :)
#20 Ah, okej. Min mammas läkare sa nämligen att min mamma borde undvika citron helt och hållet för det skulle förvärra hennes tillstånd. Vet inte riktigt varför hon fick det rådet annat än att hennes leder börjar värka mera om hon äter/dricker något med citron samt att fiskoch rött kött också var väldigt dåligt för henne.