Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1047 ggr
[Devya]
0

Blåsor på solbränd hud

Jag lyckades bränna mina axlar och nacke rejält i lördags (efter endast en halvtimme i  solen). Nu märkte jag att det finns en massa vita blåsor. Det gör fruktansvärt ont och områdena är lika illröda som tidigare. 

Vad är det här egentligen? Har inte upplevt det här tidigare. En pina att sova…Usch!

[rumelle]
2

Blåsor är normalt om man har bränt sig rejält.

Maria
3

Du har ju så att säga fått en rejäl brännskada och då blir det ömt och blåsor.

/Maria

[Devya]
0

Okej, det här nog första gången jag har råkat ut för något sådant här. Mådde också illa och fick dålig mage samma dag som jag blev rejält solbränd. Undrar om det kan hänga ihop.

Lustigt hur solbränd man kan bli av att bara vara ute i solen en halvtimme. =p

Agafia
0

Du behöver bara vara i solen i 10 minuter för att få färg .

[Devya]
0

#4 Har nog aldrig tidigare  lyckats få  färg på 10min. Det här var första gången den här sommaren som jag fick "färg". Har annars varit lika blek som jag är på vintern. :)

Agafia
0

Du bygger sakta upp solbrännan med 10 min om dagen , jag är ett levande exempel 😉

IaMiaMaria
0

Om man bränner sig ordentligt är det vanligt att man också mår dåligt samma dag eller dagen efter för kroppen förlorar mycket vätska och salter så det är jätteviktigt att drick ordentligt, gärna vätskeersättning. Man kan också feber.

Är brännområdet större än en handflata och man får blåsor är rekommendationerna egentligen att man söker vård.

Det du kan göra är att kyla området och som sagt få i dig vätska

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

[Devya]
0

#7 Jag är ett levande exempel på att det inte fungerar på mig.:D Jag har inte fått någon färg under hela den här sommaren förutom nu då jag blev bränd och jag börjar redan bli vit på de solbrända områdena. Sen igen är vi alla olika. Vissa har  lättare för att bli brun och andra inte.  Min syster och jag är likadana, eller tja hon är värre för hon blir faktiskt aldrig brun och då jobbar hon utomhus hela tiden, typ varje dag då hon har en massa kaniner hon sköter om.Hon är helt enkelt likblek oberoende. :) Myyyycket blekare än mig faktiskt.

#8 Nå det är ingen fara mera. Huden börjar fara så att man kan bara dra loss den och blåsorna har försvunnit. :)

Området var definitivtstörre än en handflata men jag överlevde utan att söka vård! :)