Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1087 ggr
Lolleee
2016-07-21 08:37
0

Klåda i underlivet

En snabb fråga. Har klåda i underlivet o ska gå en del i helgen kommer detta förvärra klådan? Och två, babyolja underlättar den eller gör den klådan värre? Liksom de säger om det är svamp att man ska hålla det torrt men olja är ju inte direkt torrt?

[Belliszz]
2016-07-21 08:51
1

jag använder Cocosfett. De blir olja när de smälter. Smörjer insida och utsida.  Cocosfett kan man även behandla svamp med. Men nu har jag valt medicin från apoteket som gör AS ont så kommer sluta med de idag. Men cocosfett de har jag till mycket. Babyolja hade jag aldrig tagit mellan benen. Inte heller intim olja

OlgaMaria
2016-07-22 09:58
3

Håller med #1 Babyolja innehåller inte särskilt bra saker.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Jaguar_
2016-07-22 10:14
2

Använde A-fil med acidophilus jag (10 min 1 gång) och det kom aldrig tillbaka igen 😃

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Ladydragon
2016-07-22 12:42
0

#2 min Gyn mottagning rekommenderar badolja till underlivet speciellt vid svamp och torrhet i underlivet då vatten tyvärr kan torka ut underlivet och göra problemen ännu värre
själv använder jag Acos bad och duscholja och den innehåller inga direkta konstigheter

mitt hyperkänsliga torra underliv har blivit så mycket bättre sen jag slutade att bara tvätta med vatten i underlivet och även svampinfektionerna är mindre nu än innan

Maria
2016-07-22 12:56
1

Ren rapsolja är också bra att tvätta med.

/Maria

Tant Grön
2016-07-22 13:20
0

En halv tsk bikarbonat i en kopp vatten är bra att badda på, det stillar klådan. Vissa toapapper och trosskydd kan irritera och ge klåda.

Annielle
2016-07-22 14:51
0

Det enda jag använder till mitt underliv är solrosolja (har prövat ca 10 andra olika oljor och diverse intimprodukter både från apotek och hälsokost) både som tvätt och insmörjning, best ever!🙂

Lufta underlivet så mycket du kan , inga tajta kläder, nu när det troligtvis är varmt där du bor kan du gå i längre kjol utan trosor på dagarna och lufta 🙂

Du kan förresten testa de här: http://www.apotea.se/rfsu-active-balance-vaginaltablett-10-st

Fungerar jättebra vid svamp för mig! Glad

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annielle
2016-07-22 14:52
0

Karmatarerskanise
2016-07-22 18:36
0

Hur blir det rent om man använder olja som ju inte är vattenlösligt?

Annielle
2016-07-22 21:14
1

# 9 Det finns olika sätt att göra på, en del smörjer in oljan och torkar bort den med fuktad bomullsrondell (det är för övrigt så jag rengör mitt ansikte på bästa sätt)

Jag tycker dock att det fungerar bäst och minst irriterande  att först blöta underlivet med lite vatten, sedan smörja in olja som lag låter vara kvar under duschen, sen sist av allt sköljer jag av underlivet försiktigt med lite ljummet vatten  innan jag kliver ur duschen, det mesta av oljan är då bortsköljt och med det eventuell "smuts" också.

Alla gynekologer jag har varit hos har rekommenderat att tvätta underlivet med olja för övrigt.

Karmatarerskanise
2016-07-22 21:29
0

Jag har aldrig fått det rådet. Men så har jag väl inte direkt behövt det heller. *peppar peppar * 

Personligen hade jag inte känt mig ren. Men så är jag ju också "besatt" av doft och bakterier.

Annielle
2016-07-22 21:56
2

Skönt att du inte har behövt råd om detta, hoppas att du slipper all form av klåda, sveda och torrhet med underlivet för det kan verkligen försöra för en hur mycket som helst! 😕

Förstår vad du menar med att inte känna sig ren, var sådan innan också och är till viss del fortfarande besatt av bakterier, trodde verkligen aldrig att jag kunde nöja mig med olja som ansiktsrengöring till exempel, men det gick jag verkligen inte över till från den ena dagen till den andra heller.

Men det är skillnad på att känna sig ren och att faktiskt vara ren, många refererar till känslan av att vara ren till en hud som är stram och torr av rengöring på grund av uttorkning.

Maria
2016-07-22 22:02
2

Många gånger "tvättar" man bebisars känsliga rumpa med enbart olja också.

/Maria

Annielle
2016-07-22 22:06
0

# 13 Det har du rätt i, så långt har jag inte gått själv dock och skulle nog ha svårt för att göra!

Maria
2016-07-22 22:08
0

#14 Haha ja det går åt många tvättlappar och är väl inte det trevligaste…😃

/Maria

Annielle
2016-07-22 22:11
0

#15 Precis! 😃

Karmatarerskanise
2016-07-22 22:31
0

#12 För mig är tvätt med tvål med rätt phvärde. Torr betyder tvärt om "sjuk" för mig.

Annielle
2016-07-23 08:29
0

# 17 Jag likställer också torr mer med "sjuk" bra att du ser det så och inte tvärt om som många!

[AnimeV4]
2016-07-23 12:01
0

Inte läst alla inlägg, men kan genast säga att kokosolja är bakteriedödande. Så om man använder det ofta och rikligt så kan det säkert rubba den naturliga balansen!☝️

När jag haft svamp (har kvinnligt underliv) och inte behandlat har jag bara gått utan kalsonger så mycket som möjligt och låtit bli att klia för allt i världen. Har även tvättat ordentligt med vatten när jag duschat och torkat torrt.

[Devya]
2016-07-24 19:11
0

#11 Har du aldrig testat tvätta ansiktet med olja? Det är  fantastiskt hur mycket smuts man får bort med olja och bomull. Jag får aldrig mitt ansikte rent med endast vatten och tvål. Trots det tvättar jag alltid först ansiktet med vatten för det är skönt, men sen använder jag en oljebaserad ansiktsgrejs och tar bort det som vattnet inte fick bort.

Låter väldigt vettigt att man blir renare i underlivet av att tvätta med olja enligt min erfarenhet med rengörning av ansiktet. :)Jag blir helt fascinerad av hur bra oljan får bort smuts, speciellt då jag trodde att jag blev ren av att duscha någon minut tidigare (använder alltjämt skrubb och liknande i duschen, men som sagt, det tar inte bort all smuts).

Karmatarerskanise
2016-07-24 19:15
0

Nej jag använder en speciell hudvårdsserie. Ingen olja.

[Devya]
2016-07-24 19:32
0

#21 Jag brukade använda biotherms hudvårdsprodukter men så bytte jag till en rengöringsolja som var mycket bättre och billigare än alla de dyra hudvårdsprodukter som jag brukade köpa och jag har inte ångrat mig sen dess. :) Jag tycker det är jättekul att använda bomullstussarna och oljan och se hur mycket smuts det får bort. Om jag kunde så skulle jag försöka använda det överallt men så pass duktig är jag inte på att nå alla ställen… =/

Annielle
2016-07-24 21:17
0

# 22

Det där med att man skulle se hur mycket smuts som man blivit av med på bomullen har jag aldrig förstått mig på 🤔,så vida jag inte har smink brukar det bara se gult ut av oljan som hamnar på bomullen när jag stryker bort den och inget smuts som är synligt och då bor jag ändå i Stockholm….

[Devya]
2016-07-25 06:48
1

#23 Jag använder en helt genomskinlig olja. Om jag skulle använda någon gul olja så skulle jag knappast se någo smuts på bomullen. :) Jag brukar ha glasögon på mig och se blir alltjämt smutsiga på ett eller annat sätt och det skulle då nog vara konstigt om inte ansiktet också blev smutsigt i samma veva, speciellt då jag lagar mat. :)

[Rhonda]
2016-07-26 08:57
1

#0 Mot själva klådan hjälper filmjölk - tips från en 90+ dam.