Dåligt att knäcka fingrar?
Är det dåligt att knäcka fingrar, nacken eller tårna?
Jag gör allt av det så ofta jag kan och tycker inte det gör ont, men mina föräldrar säger att det är dåligt att knäcka de.
Jag började knäcka mina fingrar i 2013 och hittar mer och mer ställen att knäcka ofta.
(Förlåt om det inte tillhör denna kategorin men visste inte vilken annan jag skulle ta)
Enligt forskning så är det friska leder som knakar jag gör det så ofta att folk tror att jag bryter av mig fingrar eller bryter nacken etc jag blir mjukare när jag gör det nen så låser sig allt på mig med men var värre innan jag började lnäcka lederna
Jag förstår inte poängen med att knäcka finger. Låter som en väldigt dålig och ful ovana. Jag förstår om dina föräldrar vill att du slutar med det för det kan vara ett väldigt obehagligt ljud för många.
#1 Vet inte nu riktigt om det är friska leder som gör så. Mina axlar knäcker hela tiden då jag tränar och jag har också oftast problem med mina axlar. Jag tycker inte att det är symptom på friskhet alls. :) Dessutom känns det otroligt obehagligt.
http://www.medicalnewstoday.com/articles/259603.php
Intressant läsning.
While joint popping may not cause arthritis, it is not completely risk-free. In at least one study, chronic joint popping was shown to cause inflammation and weakened grip in the hands.
A large study in 1990, performed by the Department of Internal Medicine, Mount Carmel Mercy Hospital, in Detroit, focused on 300 participants over the age of 45, 74 of whom cracked their knuckles, 226 did not. Both groups showed similar rates of arthritis in their hands.
However, the 74 who cracked their joints showed a higher rate of inflammation of the hands and a weaker grip. So, while joint cracking may not cause arthritis, it can have a negative impact on the overall health and strength of hands.
Fattar om andra tycker ljudet eller tanken/känslan av det verkar obehagligt.
Men jag tycker tvärtom. Har dock försökt att inte göra det lika mycket när jag är med andra som jag vet inte gillar det.
#5 Som du kan läsa i artikeln så kan man få ett försvagat grepp i händerna och det finns en större risk för att råka ut för inflammationer i händerna.Så det är ju tydligen inte helt riskfritt.
#6 i den länken jag delat så är det både ofarligt och onödigt men enligt mig så är det behagligt och mjukar upp hårda leder och muskler
#3 Förmågan att knäcka sina knogar skulle rent av kunna vara förknippat med friska leder, säger Greg Kawchuk. http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-knakar-det-nar-du-knacker-fingrarna
#7 Men om man läser vidare på andra ställen så står det också att det kan försvaga ens händer med tiden samt orsaka inflammationer. Om det är så pass onödigt att knäcka fingrar och det finns eventuellt risker för försvagat grepp och dylikt, varför riskera det?
#9 Som många oönskade beteenden gör man det väl säkert av gammal vana som är svår att bryta :P
Jag har aldrig fattat grejen och sett det som tics.
Jag har nog gjort det sedan jag var 13 år och jag är 35 nu och jag har inga problem, brukar knäcka nacken med då jag är stel i den