Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 1325 ggr
maja098
0

Beroende av nässpray, hjälp

Har använt nässpray i en månad nu. Blir täppt i näsan på kvällen och jag måste ta nässpray. Kan inte andas rätt om jag är täppt, får huvudvärk jättesnabbt. Har haft näsblod varje dag, blöder hur mycket som helst. Hur ska jag göra? Kan inte bara sluta pga att jag inte kan andas rätt…

Åsa S
0

Har du testat saltvattensprayen? Ser likadan ut som nässprayen men innehåller saltvatten som även det funkar avsvällande och saltvatten är inte farligt använda längre tid. Testa den med röd förpackning den innehåller mest salt och funkar bäst ifall man är täppt.

Bill&Bull
0

Har varit beroende i flera år så vet vad du pratar om.. Jag fick rådet av läkare att använda nasonex (stavning?) för att avvänja mig från vanlig nässpray. Dock funka det inte för mig men kanske gör det för dig. Vad använder du för nässpray? Jag blöder om jag använder något med konserveringsmedel i.

||My Love For Animals Is Immortal||

oddahviing
1

Doh. Du kanske ska gå över till en mildare spray? Vill också tipsa om att om du slutar äta mjölkprodukter får du mindre slembildning i kroppen överlag vilket kan vara värt att testa om du besväras så mycket.

'-Headlights on the highway-'

Sindri
2

Du måste söka hjälp omedelbart. Du kan ha en förträngning i näsan och det kan vara lätt att åtgärda. Tror man kan göra det med laser nuförtiden t.o.m.
Jag hade problem under en av mina graviditeter för över 20 år sedan, och använde nässpray till natten. Det var inte under så lång tid, men jag  har fortfarande problem ibland. Det sista jag gör är dock att använda nässpray.
Ring din vårdcentral imorgon och boka tid.

vallhund
0

Renaisans (? stavning) finns naturell o med mint/eukalyptus. Receptfri fysiologisk koksaltslösning.  Använd aldrig starkare än 0,9 mg/ml.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

maja098
0

#4 Jag blir aldrig helt täppt. Var förkyld första veckan så tror att det är för att jag har använt nässpray för mycket. :)

Har använt Otrivin och Nasoferm och nån mer. Båda har 1 mg/ml. Nasoferm som jag har använt mest, som funkar bäst är med konserveringsmedel. Provade nasonex men det funkade inte, var tvungen att ta vanlig nässpray också…

Sindri
1

Om du har svårt att andas är du väl täppt? Jag förstår inte riktigt?

Ja, visst har du använt nässpray för mycket, det kan göra att du fått en kronisk svullnad i näsan och den kanske du måste bli av med på kirurgisk väg.

Det är konserveringsmedlet som sabbar näsan. Förstår inte att det är tillåtet, det är många som drabbas som du. Jag använde bara barndosering och ändå förstörde jag min näsa.

Jag tycker du skall söka hjälp omedelbart och sluta med nässpray, det blir bara värre. Önskar så att jag sluppit detta.

[tk1971]
0

Ja, det är jättelätt att bli beroende av nässpray. Det märker jag varje gång jag varit förkyld, och ska försöka sluta med det när jag börjar tillfriskna. Den där rekommendationen om att man får ta det typ max 2-3 ggr/dag kan i alla fall inte jag hålla mig till. Jag tar det mycket oftare än så, under kanske 7-10 dagar. Och sen är det klippt.

Jag hatar verkligen att vara täppt i näsan. Det är så lätt att bara ta ett par puffar spray. Efter varje förkylning måste jag "avgifta" mig från nässprayen och då vet jag att jag får vara heltäppt ett par dagar, men därefter är det över. Man måste bita i det sura äpplet ett tag för att inte fastna i skiten.

Åsa S
1

Testa det tidigare tipset här om  renässans den med röd förpackning den funkar jättebra då man är förkyld och täppt + man måste inte avgifta sig eftersom denna nässpray ju innehåller saltvatten. Den brukar stå bredvid de vanilga nässprayerna på apoteket.

Sindri
0

Koksaltlösning är annars jättelätt att göra själv. Bara värma vatten i mikron och tillsätta salt. Då kan man också använda det lite ljummet när man drar in i näsan.

Bra är också att göra en riktig nässköljning.

[tk1971]
0

Jag har testat Renässans, men på mig har det ingen effekt.

[AnimeV4]
0

Jag är inte beroende, men behöver också avvänja mig ifrån nässprej när jag behövt ta det under en period. Ett jättebra tips för när man behöver använda det är att bara spreja i den ena näsborren.

maja098
0

#7 Jo, jag menade att jag kan andas genom näsan, men inte tillräckligt. :)

Det blir alltid värre när jag lägger mig ner, alltså på kvällen när jag ska sova. Det brukar räcka med ett halvt spray men det måste jag ta :/ Har provat renässans men det hjälpte inte..

maja098
0

Räknade ut att jag har haft näsblod över 100 gånger nu, på lite mindre än 2 månader. Provar nässpray som är likt renässans, en receptbelagd, hjälper inte den vet jag inte vad jag ska göra. På vårdcentralen sa dom bara koksaltlösning men det hjälper ju inte mot svullnaden, alls. Finns det något mer att göra?

Maria
1

Svullnaden lär nog vara kvar ett tag men använder du bara koksalt så kommer slemhinnorna att normaliseras så småningom så det gäller att hålla ut och ha tålamod.

/Maria

[loveisall]
0

Jag är också beroende av nässpray, varit det i många år. Fick veta genom röntgen att jag har trånga luftvägar genom näsan och saknar bihålor upptill..

Jag försöker att bara använda en liten sprayning bara på kvällstid, men det blir hemskt jobbigt när jag är förkyld.

maja098
0

Har fortfarande inte lyckats sluta, det känns helt omöjligt…. Men det är så konstigt, använder otrivin för barn under 10 år (0,5 mg/ml) och det räcker att jag tar jättelite, trycker bara ner nån millimeter, får inte ens ut en droppe och ändå räcker det i runt 6 timmar. Det räcker med det lilla men tar jag det inte är jag täppt och det är omöjligt att sova. Har märkt att jag blir täppt lättare om det är varmt. Är nästan aldrig det när jag sitter eller står men så fort jag lägger mig ner kommer det..