Ångest efter armbågsoperation
Innan midsommar krossade jag benet i armbågen, jag opererades i onsdags. Efter operationen har jag fått extremt mycket ångest. Det gick inte att laga benet så de fick sätta in en protes istället. Men det känns så fel, det är ett främmande föremål i min kropp och jag är inte hel längre, armen är fortfarande gipsad och jag undrar hur det ser ut där nu, kommer det att kännas annorlunda när jag böjer armbågen, och om jag rör den med min andra hand, kommer det att kännas som en vanlig armbåge. Vet någon vad som kommer att hända sedan, kommer det att röntgas igen, känner att det kanske hade varit bra att få se hur det ser ut där inne. Någon härinne som vet hur en armbågsprotes ser ut och hur den sätts fast.
Ursäkta men kommer inte åt tangenten för frågetecken just nu.
Det finns mycket att läsa om du googlar på armbågsprotes.
Protesen sitter ju inne i armen och gör så att du kan böja din arm som vanligt och du kan inte känna den från utsidan.
Jag gissar att man kommer att röntga för att se hur protesen sitter men det är frågor som du får ta upp med din ortoped.
Skriv ner alla dina frågor på en lapp för det är ofta lätt att man glömmer när man väl sitter där med läkaren.
/Maria
De har säkert röntgat dig inne på operation redan innan de väckte dig . Prata med din Ortoped om din oro .
#1 Jag har provat google men inte lyckats så bra, antagligen för att det ger mig ångest att sitta och söka så.
Jo jag vet att den sitter på insidan men eftersom det är benet med kulan man känner på undersidan i vanliga fall undrar jag om det kommer att kännas annorlunda, eller är den formad som benet.
#2 Tror du de röntgade när jag var fortfarande var sövd, varför skulle de göra det.
Är det en hel armbågsled du har fått så är det som "två pinnar men en kula i mitten" förenklat.
De två pinnarna sitter i dina befintliga ben i över respektive underarm och leden däremellan. Det kommer att kännas precis som innan.
Som sagt ,skriv ner alla dina frågor och ha med dig lappen när du skall tillbaka.
/Maria
Jag kommer såklart att fråga min ortoped när jag träffar honom, men jag vet inte än när det blir, så därför ville jag kolla om någon hade några svar tidigare.
Har du inget tid till att ta bort gipset? Jag gissar att du får träffa din ortoped då eller få en tid då.
/Maria
Nej inte än.
Du kan ju ringa och fråga annars så kommer du säkert bli kallad de närmsta dagarna för tid att ta bort gipset.
Du vet väl hur länge det ska sitta?
/Maria
Det ska sitta 10 dagar, så jag antar att det tas på fredag, måndag eller tisdag. Men det är rätt lång tid att vänta när man får ta sobril flera gånger om dagen.
Nu har jag ingen protes men trillade i vintras och krossade armbågen jag med, Radiuskulan var det jag krossade i armbågen. Du bör få en tid när du ska ta bort gipset, mitt satt i 2 veckor efter operationen där de satte in 2 skruvar för att kunna fixera benbitarna. Alla dina tankar bör du kunna ringa till sjukhuset med och de bör kunna ordna en telefontid till ortopeden så du får prata av dig.
Jag tror säkert att de har röntgat dig under operationen det gjorde de på mig båda gångerna jag opererades för armbågen. Så om du är orolig hur det "sitter" så kan du alldeles säkert få se de bilderna om du vill göra det, jag har fått kolla på mina.
Codeavalone.blogg.se
#9 Vad är det du oroar dig för?
Att ett gips sitter i 10 dagar är väldigt normalt nästan kort tid.
Jag tycker att du ska ringa ortopeden snarast med alla dina frågor.
/Maria
Det som ger mig ångest är att det sitter något i min kropp som inte hör hemma där, jag vet inte hur det ser ut eller hur stort det är, men en del av mig saknas och något främmande föremål sitter där istället. Jag har ingen aning om varför jag känner så.
#10 Kändes det konstigt för dig med skruvar.
#11 Jag tror det är för att de vill komma igång med sjukgymnastik så fort som möjligt, de ringde och gav mig en tid medans jag fortfarande låg inlagd. Varje gång jag pratat med läkare säger de hur illa skadan var, förutom protesen lyckades de laga ett annat ben som också gått sönder och delar hade flyttat på sig.
#12 Du får se det som så, att utan armledsprotesen så hade du haft en helt obrukbar arm med förmodligen en massa värk.
Bra att de vill att du ska komma igång och träna. Det tyder på en lyckad operation,
/Maria
#12 Nä jag kände inte av skruvarna i min arm alls och var inget jag tänkte på. Jag tycker att det låter som du behöver prata med någon om detta, jag skulle tycka att du bör börja med ortopeden som opererade dig och om inte det lugnar dig någon kurator som kan hjälpa dig att släppa din ångest
Codeavalone.blogg.se
Jag hade tid hos terapeut 2 dagar efter operationen, men jag var så dålig så fick avboka. Hade så fruktansvärt ont så jag fick massa morfin. Får se sen när gipset är borta och jag kan se armen och känna hur armbågen känns, tror det blir lättare då.