Kokosolja - bra eller ej?
Googlar man kokosolja så står det hur mycket som helst om ämnet - både de som förespråkar och de som avråder. Jag undrar egentligen vad det är som stämmer. Vad ska man tro? Vad tror ni? Använder ni kokosolja? Vilken burk och vilka användningsområden?
Insta: isabellaroenne
Jag använder det för att ta bort sminket - funkar hur bra som helst. :)
Tycker det är svårt att avgöra vilka råd man ska lyssna på. Jag lär väl använda kokosolja så länge jag inte märker av något negativt med det.
Kallpressad ekologisk kokosolja tror jag definitivt bara är hälsosamt.
Så länge man själv inte märker något negativt av det ser jag inget negativt med det.
Har använt det i åratal bland annat till stekning, en klick i gröten, i maten, hårinpackning…..
Var dig själv, det finns redan så många andra.
Jag tror det generellt är bra, både i hud-/hårvård och i mat. Min syrra använder det mycket, och hennes hud och hår har blivit mycket bättre och en liten mängd kokosolja i maten förbättrar även hennes IBS. Hon köper kallpressad och ekologisk, vet dock inte märke.
Använder det inte själv eftersom jag inte klarar av varken lukten eller smaken av kokos, och upplever/inbillar mig att det smakar och luktar även av den smak- och luktfria (fast jag rent logiskt vet att det inte gör det).
Vad jag har uppfattat är att det kan ge fart på magen och det kanske inte alltid är uppskattat. Det ska väl dock främst vara om man äter en större mängd och/eller inte är vän. Om det blir så oavsett hur lite man äter eller hur länge man vänjer in det, kanske det inte är lämpligt att man äter det. Sen passar det säkert inte för alla som kroppsvård heller, precis som med andra oljor. Man märker väl själv om man får mest positiva eller negativa effekter.
//Jessie
Kokosolja tål hög värme bra, så den är bra att steka i!
Jag använder ekologisk kallpressad kokosolja (olika märken, brukar ta den billigaste) till allt. Till stekning, till sminkborttagning, till hårinpackning, till after shave-kräm (eller vad det kallas), till body lotion, till ansiktet osv. Allt möjligt. Jag har inte känt av några negativa effekter i alla fall, men har läst att det är viktigt att det är just ekologiskt och kallpressat.
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
Jag älskar kokosolja! Det är bra typ till allt, hår till hela eller kluvna toppar, mat, ta bort smink, nagelbanden, torra fötter, kallpressat ekologiskt ✨☀️☀️
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜