Läkarna hittar inget?
Nu är jag trött på att vara trött. Jag har så många symtom som tyder på att något är allvarligt fel och jag fungerar inte längre i vardagen. Har vart hos läkare och tagit jättemånga olika prover och fick idag svar om att allt ser helt 100% normalt ut. Mina föräldrar tror att allt beror på att jag är vegan och saknar typ B12, har låga järnvärden osv, men nu är det kollat och alla världen är helt bra. Har även kollat om det kan vara något med sköldkörteln men alla värden där ser också bra ut. Hade med mig en lista med alla symptom jag har till läkaren, tänker nu posta den här också. Extrem trötthet Svaghet Är kall och fryser hela tiden Gått ner massor i vikt (typ 13 kg på ett halvår) Minskad aptit och blir mätt jättefort Migrän Försämrad koncentrationsförmåga Är jättekänslig och gråter hur lätt som helst (börjar nästan gråta av att skiva det här) Återkommande kramper i hela överkroppen, typ som ett knip i hjärta, lungor och ja allt Ljudkänslighet Hård mage, typ på gränsen till förstoppning Illamående Panikattacker Astma Får blåmärken utan att jag kan minnas att jag slagit i mig Stickningar och domningar i händerna Låg puls Blir yr och svimmfärdig nästan hela tiden Torr och blev hy, har även blivit jättekänslig mot solen Mörka ringar under ögonen Och så har min mens försvunnit, eller uteblivit de senaste månaderna En rätt så lång lista men det är ju så tydligt att något är fel, kan omöjligt vara helt frisk som läkarna säger. Om någon kan känna igen sig i detta eller ha några idéer om vad det kan vara, snälla skriv!!!
Viktnedgången är ju rätt talande i detta fall.
Och en viktig markör.
Vad väger du idag?
Låter som svält. Ät mer kolhydrater o fett.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Läs på hypotyreos.info och se om det stämmer in på dig.
>>>Malum domesticum<<<
#1 #2 Jag försöker att äta så mycket och bra som möjligt men det är svårt då jag inte har någon aptit, blir mätt så fort och är mest illamående hela tiden. Mina föräldrar ser dock till att jag får i mig nog med mat så att jag inte svälter. Är noga med att äta tre stora mål om dagen plus ett till två mellanmål 3# Har läst på och tycker att det stämmer rätt så bra, även min mamma har liknande symptom dock mindre allvarliga. Men som sagt har vi redan kollat det och läkarna hittar inget, värderna ser normala ut.
Oj vad jobbigt och tröttsamt detta låter! Då det stämmer in på vad en kompis haft under ca 2 veckor nu tog jag mig friheten att googla på listan av symptom du anger här.
Det är ju inte alls säkert att ställa någon slags diagnos över internet men det jag hittade här verkar vara mycket likt dina symptom.
Hoppas verkligen att du hittar felet snart, Styrkekramar, och krya på dig!
Stackars dig, låter jättejobbigt! Jag hade också trott hypotyreos om du inte gått ner så mycket i vikt. Har du haft något fästingbett? Borrelia kan ge liknande symtom. Hoppas du blir snart frisk!
”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”
Har läkarna även kollat D-vitamin - som även är ett steroidhormon - hos dig. Om man har brist så påverkar den även könshormonerna? Kan ge vissa av de symtom du har. Sedan skulle Magnesiumbrist även passa in. Magnesium påverkar alla muskler och nervimpulser, ger svaghet i muskler och kan ge migrän. Googla dessa två.
Det kan vara samverkande funktioner.
Om jag hade varit du hade jag gått till en näringsterapeut och fått ta en håranalys för att se hur det står till med mineraler i kroppen.
http://kurera.se/har-du-magnesiumbrist/
"Några exempel nämndes inledningsvis men symtomen kan vara många, bland annat dålig aptit, allmän svaghet, sömnbesvär, utmattning, lättretlighet, darrningar, svårighet att svälja, hörselstörningar, ljuskänslighet, yrsel, förvirring, depression, inlärningssvårigheter, rikliga svettningar, stark kroppslukt, snabb puls, urinvägsinfektioner, menskramper, allergi och överkänslighet."
En artikel om kvinna som led av extrem trötthet, läkarna ville skriva ut antidepressiva läkemedel, men det visade sig att hon led av D-vitaminbrist.
http://www.hemmetsjournal.se/artiklar/medicin/20121204/min-extrema-trotthet-var-d-vitaminbrist
#5 Tack! Vi har vart inne på att det kan vara något sköldkörtelrelaterat som inte syns i blodprover då det verkar vara ett rätt så vanligt problem. Min mamma har läst på en hel del om det, men det svåra är ju att liksom hitta det då det inte syns i prover.. Vet inte riktigt vad för läkare en ska söka sig till :(
#6 #7 Har inte fått några fästingbett så tvivlar på borrelia :/
Läkarna har kollat både D-vitamin och magnesium, allt ser bra ut. Får kolla upp det där med håranalys, tack för tipsen!
#9 Jag har haft borrelia utan att jag trott att jag fått något fästingbett.
/Maria
#9 Oj, hurdå?
#10 Bra att du berättar det Maria!! Det kände jag inte till. Nu har jag lärt mig något nytt.
Om du inte hade gått ner 15 kg på ett halvår, hade jag också trott du hade hypotyreos, men jag får inte ihop viktnedgång med det. Det brukar vara tvärt emot.
Men jag kom på en annan sak och det är brist på Omega 3. då blir man också väldigt torr. Kan vara en kombination av brister.
Vad väger du nu?
Jag antar att du är Tjej.
Du bör således ligga på ett energi intag på runt 2000 kcal.
Med tanke på att du gått mer 15 kg på 6 månader ligger du på ett kcal underskott.
På i runda slängar 750 kcal.
Du äter alltså runt 1200 kcal.
Det är inte 3 stora mål plus mellanmål.
Utan kanske 3 frukter, plus frukost och lunch.
Räkna dina kcalorier och i ditt fall är nog alla kcal bra kcal ät allt som är gott, godis, glass, bacon. OSV.
Det är rätt tufft att komma upp i 2000 kcal på vegankost.
Vi pratar om 600 g kikärtor
Eller
600 g pasta
Så en kombination äv 300 gram pasta och 300 gram bönor, linser osv.
Det är rejäla portioner mat.
Jag gick ner kraftigt i vikt, kunde inte behålla mat eller dryck och fick en fruktansvärd huvudvärk. Blev inlagd på neurologen och hade då fått neuroborrelios med hjärnhinneinflammation.
Uppenbarligen hade jag blivit fästingbiten utan att jag märkt det själv. Inga röda märken eller något.
/Maria
#14 jag kommenterade just det på Fb att man kunde få ett fästingbett utan att få röd ring eller ha märkt det . Men jag missförstod dig för jag trodde du hade fått borrelia utan att bli fästingbiten.
#15 Nej någon liten fästing måste ha varit inblandad hehe
/Maria
#12 Som sagt ser mina värden normala ut, även när det kommer till omega3. Har varit noga med att se till att jag får i mig omega3 då det brukar vara svårare på vegankost.
#13 Känns lite jobbigt att skriva ut exakt vad jag väger..
Jag äter så bra jag kan. Är noga med att få i mig rätt med energi och näring från mat som är så bra för mig som möjligt. Jag vet att jag får i mig det jag behöver, vet även att jag äter för lite men det är pga det nästan konstanta illamåendet och att jag blir mätt så fort att jag fysiskt inte kan få i mig mer mat.
Räkna kalorier tänker jag inte göra då jag haft dåliga upplever med det in the past.
Men saker är den att jag tror viktnedgången är ett symtom på någon "större" sjukdom. Jag är 99% säker på att alla mina problem inte beror på att jag har gått ner i vikt, utan att jag har gått ner i vikt pga något annat.
Hade inte ens märkt av viktnedgången själv, mer att till och med lärare började kommentera att jag såg tunn ut, mina kläder började sitta löst osv. Väger mig aldrig vanligtvis så det kom som en chock för mig då jag inte riktigt förändrat mina matvanor alls.
(sedan tror jag att en del av viktnedgågnen beror på att jag inte haft ork nog att träna och därmed förlorat en del muskler. muskler väger trots allt mer än fett)
Ja du får ju tro vad du vill.
Men du har uppenbarligen större problem än du tror. Och dom är mera djupgående än du vill tro.
Inte alls säkert att det är dina symtom som är ditt största problem utan troligtvis det bakomliggande. Psykiska orsaker.
Som sagt en viktig markör är din vikt.
Hur dina intag och uttag ser ut, mat urin och skit.
Din teori om muskler funkar inte på det viset.
Du går inte ner i vikt för att muskler svälter bort på det viset.
och 14 kg muskler blir man inte av med på 6 månader om man inte "Svälter"
14 kg muskler är dessutom väldigt mycket.
Men att inte kunna tala om vikt med folk man inte känner på internet eller folk överhuvud taget. Då har man troligtvis viktproblem med bakomliggande ätstörning av en eller annan art.
Men din vikt spelar ingen större roll du ligger på ett kcal underskott på 750 kcal om dagen. Din vikt hade bara gett en markör på om du ligger under 1000 kcal per dag eller över.
Du måste få i dig ett mål mat till om dagen.
Eller så är läkaren riktigt kass och du lider av aids eller något annat hemskt.
1: Mitt tips är mera mat.
2: Gå till en annan läkare.
# 0 Avmagring och utebliven mens låter som någon form av ätstörning och det tillsammans med psyket kan ställa till med stora problem i kroppen.
Jag tycker att du ska söka dig vidare i vården.
/Maria
#19 Menar verkligen inte att vara otrevlig, men din attityd känns lite jobbig här.. Du har ingen aning om hur mycket jag äter så att du då kommer inte och "bestämmer" mitt dagliga kaloriintag känns mest jättefel och???
Jag sa aldrig att jag tappat 14 kg muskler, men att en del av viktnedgången kan bero på minskad muskelmassa.
Jag har lidit av en ätstörning tidigare (då snackar vi fyra år) men det är inte något som kan ha påverkat detta.
Jag väljer att inte tala om min vikt för dig då jag inte ser varför du skulle behöva den informationen.
Som jag sedan sagt så försöker jag så gott jag kan att äta mer och gå upp i vikt.
#20 Jag är frisk från ätstörningar sedan flera år tillbaka och detta är något helt annat. Jag har inte ändrat mina matvanor på något sätt, utan vikten började sjunka helt utan att jag 1. gjort något och 2. ens visste om det
Jag och mina föräldrar letar vidare. Vi är inne på att det kan vara någon typ hypotyreos typ 2 då det tydligen är ett rätt så vanligt problem som viftas bort efter normala provresultat.
Kan du inte försöka prata med en dietist och komplettera ditt matintag med näringsdrycker?
/Maria
Låter som möjlig jodbrist: http://skoldkortelforeningen.se/sjukdomar/hypotyreos/ Det är vanligare att ha brist på jod än vad man kan tro.
#21 Vet du hur många kcal du stoppar i dig?
Per dag?
För du matdagbok?
OM inte gör det en vecka, även m man tror att man har 100% Koll har man det ofta inte.
Ok sorry men nu blir jag nästan lite sur. Jag svälter mig inte. Detta beror inte på att jag äter för lite. Jag har kontroll över mitt närings- och energiintag. Snälla sluta kommentera om matrelaterade saker jag blir lite irriterad.
Jag har tagit allt detta med min läkare och har mitt mat-läge under kontroll. Vill inte vara otrevlig men jag är alldeles för trött på att höra folk prata om hur, vad och hur mycket jag ska äta. Jag har det under kontroll med min läkare. Snälla släpp det. Tack.
Om man nu möjligtvis, kanske vil ha hjälp med sin ätstörning kan det vara en bra början att inte idiotförklara de som kommer med förslag.
Uppenbarligen är du inte frisk från din ätstörnng.
Ts har ju redan tidigare skrivit att hon är frisk från sin ätstörning, och att symptomen alltså beror på något annat. Ts: Försök att få komma till en endokrinolog som kan utreda ev. sköldkörtel / hormonrubbningar. Det är ju inte alltid dessa syns genom endast blodprov.

Något av det mest kränkande man kan göra är att förklara någon psykiskt sjuk.
Över internet. Psykiskt sjuka dör redan tidigare för att läkare ignorerar
sjukdomssymptom och skyller på psyket, oavsett vad personens psykiatriker och
psykolog säger om dess psykiska hälsa. Detta enligt Socialstyrelsen. Det låg länge
på första sidan, med kritik om hur läkare måste skärpa sig. Att då som privatperson
gå in och bete sig lika illa är förjävligt.
Hela den här idén med att alla med ätstörning är utan självinsikt är dessutom
absurd. Har man haft ätstörning tidigare är det sannolikt det första man, och
särskilt ens allmänläkare och föräldrar, tänker på vid viktnedgång.
Det är dessutom inte alls särskilt svårt att äta 2000kcal på vegankost. Veganer äter
bröd. Veganer äter nötter. Veganer äter fikabröd. Kakor. Sötpotatis, rotfrukter, ris,
pasta etc. Idag har veganer även egen grädde, smör, ost och mjölk. För att inte
nämna köttersättningar. Anammas vegofärs ger 185kcal per 100 gram. Det är bara
ca. 15-50 kcal mindre än köttfärs.
Jag är ledsen att du blev illa bemött, TS! Det finns många obskyra sjukdomar. Jag
har följt med vänner på långa, tuffa resor fulla av friskförklarande läkare innan de
diagnostiserats rätt. Autoimmuna sjukdomar är de klurigaste. Jag är själv kraftigt
"allergisk" men syns inte på tester, likförbannat får de köra en adrenalinspruta
i rumpan på mig om jag utsätts för allergener. Men det är svårt att jobba utan
parametrar som blodprov för läkarna. Jag hoppas verkligen att du hittar rätt.
Det psykiska kan likaväl komma av det fysiska som tvärt om, och medan många
symptom du angav kan vara psykiska betyder inte det att allt bara plötsligt blir
psykiskt utan vidare omsvep.
Ligger B12 lägre än 300 råder jag dig att testa tillskott, jag var så sjuk i B12-brist
att papillerna på tungan föll av och jag inte kom upp ur sängen till slut och låg ändå
inte under Sveriges gränsvärde (många andra länder sätter gränsen "brist" vid 250,
där Sveriges "gråzon" börjar.). När dina värden av B12 väl är låga på proven har
kroppen redan lidit brist länge. Det tar lång tid att rensa förrådet i levern. (Förtellt
mig av nutritionist.) Det kan inte annat än inte fungera, och då är det bara att sluta.
Jag önskar dig verkligen lycka till!
Du har inte skrivit någonting om hur ditt liv ser ut? Mycket stress? Ångest eller svårigheter som har pågått/pågår innan det här började?
Du skulle ju kunna passa in på utmattningssyndrom/utbrändhet , känner igen mig mycket i det du skriver nämligen, själv har jag inte rasat så i vikt, men min granne som blev utmattad för några år sedan gick ner 20 kg och har inte kunnat gå upp i vikt än….
Var dig själv, det finns redan så många andra.
Läkarna brukar inte kolla så särskilt många olika näringsbrister. Men oavsett så kan det ju mycket väl vara så att du inte mår bra på den kost du äter idag, med tanke på alla dina symptom. Det är väldigt vanligt att menscykeln rättar till sig för folk som äter LCHF, och det är ju en indikation på att en vegetarisk kost kan ställa till det.
Äter du smör och mjölkprodukter? Det ger en hel del näringsämnen som är svåra att få i sig på vegansk kost. T ex retinol. (finns också rikligt i lever) Du kanske kan äta ägg. Det är ju fullproppat med bra näring. En sked kokosolja om dagen för mer bra fett. Selen är en vanlig brist i Sverige och ger många av de symptom du räknar upp.
Bristen på aptit och illamåendet kan ju bero på olika näringsbrister men också obalans i tarmfloran. Kanske du kan testa probiotika. Att dricka citronvatten en stund före måltid förbättrar också aptiten.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#29 Vad snällt skrivet, tack så mycket!!
Vi misstänker att det kan vara något mentalt då jag haft det väldigt svårt i skolan, men vi har nu fått en tid hos bup så det ska också kollas!
B12 ligger på 400, tar ändå multivitamin med bla B12 dagligen. : )
Varken smör, ost, grädde osv är veganskt, varför ljuger du? Att det finns ersättningsprodukter är de flesta medvetna om, speciellt vegetarianer o veganer.
Jag vet inte vem du syftar på men jag tar åt mig, o tar illa vid mig att du inte adresserar mig direkt. Jag har inte ställt någon diagnos på någon men vet av erfarenhet att ätstörningar inte är något man kommer över i en handvändning, de har en tendens att följa en genom livet.

Bara vanlig hövlighet och mänsklig omtanke.
Skönt att B12 ser bra ut, selen som sagts ovan samt
zink kan ju brista ibland i vegankost men äter du en bra
utformad multivitamin och ordentlig kost bör det ju inte
vara problemet.
Hoppas BUP blir en positiv upplevelse och ger bra hjälp,
förhoppningsvis löser det - i sinom tid alla symptomen
Annars vet du åtminstone lite bättre vilka symptom
som ska forskas vidare på som somatiska. Kom ihåg
att inte vara rädd för att byta psykiatriker eller psykolog
om de inte hjälper dig må bättre, alla går så klart inte
ihop med alla och viktigast är att du mår bra! 
Jag tar illa vid mig av din ton.
Att fråga varför nån ljuger istället för att fråga om de
missförstått är ganska aggressivt och dömande.
Citat från min text: "Idag har veganer även egen grädde, smör, ost och mjölk." I de vegangrupper jag besöker används just
orden grädde, smör, ost, mjölk oftast för ersättningarna.
Kanske förvirras du av att jag skrivit "Veganer äter ***" flera
gånger innan, eller så har du en mindre skärm än min som faktiskt
satte ihop två meningar. Ifokus klipper ibland av en bit av mina
kommentarer på mindre skärmar. Det var ett tråkigt
missförstånd. Jag försöker som synes nu göra kortare rader -
men det gör tyvärr istället att inläggen tar upp mer utrymme för
alla som läser tråden.
Jag känner ju inte din bekantskapskrets men min har
oerhört dålig koll på vegansk kost och ersättningar. Det
har nog en som påstår att 2000 kcal på vegankost är så svårt också.
Men det var inte riktat till dig. Du föreslog ju bara mer
kolhydrater och fett - hur mycket av detta TS redan äter vet vi ju inte,
men jag såg inte ditt tips som annat än en vänlig påminnelse om nåt
ganska självklart som ändå lätt glöms - precis som mitt trugande
om B12. 
"Hela den här idén med att alla med ätstörning är utan självinsikt är dessutom absurd. Har man haft ätstörning tidigare är det sannolikt det första man, och särskilt ens allmänläkare och föräldrar, tänker på vid viktnedgång. "
Var inte heller riktat till dig, men när jag läser om din
andra kommentar känns det relevant, så jag kan rikta det
till dig om det känns bättre.
När det nu ska gälla dig direkt, då, så tycker jag absolut
"uppenbarligen är du inte frisk" är både ett nedlåtande,
ganska grundlöst och onödigt uttalande, oavsett erfarenhet -men det var inte något mitt förra inlägg handlade om.
Det är klart ÄS finns med en hela livet, och att erfarenhet
ger kunskap. TS familj och läkare har ju dock också erfarenhet
och, för att spegla ditt eget tidigare argument, om vegan-mejeri:
"De flesta" med tidigare behandlad ätstörning vet att den kan komma
tillbaka.
Alla är dessutom individer. Jag har erfarenhet av autism men det
skulle vara fräckt av mig, mot både individen jag tilltalar och mot de människor som gått fleråriga utbildningar i ämnet och ändåmåste
samla mer information än några meningar på ett forum för att
fastställa diagnos, att säga "uppenbarligen har du autism"
över internet. Inte alls en perfekt jämförelse, tyvärr. Men en
liknelse.
T.ex. "Kom ihåg att ÄS kan dyka upp igen, vi vet ju inte hur du mår
och tjatar för att vi vill dig väl. Jag har erfarenhet av ÄS, det är en
lurig sjukdom." hade både varit trevligare, och sannolikt blivit
bättre mottaget av en person som kanske fått ett återfall.
Jag är ledsen att du tog illa vid dig av att du inte adresserats
direkt, men jag gillar till att börja med inte att peka ut någon
och som jag nu klarlagt var det inte ett inlägg riktat till dig.
Jag tycker även det ofta brukar gå att se på innehållet vilka ett
inlägg riktar sig till ganska tydligt, och då utesluter jag namn.
Du hade ju dock uppenbarligen viss orsak att ta åt dig, som
jag upptäckten nu vid omläsning. Helt utan att det skrivits med
dig i åtanke. Tyvärr var det inte den del du tog åt dig.
Då mitt huvudsakliga intresse i denna tråd är trådskaparens
vel och vä och det riskerar att gå lite grann off-topic, eller "meta-topic" föreslår jag att vidare möjlig diskussion kanske sker i
PM eller ny tråd, så TS kan bolla vidare konkret om sin hälsa här?
Jag vill inte haffa tråden mer än det här inlägget redan gjort,
med min radbrytningsproblematik och allt. 
#34 Otroligt bra skrivet, stort tack igen!
Hade verkligen uppskattat om vi kunde sluta prata om min fd ätstörning, ja. Den är inget någon behöver oroa sig för i dagsläget. Jag vet att det är något som är svårt att bli frisk ifrån och att det lätt kan komma tillbaka, men då jag nu lyckats bli frisk vill jag gärna lämna det bakom mig helt och därmed inte att folk ska orättvist säga att jag ej är frisk. Så nu släpper vi det här, tack : )
En liten uppdateringen: Var på ytterligare läkarbesök igår och det vi och läkarna är inne på nu är att det faktiskt kan vara en depression. Då alla värden ser så bra ut och jag är helt fysiskt frisk kan det nog vara något mentalt.
Har möten med bup planerade och vi får helt enkelt se vart det leder.
Tack för hjälpen alla ni! Det betyder mycket <3
Låser härmed tråden enligt önskemål.
/Maria