Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: huskurer-egenvård
Läst 15872 ggr
SegerSims
15

Receptfritt vätskedrivande!?

Jag har börjat samla på mig vätska igen efter att inte ha gjort det på 1 år. Såg nu att mina tabletter är gamla och känner att jag inte vill boka en ny tid för att få nya. 

Så finns det något bra receptfritt man kan ta? Mina fötter börjar se ut som klot och sommaren har knappt börjat. :(

[AnimeV4]
0

Jag är inte hundra på vad du menar, så te kanske inte hjälper? Det är alltså hela kroppen som samlar på sig vätska eller hur är det?

Tjeja
3

Du behöver gå till doktorn och få nytt recept om det redan är så illasom du beskriver det. Innan det börjar bli till belastning för hjärtat och cirkulationen på allvar!

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

OlgaMaria
4

Ta dina gamla tabletter. De är antagligen 100% funktionella fortfarande, och om inte så 90%.

I övrigt - dra ner på socker och kolhydrater. Drick citronvatten och te. Finns en hel del kosttillskott som är urindrivande man kan köpa, t ex den här http://www.topformula.se/article/uvamaskros_plus__topformula

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2

Högläge då och då också. Fötterna ska vara i höjd ovanför huvud och hjärta.

Tjeja
3

Ja gamla tabletterna kan du ta tills du träffar läkaren igen. Men nytt recept och uppföljning behöver du för hälsans skull.

Tjeja
0

Högläge är bra för att få bort vätskan från fötterna. Men det hjälper inte kroppen att göra sig av med den bättre för det så då blir vätskan kvar i kroppen i alla fall.

OlgaMaria
0

#6 Lättare blir det, men kanske inte tillräckligt.

SegerSims
0

#4 Ja jag förstår att det är sockret då jag just slutat med det igen. Jag hade inte ätit socker på 1½ år och har nu gjort så under ett tag. Så något mer socker blir det inte. Drack just te men jag får allt dricka mer då :) 

Men kan jag verkligen ta mina tabletter?  Insåg nu att det var mer länge sedan än så jag använde dom. De gick ut mars 2014 …. 

Högläge vet jag om men tack för påminnelsen. :)

Jag ska kolla länken du gav mig. :)

SegerSims
0

#5 Ja jag får ta och se om jag kan träffa någon läkare. :)

OlgaMaria
0

Mediciner av den typen blir inte dåliga, de tappar möjligen lite effekt bara. På många typer av varor finns bäst-före-datum bara för att uppmuntra till ny konsumtion. Ta dina tabletter och se hur de funkar.

Tjeja
0

Ja undvik salt och socker förstås. Men att vätskan stannar visar på att något mer är fel än bara kosten. Även om rätt kost kan hjälpa dig mycket och nästan hela vägen till en början.

SegerSims
0

Okej tack jag får ta tag i detta ordentligt! Och jag tar mina tabletter så länge ;)

OlgaMaria
0

Salt binder vätska men det kan vara farligt att undvika det helt. Salt är livsnödvändigt! Och man kan behöva salta lite extra när man äter vätskedrivande. Däremot kan man gärna fokusera på att undvika socker och mycket kolhydrater som också binder vätska. :)

[AnimeV4]
0

Hoppas att du får tag på en läkare snart! Du kanske ska ringa 1177?🙂

SegerSims
0

Bara en sista fråga spelar det någon roll vad för te man dricker? Jag dricker helst grönt te men det kanske inte hjälper lika mycket?

[AnimeV4]
0

Jag tror inte att det spelar någon roll. Fråga på Te iFokus annars eller sök bland deras inlägg där🙂

OlgaMaria
0

Grönt och svart te är båda vätskedrivande så det går bra.

Gredelin
0

Fänkål är urindrivande och naturligt. Men lite speciell i smaken, jag tycker mycket om det.

Maria
0

Det finns ju Uva-ört på Hälsokosten men har du tidigare ätit vätskedrivande på recept så går det knappast att jämföra.

Precis som andra skriver kan du ta din medicin men se till  att få en  ny tid till läkaren.

/Maria

Tjeja
1

Vill man hitta urindrivande i vardagskost är kaffe det effektivaste. Te måste man dricka så mkt av att det går på ett ut i vanliga fall.

SegerSims
0

#20 Ingen i familjen dricker kaffe tyvärr 🤔 så det får bli te 🙂

Inkanyezi
1

Maskros, alla delar av växten, är urindrivande.

Det är därför den heter pisenlit på franska. De verksamma ämnena används fortfarande i medicinen.

Maskrossallad, kokt maskrosrot, maskrosvin; de är alla urindrivande, och till skillnad från många andra urindrivande medel utarmar de inte blodserum på kaliumjoner, eftersom växten innehåller rikligt med kalium.

SegerSims
2

#22 Ungar ut och plocka maskrosor till mamma! 😉

Har faktiskt köpt hem neskaffe …. dricker min andra kopp för dagen … 

Tabletterna gör ett bra jobb som tur är 🙂

[AnimeV4]
0

#23 Skönt att det går framåt!

SegerSims
1
[AnimeV4]
1

#25 Woho!🥳