Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 2016 ggr
myrelina
0

Känner inte av alkohol som andra

Hej! Tänkte höra om risker med alkohol om man inte blir särkilt påverkad. Igår var jag nämligen på ett event där jag mellan klockan 17-24.00 lyckades inta 3 glas champagne, 3 glas rödvin, 2 små shots whiskey, 1 baileys, 1 starköl, 1 cuba libre och diverse smakprov på andra alkoholhaltiga drinkar. Detta är betydligt mer än vad jag någonsin druckit innan, ändå kände jag mig klar i huvudet, hade inga problem att varken konversera, promenera eller fokusera. Vid ett tillfälle "kände jag av" alkoholen då jag fick lite lätt suddigare syn och ljuden ändrades men det varade bara en ca 10 minuter. Sedan var jag normal igen. Kan tilläggas också att jag vaknade pigg och alert idag, dagen efter utan den minsta biverkning. När är risken att det blir farligt? Om jag inte känner av "fyllan", hur sätter man gränser då? Är absolut ingen party-nisse men tänker att det är konstigt att jag känner folk som vinglar till efter en cider när jag lyckas få i mig allt det där knappt utan effekt. Är normalbyggd, ung kvinna på 170 cm.

Lexie82
1

Min första fråga är; Har du frågat om andra som druckit mindre uppfattade dig som berusad? För det är ju inte alltid man märker det själv. Sen är det mycket annat som spelar in, till exempel hur mycket annat man ätit/druckit eller rört på sig.

Det var ju under en ganska lång tidsperiod som du fick i dig alkoholen, dessutom.

Men för att återgå till din egentliga fråga så tror jag så här:
Se alltid till att ha någon med dig om du tänker dricka mycket, det är alltid bra. Men dricker du inte särskilt ofta så tror jag risken är ganska liten att du dricker så mycket att det blir farligt utan att känna av något.

frejaspluto
1

Din kropp klarar av alkohol. Endel tål inte alkoholintag alls. Så det är inget konstigt. Dom som dricker och vinglar efter en cider bör tänka om. Det är lätt och fastna i det dricker i olika sammanhang sen fastnar man i det sen eskalerar det. Man tror att man har kontroll . Allt hänger på hur man respekterar , tar hänsyn till alkoholen. Man kanske tror att man går rakt ser bra ut det kan vara tvärtom. Jag ser direkt efter antal glas eller ett hur kroppen reagerar .

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

myrelina
0

#1 Ja det har jag frågat! De är lika undrandes som mig haha. Uppfattar mig också som nykter.

Jag har anorexi vilket jag tycker gör det hela ännu lustigare. Många gånger har jag varit på fastande eller nästan fastande mage när jag druckit vilket jag tidigare trodde gjorde att alkoholen steg "rakt upp till huvudet". Men icke. Å andra sidan kan den långa tidsspannen, som igår vara boven i dramat. Att kroppen kunde hantera det så väl när det pågick så länge. 

#2 Ja, du har rätt. Jag skulle säga att jag  har en väldigt hälsosam relation till "dricka" och hellre är safe than sorry. Mitt ena syskon tål väldigt mycket också så det kanske går i släkten?

Zadeira
2

Jag såg ett väldigt intressant program om drickande igår kväll. "Är vardagsdrickande farligare än helgdrickande?" Två tvillingar undersöker hur drickande påverkar kroppen beroende på hur man dricker, vad gener gör för alkoholtoleransen osv, Otroligt intressant!

Faktum är att de tog upp just det du upplever. När man dricker är det olika enzymer som bryter ner alkoholen, och dessa enzymer styrs av våra gener. En del har gener som  styr enzymer som långsamt bryter ner alkoholen och blir då ofta lättare påverkade, berusade och drabbas i större utsträckning av bakfylla. Har man annan genetik bryter man ner alkoholen snabbare och får mindre biverkningar.

Det finns även en funktion som gör att om man dricker väldigt mycket finns ett slags "alternativt" sätt att bryta ner alkohol som gör att alkoholen bryts ner utan att hamna i blodet, och då inte påverkar hjärnan där man känner berusning. 

Ca 25 minuter in pratar de om just detta, men hela programmet är värt att kika på:

http://www.svtplay.se/video/3183492/ar-vardagsdrickandet-varre-an-helgfyllan/ar-vardagsdrickandet-varre-an-helgfyllan-avsnitt-1?info=visa

Karmatarerskanise
1

Din kropp tar stryk oavsett om du känner av alkoholen eller inte.

Så håll nivån låg.

Såg också programmet med tvillingarna. Alkohol är riktigt skadligt.

frejaspluto
0

Hihi, jaa kanske , går i släkten 😊, Näää, skämt åtsido, ska inte skämta om alkohol. Jag älskar gå ut på uteserveringar och ta en fanta, coca Cola , dricker inte själv. Jag har skitroligt ändå , gör bort mig haha! Min erfenhet ser jag hur alkoholen skadar. Personerna i mitt liv har påverkats och jag och ett par till har klarat det ifrån alkoholen. Därför också jag är noga med vem jag umgås med. Ser långa vägar på kroppsspråk , utseende alkoholist eller inte. Jag har inget emot ha alkohol hemma min man tar vin eller öl inte varje helg, men gärna högtider. Man får bara ha hänsyn och känna efter vad som är rätt och fel.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Maria
0

Jag har också tålt alkohol relativt bra eller rättare sagt kunnat dricka större mängder utan att bli så berusad. Har lätt kunnat supa min man "under bordet" om man säger så😃

Sedan jag opererades 2011 så tycker jag för det första inte att varken öl eller vin smakar gott längre och jag tål ingenting. Känner av en vanlig folköl så numera dricker jag inget alls.

/Maria

myrelina
0

#4 Åh vad bra tips!! Den skall jag absolut kolla in, detta är jättespännande! 🙂

#5 Ja, jag tänker det också att det måste ju ge effekt även fast jag kanske inte känner av den som andra. Precis! 

#6 Mycket viktiga saker det. Det gäller att hålla det under kontroll och i rimliga mått. 

#7 Är övertygad om att jag också kan supa min under bordet haha men så vilt ska jag nog inte ta det. 😇Ah, tråkigt att höra! Tur att det finns andra drickor som kanske både smakar och gör bättre.