Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 3359 ggr
Skitgalen
0

Konstig känsla/smak på tungan

För några veckor sen började jag känna en konstig känsla och smak på min tunga, jag vet inte om det va metall eller järn det smakade men sen kom jag på att jag hade ätit stark och varm mat och trodde jag hade bränt mig men det försvann aldrig och har varit så sen dess, har ingen konstig smak just nu men har hela tiden känslan av att jag har bränt hela tungan, det är svårt att förklara men jag hoppas någon förstår hur jag menar…

Maria
0

Du har ingen förändrad färg på tungan som vit beläggning? Då kan man gissa på svamp.

Eller äter du någon ny medicin som kanske påverkar?

/Maria

Sindri
0

Skulle gissa på svamp. Kolla om du har vit beläggning på tungan. Du kan prova att skrapa tungan och få bort det, annars får du gå till vårdcentralen.

Skitgalen
0

Har ingen beläggning alls, tycker det ser ut som en väldigt frisk tunga förutom känslan jag har. 
Har inte börjat med några nya mediciner på ett par år

Skitgalen
0

Har kollat lite närmre nu och läst mer om symtomen och det kan vara det… vad gör jag åt det i så fall om jag inte får tid hos en läkare på ett tag? Vet att dom har ont om tider nu när det är semester o allt, har hört det innan…
Finns det något jag själv kan göra under tiden?

Sindri
0

Socker och andra snabba kolhydrater samt jäst, göder svamp, så att sluta med allt det är i alla fall en hjälp.
Sedan finns det en massa huskurer som kaprylsyra, kokosfett, pau d'arco-te etc, du kan googla och du hittar hur mycket tips som helst.

Jag fick det en gång efter en antibiotikakur och det var verkligen läskigt. För mig funkade det att skrapa tungan och ändra kosten. (Vilken jag fortfarande kör med och har inte haft några mer infektioner eller inflammationer sedan dess)

[rumelle]
0

Ring din tandläkare.