flugor som sprider bakterier?! HJÄLP
Alltså, haft en kissad o ostädad hamsterbur stående i tre månader (orsak oviktig!!!) Den kastas idag på den i en sopsäck kastade allting. Problemet är bara att nu när de varit så varmt så kommer det in flugor som trivdes väldigt bra i buren som sedan flyger runt i rummet samt resterande rum, inklusive köket. Är så så så rädd verkligen då flugor sprider runt bakterier. Buren luktade verkligen ILLA. Är så fruktansvärt orolig över det här med flugorna när dem varit i buren o sen flyger o sätter sig på allt möjligt, på mig, ja ALLT. Läst om hur flugor sprider bakterier o parasiter då de förflyttas mellan olika saker..de spyr tydligen o bajsar var femte minut. Hjälp någon!!! Har redan ångest o mår fysiskt dåligt o detta gör de bara värre vill inte detta ska påverka något i mitt mående..
Ja, har flugorna haft fri tillgång till en skitig och pissig djurbur så bär de ju med sig innehållet till alla ställen de sätter sig på. Inklusive mat som står framme.
Du kan ju spreja och torka med lite vatten med klorin och på mer ömtåliga möbler kan man spraya med ättika blandat med vatten. Annars går det bra också att tvätta med såpa och vatten.
Kan ju dock inte genomstäda vartenda litet hörn i varje rum då blir jag färdig om ett år…är liksom inte i fysiskt eller psykiskt stabilt tillstånd så kraften behövs till annat.. En av flugorna satte sig några sekunder på min arm innan ja vifta bort den. Har jag det på mig eller är det ofarligt? Som sagt de flyger ju runt lite hur som, stanna ju ont på ett ställe precis.
Flugorna har haft flera veckor på sig att dra runt bakterierna. Det går ju liksom inte att lova att det är ofarligt, men du har antagligen redan fått i dig en del utan att bli sjuk. Har väldigt svårt att tro att bakterier tar sig genom huden om det inte redan finns ett öppet sår. Finns klistrigt flugpapper man kan sätta upp som flugorna fastnar på.
Man vet ju aldrig var flugor har varit. De kan ha varit på värre ställen än hamsterburen.
/Maria

Om mänskligheten skulle vara så känslig mot bakterier som flugorna drar runt så skulle vi aldrig överlevt. Och som #5 säger, de har varit på andra ställen också.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Har man en gödselstack inomhus är det inte konstigt om det ansamlas flugor. De lägger ju sina ägg i skit. Och sen blir det trevliga larver… ja, varför ens anstränga sig?
Alltså, har du haft buren stående i tre månader så har du nog redan dragit i dig bakterier och skit därifrån.
Flugor har de flesta och ja de drar runt bakterier från överallt de suttit, men det är sällan så att vi behöver vara oroliga. Det finns mer bakterier på din telefon, dina ljusknappar osv än de som blir om en fluga sitter på din arm.