Blodprov i handen, ondare?
Vet inte om det här är rätt forum för den här frågan, men är så nervös och måste fråga nånstans. På tisdag ska jag ta ett ven-blodprov, och jag är superrädd för sprutor. Tog jättemycket blodprov som liten, och har haft sprutfobi i några år nu. Jag tycker armvecket är jätteobehagligt att röra med handen, så vill helst inte ta i armvecket. Jag skulle vilja ta på ovansidan av handen, men det är tjockare hud där så jag är rädd att det gör ondare. Någon som har erfarenhet och kan berätta? Kommer använda emlasalva som bedövning.
- Redigerat 2022-03-23 10:42 av DesK
Vad jag vet så brukar det gå fortare osv och att de inte behöver "gräva" när det är i handen som de gör i armvecket 🙂 och att blodådrorna är oftast mer ytliga
Jag tycker inte att det gör mer ont att sticka i handen än i armen.
Det är säkrast att ta blodprov i armvecket och det brukar i allmänhet fungera bra. Är man oerhört svårstucken så kan man ta på andra ställen som på handryggen men det ska man helst undvika då man har mycket nerver där och det gör i allmänhet ondare också.
Tala om innan att du är stickrädd. Kanske finns det möjlighet att du kan ligga ner när provet tas.
/Maria
det brukar vara svårare och krångligare att ta det i handen så personalen kan vägra att göra det utan dom vill helst börja med armvecket
blodådrorna i handen är mindre och ofta har dom en tendens att rulla undan vilket gör det svårare o tar längre tid
viktigaste är att du säger till och är ärlig att du tycker det är jobbigt och att man får ta det i din takt ofta finns möjlighet att ligga ner om det känns bättre
Enligt min erfarenhet gör det mycket ondare i handen. Armvecket är det som gör minst ont.
Tack för alla svar! Jag vet att jag som liten var otroligt svårstucken, hade rullande vener. Då tog de blodprov i båda armvecken, händerna och fötterna. Så kommer säkert få testa på både handryggen och armvecket är jag rädd för… Vet inte vad som är bäst att börja med.
Man börjar oftast i armvecket för där är egentligen det bästa stället och stället som ger minst smärta.
/Maria
Du kan sätta på Embla-plåster i armvecken så känner du sen inte när man tar det.
För det är, som även de andra säger, det första och bästa stället att ta venprover på.
Berätta för sköterskan som ska sticka dej så kommer de ta det varligt med dej.
Kram