Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1416 ggr
Karmatarerskanise
0

Tandsten och karies

Var hos en tandsköterska idag för den vanliga kontrollen. Jag berättade att jag nyligen slutade med en medicin som gjorde mig väldigt torr i munnen och att det nu blivit bättre med saliven nu.

Då förklarade hon att torr mun/lite saliv är något karies tycker om, och att en mun med fungerande salivproduktion skyddar mot karies men gör att man lättare får tandsten.

Stämmer det? 

Karies vet jag orsakar hål. Hur är det med tandsten? Hur påverkar det tänderna?  Det verkar inte vara något som är allvarligt. Det tas ju bort men ibland kan man få vänta 3 månader på en tid.

Har för mig att någon medlem här inne jobbar med tandvård. Hoppas jag har rätt :)

OlgaMaria
0

Tandsten är inte bra heller - det orsakar inflammation i tandköttet och i värsta fall tandlossning. 

Jag tror det hon sa om saliv är både rätt och fel. Saliv behövs för att tandsten ska kunna bildas, men det känns samtidigt som att mycket saliv rensar bort en hel del i munnen så att det blir mindre att bilda plack av. Det är i alla fall min egen erfarenhet. Jag fick nämligen massor med tandsten då jag under en period åt en medicin som gjorde mig torr i munnen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Devya]
0

#1 Det finns ju två olika sorters tandsten.

Det går ju att läsa mera om ämnet på internet.

http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Tandsten/

OlgaMaria
0

#2 Fast jag tolkar det som att det bara beskrivs olika beroende på vart den sitter och hur den därmed påverkar. Framkommer inte att det skulle vara olika sorters tandsten. Supragingival betyder bara ovanför tandkött och subgingival - under tandkött.

Karmatarerskanise
0

#1 Tandsten som inte ligger vid tandköttet orsakar knappast tandlossning.

Karmatarerskanise
0

#3 Ovanför tandkött? Hur menar du då? Tandsten sitter ju på tänder.

OlgaMaria
0

#5 Det syftar på tandsten som sitter på tänderna, ovanför tandköttet. Subgingival innebär att det sitter i fickor mellan tand och tandkött, alltså under tandköttet, och sådan tandsten kan till slut leda till tandlossning.

Maria
0

Jag tolkar det också som så att det kallas olika beroende på om det finns under tandköttet i tandfickor eller synligt vid tandköttskanten men att det är samma tandsten i grund och botten.

Den sitter på tanden oavsett, bara det att viss tandsten är synlig och viss tandsten sitter i fickor under tandköttet.

Jag har också medicin som gör mig väldigt torr i munnen. Jag brukar försöka tugga tuggummi och så har jag köpt salivstimulerande tabletter på apoteket. 

Snusare brukar få fula tänder (jag snusar) men det positiva med snuset är att det bildas saliv så man har större risk för tandsten än karies. Om det nu kan kallas positivt😃

/Maria

Karmatarerskanise
0

#6 Men tandsten kan inte sitta ovanför tandköttet.  Det sitter på tanden och Maria beskriver hur.

OlgaMaria
1

#8 Jag tror du missförstår vad jag menar. Supra betyder ovanför, dvs på tanden och inte under tandköttet.

Karmatarerskanise
0

#9 ja jag missförstod :) Ber om ursäkt.

Maria
0

Det är inte lätt att beskriva små ställen😉

/Maria

OlgaMaria
0

🙂

[rumelle]
1

Tandsten är plack som har blivit mineraliserat, vilket det blir av ämnen som finns i saliven. Alltså kan det hända att man får mer tandsten om man har mycket saliv, men det beror också på salivens sammansättning. Vissa har mycket saliv men får ändå inte mkt tandsten och vissa har lite saliv men får ända myket tandsten. Det du kan göra själv är att hålla rent så noga du kan så att det finns mindre mängder plack som kan ombildas till tandsten, men som sagt spelar saliven in och det kan bli tandsten även om man håller rent bra. Om du går till din hygienist regelbundet så håller du undan tandstenen och den hinner inte göra någon irreversibel skada. 
Går du inte regelbundet och tar bort tandsten så kommer det att bli inflammerat i tandköttet och med tiden kryper inflammationen djupare ner i tandköttsfickorna och tillslut får man tandlossning.

Zepp
2

Eh.. tandstenens etiologi.. det är bakterier som använder kopplingen mellan glukos och fruktos för att binda till tandemaljen!

Därefter så skyddar de sig eller om det är en bieffekt så mineraliseras de.

Saliven innehåller kalcium.. bland annat för att återmineralisera tändernas emalj.

Det fäster lättare på skrovlig yta,, tex karies eller skador på emaljen.

Det är rätt lätt.. undvik socker.. nästa grej är att undvika mat med socker i, lättare sagt än gjort, tredje grejen är att undvika mat som innehåller naturligt socker.. i princip omöjligt!

Det är betydligt enklare då att upprätthålla en god tandborstningsrutin och gå till tandhygeinist med jämna mellanrum.

Det är när tandstenen utveklats så långt att de tränger ner nedanför tandköttet som man får stora problem.

Allt har sina framsidor och baksidor.. tex så borde vi ägna 2 timmar om dagen åt tandhygien/tandvård.. motionera minst fyra timmar, yoga/kontemplation minst en timme, samt laga mat i minst 3!

Förutom all tid man bör ägna åt barn, partner, husdjur, städning, vänner, andra sociala kontakter, släktingar!

Grejen är att man inte hinner jobba då!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Karmatarerskanise
0

Jag är noga med tandhygien. Men med 4 st bryggor samt ståltråd bakom nedre framtänderna är det omöjligt att undvika tyvärr. Så det blir ju oftare besök för mig.

OlgaMaria
0

Fast det stämmer inte att tandsten undviks genom att undvika socker, det har vi konstaterat inne på kolhydrater i fokus många gånger. Personer som får mycket karies har ibland ingen tandsten alls i princip. Andra faktorer verkar desto mer betydelsefulla. Enligt min tandhygienist får man karies av socker men tandsten kan man inte påverka med kosten. Jag tror ändå det går att påverka men det är väl inte helt klart hur.

Karmatarerskanise
0

Just det  ä. Äter inte socker.

Tant Grön
0

Det finns en alg man kan äta som motverkar plack. Tror den heter Kelp. Jag tog den som pulver varje dag för många år sedan. Sen undrade tandläkaren hur jag bar mig åt för jag hade ingen tandsten alls. Inga hål heller. 😃

Karmatarerskanise
0

#18 Var köper man det?

Tant Grön
0

Finns på hälsokosten. Nu är jag inte hundra % säker på att algen hette kelp. Om du frågar i någon hälsokostaffär så vet dom nog.

Karmatarerskanise
0

Tack :)

Tant Grön
0

Jag blandade pulvret i råsaft av rotselleri som jag pressade och drack en kopp av varje morgon. Det skulle rena kroppen. Minns inte hur många veckor jag drack det. Kanske en eller två två. Det smakade i alla fall ganska äckligt.
Egentligen borde man väl ta ett par sådana kurer ett par gånger om året.

Maria
0
Tant Grön
0
Maria
0

#24 Borde man inte fått lite resultat av detta då artikeln är från 2003?

/Maria

Tant Grön
0

Jag fick i alla fall resultat. Enda gången i mitt liv som jag inte haft tandsten. 😃