Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 2621 ggr
[Indii]
0

Svamp i luftvägarna?

Är det någon som har erfarenhet av svamp i luftvägar / lungorna? Upplever att jag har tungt att andas till och från, samt att jag misstänker att jag har en candida-infektion i munnen. (Lite vit beläggning på tungan samt konstig smak). Funderar på om det kan finnas ett samband mellan candidan och andningen?

Karmatarerskanise
1

Låter inte som svampinfektion enligt mig. Men har du svårt att andas så kontakta din vårdcentral.

OlgaMaria
0

Candida brukar vanligtvis inte orsaka infektion i lungorna, men om du har candida i munnen så tyder det ju på allmän ohälsa och kan också tyda på risk för andra infektioner i lungorna. Aspergillos är en mögelsvamp som ibland växer till sig i lungorna. 

Läs på mycket om allt du kan göra för att motverka svamp i kroppen. Det viktiga är att ändra livsstil så att sådant här kan motverkas. Tar du några mediciner/p-piller? Vissa kan ha sådant här som biverkningar. Finns det risk för mögel i hemmet/arbetsplats? Är det bra ventilerat?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Karmatarerskanise
0

#2 Vad ser du som tyder på svamp i munnen?

OlgaMaria
0

vit beläggning

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Indii]
0

Tack för svar! Ja, Candidan (svampen) ger vit beläggning. Lever redan hälsosamt, äter inga mediciner och utsätts inte för något skadligt så som mögel. Därför känns det lite konstigt med candidan Möjligen skulle jag kunna ha järnbrist, har för mig att det kan orsaka svampinfektioner? Det kanske kan påverka andningen också.

Karmatarerskanise
1

Man kan få vit beläggning av andra orsaker. Svamp brukar ge fler symptom än beläggning.  Tex smärta, obehag, klåda.

[Indii]
0

Av vilka orsaker då? Har ofta konstig smak i munnen också…

Karmatarerskanise
0

#7 Kosten.

Maria
0

Svamp går ju att behandla ganska lätt så jag tycker du ska vända dig till vårdcentralen.

/Maria

[Indii]
0

#9 Ja, tack, jag ska göra det. Vill ju gärna ha en förklaring till den tunga andningen också.

[Devya]
3

#6 Jag har haft svamp i munnen och jag hade inga andra symptom än vita prickar/beläggningar. De tog  och svabba munnen och det blev därmed konstaterat att jag hade svamp.

Jag tror dock knappast att candida har något att göra med ts svårigheter att andas.

Ts - Undvik att äta sötsaker! Inget sött överhuvudtaget! Jag rekommenderar även molkosan, det hjälpte mig. Jag fick medicin men den hjälpte inte alls, det enda som fick bort den irriterande svampen i munnen var att skölja munnen med molkosan. Väldigt jobbigt men det var oerhört effektivt.

[Indii]
1

#11 Tack! Just nu lutar jag åt att det är B12-brist jag har, vilket kan ge dessa symtom. Vet någon om anemi p.g.a. brist på B12 även ger låga ferritin och järnvärden?

Zepp
0

Eh.. astma eller B12-brist i första hand!

B12 får man främst från animaliska livsmedel.

Grejen är att har man andra problem med maggen så kan man ha problem med Intrisic faktor som krävs för B12 upptag!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Indii]
0

#13 Ja, det är just det jag börjat misstänka, brist på IF. Det finns glutenintolerans i familjen, dock har jag testas för det tidigare, men det borde kanske göras igen. Funderar bara på om man kan få dåliga järn och ferritin-värden av detta, då jag hade detta för ca. ett halvår sedan, med liknande symtom som i dag. Värdena var sedan återställda efter ett par månader med tablettintag, så det känns konstigt om de skulle vara dåliga igen redan nu.