Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 1063 ggr
JoannaLi
2016-05-03 10:51
0

Mild solsting/uttorkning?

Vi fick igår vår första värmebölja. Tidigare har det pendlat mellan att snöa och max 15 grader med blåst, men igår var det 20 grader, gassande sol och i princip obefintlig blåst. Vi var ute i ungefär 3 timmar och promenerade och backtränade (i 15 minuter), och jag var lite för varmt klädd. 

När jag kom in svettades så jag höll på att gå under, men en timme senare (håller fortfarande i sig) så har jag frusit så att jag huttrar, och gömmer mig i varma kläder och under täcken. Igår var jag förvirrad och hade svårt att få ihop talet lite grann ett tag. Jag mår enormt illa, och har idag spytt en gång. 

Jag förstår inte riktigt vad det annars ska vara? Jag kände mig pigg som få igår innan vi var ute, det går inga direkta sjukdomar på skolan (där jag också bor) och jag har inte slagit mig. 

Tog ingen feber igår, så vet inte om jag var för varm.

fossingen
2016-05-03 17:48
0

Det är möjligt, försök ta det lugnt nu ett tag och drick mycket vätska och ät mat med mycket vätska. Lider själv av sånt otroligt ofta under sommaren så jag stannar helst inne tills det varmaste inte ligger på. Men då har jag också massa sjukdomar  och  även problem med ögon, hud och värme generellt.  Vätska är verkligen super att inta även om man kanske inte inser att man är uttorkad.

JoannaLi
2016-05-03 18:15
0

#1 Ja, jag har lätt för att bli uttorkad också (milt - får huvudvärk) så att dricka vatten är jag van vid. Men det kan ha blivit dåligt med det igår, förresten, för jag åt ingen lunch = ingen dricka. 

Nu känner jag mig mycket bättre! Har druckit vatten som en galning (nej, men ni förstår) tills bara en huvudvärk återstod. Pga prov tog jag en Treo, men nu ska jag försöka få bort den också med mer vatten :)

Tant Grön
2016-05-08 11:01
1

Viktigt också att få i sig salt om man svettas mycket.