Farligt med röklukt?
Bor i höghus och det är någon granne som står på sin balkong och röker flera gånger om dagen, så när jag har mitt fönster öppet för att få in frisk luft så stinker det rök till och från under dagarna. Men med tanke på att det blir jobbigt att stänga och öppna fönstret hela tiden så tänkte jag försöka vänja mig vid stanken, MEN jag vill inte få i mig farliga ämnen. Så frågan är: Får jag i mig giftiga ämnen från någon annans rökning om jag känner lukten av det? Är det samma sak som passiv rökning?
Denna lilla mängden är knappast farlig men däremot kan du prata med din granne och säga att du störs av röklukten.
/Maria
#1 Jag vet tyvärr inte vilken granne det är som röker :/ Har försökt att titta ut över balkongen och se rökmoln men ser inte :/
Sen kanske man inte kan säga till ändå för de får väl röka ifrån sin balkong antar jag? Antar att de inte känner för att åka ner och gå ut och röka hela tiden även om jag tycker att de borde det :/
Det blir väl en sorts passiv rökning, om det ändå är så tydlig du känner röklukten.. Blä, jag hade inte velat ha in röklukt i min lägenhet. Men det är klart att man vill kunna ha fönstret öppet när man vill.. Fast svårt om du inte vet vem det är som röker. Den som gör det tänker kanske inte på att grannarna känner lukten? Om du tar reda på vem det är kanske du kan säga till.
#4 Jag känner tydligt men det luktar inte starkt. Ibland känner inte sambon lukten när jag gör det. Jag råkar nog bara vara känslig mot just röklukt. Nej, jag vill inte heller ha in det, avskyr röklukt! Men det blir bara så jobbigt att stänga och öppna fönstret flera gånger om dagen, speciellt då det blir så varmt hos oss med söderläge och så. Vill gärna ha in luft :/ Jag kommer nog aldrig få veta vem det är som röker tyvärr och vet inte om jag skulle våga säga till då jag antar att de har rätt att röka ifrån sin balkong ändå och jag tror att rökare bryr sig mer om sin drog än om sina medmänniskor :P
#5 Jag är rökare, men röker inte för att jag vill störa andra. 🙂
Brukar röka på balkongen men skulle någon komma och säga att dom störs av det så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att gå ut och röka.
Bara för att jag _får_ röka på balkongen betyder ju inte att jag måste, och störs någon av det så kan jag ju göra vad jag kan för att inte störa. Sen tror jag inte att det är så mycket farligare än att säg andas in avgaser och andra utsläpp om du inte är väldigt nära eller inomhus med rökande människor.
Om du inte vet vem det är kanske du kan skriva en trevlig lapp och sätta upp på en anslagstavla i entrén? 🙂
Var snäll mot alla - bli vegan ❤