Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 3904 ggr
InkaAthilea
0

Svullen efter visdomstandsoperation

Jag gjorde en visdomstandsoperation i veckan. Tandläkaren var jättebra… Inga konstigheter under operationen. Har inte haft speciellt ont eller så men när jag kom hem upptäckte jag en liten rispa i kinden. Dagen efter vaknade jag och var svullen. Vilket är normalt, det vet jag men hur länge är man svullen? Det syns inget på utsidan nu längre. Men på insidan är det typ ett sår på kinden, nära där tanden satt. Stygnen har typ släppt och en tråd hänger lite i kindsåret. Det är som sagt svullet.kan inte bita ihop helt. Behöver jag oroa mig? Har inte ont. Bara ömt… Ingen feber eller nåt sånt. Hur var det för er när ni opererade bort en visdomstand?

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

Aleya
2

På mitt papper stod det att svullnaden kan ha sin topp upp till 7 - 10 dagar efter operationen. Opererade mig förra månaden och jag hade ont första dagen och var lite svullen. Men öm var jag i 4 dagar. Men kunde äta som vanligt dag två.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

InkaAthilea
1

Ok. Tack. Det stod inget om hur länge man var svullen på mitt papper. men eftersom jag fått nåt skumt sår på kinden och att det är svullet där så kommer jag inte åt med tandborsten på den innersta kindtanden eller bita ihop, börjar få träningsvärk i käken också. haha.. Äsch det är väl bara att "bita ihop" TystadGapskrattar.  mår ju inte särskilt dåligt för övrigt. :)

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

Aleya
1

#2 jag hade också svårt att rengöra. Men det blev bättre sen. Hade också nå mysko sår. Men slemhinnan i munnen är fenomenal på att hela. Så ditt sår bör vara borta snart. Hahaha jo det är bara bita ihop… om man kan. 😉

Medarbetare för Julen

Maria
3

Jag har också opererat bort två visdomständer och jag blev både svullen och alldeles blå på kinden. Det tog ungefär två veckor och sedan var det dags för operation två. Jag blev lika svullen och blå på andra sidan.😃

/Maria

InkaAthilea
0

Tack! Då känner jag mig lugn 🙂

Aleya
0

#4 hahaha. Dom sa till mig att det kunde ev se ut som att jag fått en rak höger. Så känner igen det du skriver. 😊

Medarbetare för Julen

Maria
3

#4 Haha. Min man tyckte det var grymt obekvämt att vara ute tillsammans med mig de veckorna. Jag såg riktigt misshandlad ut.😃

/Maria

Aleya
0

#7 Hahahaha jag dör så kul. 😂 Förstår han.

Medarbetare för Julen

InkaAthilea
0

#4 Oj..  Haha. Men usch så hemskt.

InkaAthilea
0

Nu har det blivit svart vid såret… Svårt att se om det är ett hål ner… Alltså om det är för att stygnen släppt. Eller om det bara är ett sår. Det är lite geggigt.. Och har typ varsmak i munnen. När jag borsrade tänderna nu spottade jag ut nån svart klump. Äckligt! Borde jag kontakta tandläkaren? Mår för övrigt okej. Frågar er kloka människor här. :)

Maria
2

När "hålorna" efter mina visdomständer läkte så samlades där mat när jag åt och enda sättet att få bort det vara att ta en liten spruta med vatten och spola hårt så att säga. Det var ganska besvärligt.

Det tog lång tid innan det växte tätt igen.

/Maria

Aleya
0

Hålet helar underifrån. Och du kommer lukta apa i någon vecka i munnen. Jag tog bara vatten och sköljde hålet. Sen har jag nå från gum, tandrensare som jag petade ner om hålet hade nå i sig.

Medarbetare för Julen

InkaAthilea
0

Tack, gulliga ni! :)

Aleya
0

Men jag började pilla i hålet först efter en vecka vill jag påpeka. innan var jag så öm och det var inte helt heller.

Medarbetare för Julen

InkaAthilea
0

Jag TROR att detta är ett annat sår… vad vette fan..  eftersom visdomstanden satt  längst bak så att säga. detta sår sitter liksom mellan kinden/tandköttet och den sista nuvarande tanden. Inte där den gamla tanden satt,  men vad vet jag,  Tandis kanske sydde många stygn. Jag frågade aldrig….. 🤮

jag får väl härda ut, .. men fy vilken vidrig smak i munnen jag har….

Aleya
0

#15 helt normalt med den vidriga smaken, som sagt så hade jag så en vecka efteråt.
Man kan även bli sårig efter dom sytt, det blev jag. Sen hade tråden liksom fastnat på tanden framför, så hade ett helvete då jag skulle med tandtråd mellan den tanden. Fick t o m klippa av den en gång för att den fastnade.
Ett aber att operera ut tänder säger jag bara.
På mig fick dom vålda som bara attan.

Medarbetare för Julen

InkaAthilea
0

Haha.. Jaaa.. Jag höll på med tandtråd också och fastnade…vågar knappt hålla på där nu..

Aleya
1

#17 själv blev jag så arg att jag hade nästan tänkt gå så långt att rycka ut tanden som den fastnade kring. 😂
Men kom loss tillslut.

Medarbetare för Julen

InkaAthilea
0

haha… ja fy vilket helsike det kan vara med tänderna…

InkaAthilea
0

En fråga till. Hur länge luktade ni illa? Jag upplever att lukten kommit de senaste dagarna… Känner mig så fruktansvärt äcklig. #11 vad spolade du med? Jag hämtade en sån där dosettspray eller vad det heter. Typ en liten minispruta man ger medicin till små barn med. Men får inte till nåt bra tryck… Det är inte så mkt i. Nu ska jag nog snart klara mig själv…hoppas jag! :)

Maria
1

#20 Jag hade fördelen med att kunna ta en liten plastspruta på jobbet. Kommer inte ihåg hur många ml men kanske att apoteket säljer?

/Maria

Aleya
0

#20 som jag skrev innan ca en vecka

Medarbetare för Julen

InkaAthilea
0

Min lukt kom nu en vecka senare…. Hmm..

InkaAthilea
0

Vill bara säga till andra som kommer att läsa detta att INTE skölja för mycket efter en liknande operation, för att du tror att du ska få bort bakterier osv….   Man kan skölja bort koaglet. (den svarta klumpen jag skrev om tidigare) 

Jag har fått en tid att spola rent…  så snart får jag klarhet i om det är okej eller ej i munnen…

Aleya
0

Jag kan ju nu uppdatera och säga att jag drog den andra och sista visdomstanden(dom andra två övre ger mig inga problem så dom får sitta) och denna gången tog operationen typ en timme och 30 min.(Jag hade fått lugnande innan så kan ju ha missbedömt) Och förra gången gick allt så smidigt, alvedon funkade och jag hade bara lite ont. Nu funkade inte alvedon så jag fick ligga och gråta mig igenom natten. Jag var så törstig på fredagen (opades i torsdags) för att allt var så ömt och svullet så det kändes som att ha ett rivjärn i halsen och kunde knappt prata eller svälja. Jag såg ut som en kålunge(docka poppis på 80-talet ) i ansiktet. Ringde till käkkirurgen på morgonen och fick sen bättre tabletter utskrivet. Så nu får jag i mig mat och vatten. Men det ser kul ut att likna en kålunge. Vill någon se min magnifika svullnad så hojta så kan jag dela med i pm. :) Men en kul sak. Efter att ha ätit så råkade jag nudda lite av området efter operationen med tungan, trodde jag hade fått mat där, men då inse ju jag att det är ju tusan en del av tandköttet. 😂 Tänkte i min förvirring av medicin igår att tusan, en matbit har man inte känsel i. Så denna låter jag nog vara. 😉 Och jag har den härliga lukten och smaken av unket redan nu. Men det tar jag som bra. Hur har det gått för dig #24? Har det blivit bättre? Jag kan ju säga att min grubbla efter op är nästan helt borta. Och det är skönt då det ibland fastnat mindre mat i det och så blir man bara irriterad av känslan.

Medarbetare för Julen

Fransu
0

Jag var hos min tandläkare för några veckor sedan för min årliga kontroll. En visdomstand i nedre käken har fått ett hål och växer hålet och blir till besvär måste tanden tas bort. Tanden har inte kommit upp helt (trots att den varit där i många år) och den sitter lite snett så den går inte att laga. Har oroat mig över det och det blir inte bättre av att läsa denna tråden. Usch. (Har tandläkarskräck) 😮

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Aleya
0

#26 och det var därför jag opererade mina. Jag skulle föreslå att inte läsa trådar om saker man är rädd för innan man gjort det. Men sen kan du ju bli sövd om det känns bättre.

Medarbetare för Julen

Fransu
0

#27 Du har helt rätt, borde inte gått in på tråden överhuvudtaget. Men jag är så dum att jag inte kan låta bli. Så jag får skylla mig själv som gör det värre.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Aleya
0

#28 men jag tror att det går bra även för dig. Men man är ju mör som attan. Själva dragandet känner man ju inte.

Medarbetare för Julen

Fransu
0

#29 Tack. Ja, jag hoppas det.

Förresten, ni som dragit ut visdomständer. Jag fick höra att dom på folktandvården inte visste om dom kunde dra ut tanden åt mig eller om jag behövde komma till en käkkirurg (blir osäker på om hon sa just käkkirurg). Det beror helt på rötterna tydligen. Röntgas man hos tandläkaren innan en sådan operation eller behöver man röntgas någon annanstans? För jag antar att dom inte chansar på folktandvården och inser under ingreppet att det inte funkar, utan att dom tar reda på det innan.

Förlåt TS om jag kapar din tråd!

Maria
0

Det var längesedan jag gjorde det men min tandläkare skickade en remiss till käkkirurg efter röntgen.

/Maria

Aleya
0

#30 jag fick röntgas på tandläkarröntgen. Jag lät studenter röntga så det kostade bara 300 kr. Men det lär vara dyrt att röntga. Sen avgör dom. Och sedan får man eventuellt remiss till kirurgen om det är så illa dom sitter.

Medarbetare för Julen

Fransu
0

Okej, tack för era svar! Jag får se vad det blir av tanden, om den får sitta kvar eller inte. Eftersom det redan är hål i den är ju risken stor att den så småningom måste bort.

Aleya
0

#33 jag skulle dra innan det blir värre. För då lär det kosta skjortan. 😕

Medarbetare för Julen

Aleya
0

Jaha. Kan säga att jag fick dry socket. Och tusan så ont det gör. Fick åka och skölja hålet och få en tamponad insatt. Hoppas nu det slutar göra ont.

Medarbetare för Julen

InkaAthilea
0

Jag har också hunnit med en operation till för att ta bort en visdomstand.  Det förra "hålet" har blivit mindre men behöver spola rent ändå både i det gamla och i det nya hålet..   usch. Ja man blir irriterad när man känner att det kommit mat i hålet.

oroar mig för att inte få ut allt som fastnar och att det ska ligga dör och göra så att tänderna/käken ruttnar typ…

och så den där stanken. Fy Fan. Luktar död typ. Men har ju börjat avta nu.  Men fy, alltså, vad det luktar. :(

Passade på att dra ut en visdomstand när jag ändå var där och opererade ut den sista. Det gick mycket smidigare och var över på några sekunder. Samt ingen smärta eller så mycket andra besvär heller. Så det var ju bra.