Lindra illamående utan mat?
Skulle behöva lite hjälp att hitta bra sätt att lindra mitt illamående. Äter en förlängd Omeprazolkur pga magkatarr som den här gången inte riktigt velat ge med sig, då jag legat sjuk hemma i förkylning och annat under 2 veckors tid. Brukar få magkatarr lite nu och då, men nu var det ett tag sedan sist jag behövde äta Omeprazol och jag hade glömt bort att jag brukade få både huvudvärk och illamående som biverkning.
Det som känns lite trixigt nu är just illamåendet. När jag äter upphör det, men bara ett par minuter efter att jag ätit kommer det tillbaka igen. Vill inte gå och äta och tugga på något precis hela tiden, och tuggummi är uteslutet. Finns det några andra bra sätt att bli av med illamåendet, eller i alla fall lindra det något? Har ni några bra tips och tricks?
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
Svårt men jag åt ett tag ett läkemdel som gjorde mig väldigt illamående och det var en kortidsbehandling så jag fick äta ett annat läkemedel som heter primperan.
Det är riktigt bra mot illamående.
Sen finns de den mildare varianten lergigan som också hjälper mot illamående men inte på samma plan på primperan.
Så du kanske kan prata med din läkare och se om du kan få något av det.
Så vitt jag vet interagerar inte någon av de med omeprazol så det bör gå
#2 Är de receptbelagda båda två?
\m/
#2 Har du testat Pantoprazol? Jag tål inte Omeprazol, men Pantoprazol får jag inga biverkningssymtom av alls. jag vet inte säkert, men jag tror att den är någon slags kombination mellan Pantoloc och Omeprazol. Primperan är väl ett rent illamåendepreparat och knappast något man vill utsätta en mage för som drabbats av magkatarr.

Fick magkatarr för några år sedan pga en medicin som jag inte tålde… det enda som dämpade illamåendet och magsmärtan var att då och då ta en klunk vispgrädde.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Primperan är receptfritt, till skillnad mot Lergigan som är ett antihistamin som skrivs ut som lugnande/mot ångest.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#5 Är du säker på det?
Postafen är väl receptfri men Primperan tror jag inte man kan köpa utan recept men jag kan ha fel.
/Maria
#6 My bad, jag blandade ihop dem.
http://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=19720825000013
http://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=19540913000011
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Testat Ingefära?
Var dig själv, det finns redan så många andra.
Ingen av de är receptfria men du kan väl prata med din läkare om han har förskrivit omeprazol?
Och lergigan kan man få lite dåsighet av men de går över snabbt, efter någon dags behandling
* efter några dagars behandling skulle de stå
Ser ut som jag får kontakta vårdcentralen iaf då. 😕
#3 Nej, den har jag aldrig hört talas om, faktiskt. Men den hade också huvudvärk och illamående bland biverkningarna. Omeprazolen jag äter nu funkar ju, men det är just illamåendet som är det jobbiga att bli av med.
#8 Mjo, brukar ha det i teer och så, men det gör ingen skillnad just nu. Är just att jag vill slippa äta och dricka precis hela tiden, eftersom det bara hjälper just när jag äter, men återkommer några få minuter efter att jag slutat äta.
\m/
Har du testat att tugga på lite hårdbröd mot illamåendet?
#13 Jodå, men som sagt så vill jag gärna undvika att äta för jämnan. Illamåendet kommer tillbaka efter ett par minuter och jag måste äta/dricka igen om jag vill få bort det. Därför jag letar efter något annat som kan hjälpa, som inte är mat.
\m/
Ja tror ditt bästa alternativ är att kontakta VC, ja
#14 Hade så ett tag och åt hårdbröd och morötter hela tiden under en period, men min mage vande sig och illamåendet avtog eftersom. Det kan vara värt att prova!
Har du testat seaband? finns på apoteket bland annat, ska hjäla mot allt från åksjuka, graviditetsillamående och även cancerpatienter som blir väldigt illamående kan bli hjälpta av det.
http://www.sea-band.com/se/varfoer-vaelja-sea-band/
Har inte testat själv, men ska göra det någon gång (sett att det är billigare på Iherb)
Var dig själv, det finns redan så många andra.