Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: läkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 1871 ggr
Zadeira
0

Ökat saltsug, när söka vård?

Jag har under en tid haft ökat behov och sug efter salt. Det har varit till och från i kanske en månad. Jag har läst på att det kan bero på många saker, bland annat binjurar, sköldkörtel eller för lite serotonin. Men jag hittar ingen info om hur länge man ska gå med detta innan man söker vård, eller hur pass stort salt-behovet ska vara för att räknas som onormalt. 

Är det någon som vet?

starhawk
1

Äter du "för mycket" salt så kissar du bara ut det. Ingen har dött av för mycket salt men för lite salt är ett livshotande tillstånd. Det finns inga tester med normalmängder salt som visar på några problem.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Zadeira
0

#1 Äter man för mycket salt är det farligt. Du skriver själv "inge tester med normalmängder" men när man har ökat saltsug är det ju inte normalmängder utan ökad mängd salt… Dessutom är ökat saltsug ett symtom på att något är annorlunda och det är just det jag funderar på kan vara bra att kolla upp.

#2 Jag äter oftast inte mer salt än vanligt men har ett ökat sug efter det, dvs att jag skulle vilja salta mer än jag gör. Jag försöker helt enkelt att inte falla för salt-suget. Jag gjorde det ett par dagar i början för att se om saltsuget försvann för att jag hade saltbrist men det gjorde det inte så jag drog ner på saltet igen och saltar inget extra. Du tycker alltså man kan söka vård redan nu för att se om det är något proverna visar?

Effie
1

#2 Salt är omstritt.  Tre av länkarna sager att Livsmedelsverket rekommenderar mindre salt (men att det troligen inte är saltandet hemma som är problem, utan färdigmaten); den fjärde sager att Livsmedelsverkets råd om salt är farliga för vi behöver salt.

TS; Själv bryr jag mig inte om att begränsa saltet; mitt saltsug varierar lite upp och ner. Men är du bekymrad over förändringen tycker jag du ska kontakta vården.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Zadeira
0

#4 Egentligen bekymrar det mig inte ännu, men eftersom jag inte hittade några rekommendationer på hurvida man bör söka eller när så undrar jag mest kring det. Det är inte heller ett helt galet saltsug konstant men det är ändå en förändring som jag märkt av.

Är det någon som vet hurvida det är med mineralvatten, typ Loka och salter? Kan det påverka salt-suget eftersom det är salt i?

Record
0

Loka innehåller mer än bara vatten, var det fluor i deras vatten.

Zadeira
0

#6 Jag vet att det innehåller mer än vatten, det var ju därför jag frågade hur det påverkar saltsuget!

Edit: Kollade Lokas innehåll, och nej inget flour. Det är Ramlösa.

Annielle
0

Man kan känna ökat saltsug om man har järnbrist, kan ju vara värt att kolla så att det inte blir värre i så fall ….

Inte bara Hb alltså, Ferritnvärde viktigt!

Men finns ju andra orsaker också, men som kvinna är det ju vanligt så!

Var dig själv, det finns redan så många andra.