Livstestamente
Jag vet inte om livstestamente är rätt ord för det jag menar. Jag menar nån typ av testamente, fast inte om tillgångar, utan om en själv, vad som ska hända med en den dag man inte längre kan föra sin egen talan. Min stora skräck är att bli ett paket, t ex bara ligga där med "en grönsaks medvetande", eller ännu värre, totalförlamad men helt klar i huvudet. Så jag skulle vilja skriva ihop nån typ av juridiskt bindande dokument om hur jag vill ha det då, dvs stäng av respiratorn och upphör med all livsuppehållande behandling osv. Men jag vet inte hur man gör för att det ska bli giltigt. Både hur man ska formulera det, jag vet att det ska vara bevittnat, men om det finns fler regler, och sen vart ska man skicka det?
Nu är det väldigt aktuellt eftersom jag nyligen fått reda på att jag har en hjärntumör som behöver opereras, och det kommer att bli en lång och riskfylld operation. Då tänker jag att jag ska lämna in dokumentet till läkaren innan operationen. Men det kan ju hända nån gång i framtiden att jag hamnar på nåt annat sjukhus och inte kan lämna in ett sånt papper i förväg, så det måste väl gå att skicka till nåt centralt arkiv? Är det nån som vet nåt om det här?
Läkaren kan dokumentera detta i journalen. Dock brukar det endast gälla under just det vårdtillfället och är inte giltigt för alltid. Varje gång du skrivs in i slutenvården måste du meddela detta om läkaren inte frågar. Något annat sätt vet jag inte, förutom att som #2 skriver, informera anhöriga.
Jag håller med #1 och #2
Journalsystemen är olika över Sverige så man får i så fall göra det vid varje enskilt ställe.
Bästa är att anhöriga vet dina önskningar.
Ta även upp det med läkarna innan operationen.
/Maria
Okej, tack för era svar. Jag tycker det borde finnas en egen rubrik i journalen där det kan skrivas in, väl synligt, så det inte försvinner i historiken. Jag ska ta upp det inför operationen, men jag tänker om jag skulle råka ut för en olycka och vara medvetslös redan när ambulansen kommer. Jag har inga anhöriga, och de som står mig närmast i livet nu finns inga garantier att de kommer att finnas kvar resten av mitt liv… Men, men, då vet jag vad som gäller i alla fall.
#3 Även om det är på samma sjukhus, vid olika tillfällen, så måste det dokumenteras igen. Beslutet har oftast ett "till och med" datum. Fast kanske går det att skriva in det "för gott" om det är på patientens egna önskan…. TS: Fråga läkaren när du skrivs in.
Här kommer en läsvärd länk.
http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=7329
/Maria
#4 Jodå, det finns vissa rubriker i journalen så som patientbakgrund (nummer till anhöriga) samt uppmärksamhetsinformation (där det skrivs in om det är begränsade åtgärder, alltså ingen hjärtlungräddning, ingen IVA-vård m.m.), dessa ligger kvar för alltid så att man alltid kan se det. Men som jag skrev tidigare så brukar det oftast finnas ett t.o.m. datum. Men kanske går det ändå att skriva in så det gäller för gott, om det är ens egna önskan..
#7 Då gäller de ju att man inte flyttar för långt eller besöker en vårdcentral eller privat läkare som inte har samma journalsystem.
/Maria
#8 Nej precis, det går inte att se. Det är olika journalsystem… T.ex. sahlgrenska, Östra och Mölndals sjukhus har samma system, men privata sjukhus samt även andra sjukhus som Kungälv, Näl m.m. går ej att se för de som jobbar inom SU.
Man kan numera läsa journalanteckningar gemensamt i Västra Götaland.
/Maria
#10 Helt rätt, fel av mig. Dock dyker det inte upp automatiskt utan då måste du in och leta i den gemensamma.
#11 Ja precis.
Det kommer kanske utvecklas i framtiden och det är ju bra bra kan jag tycka.
/Maria
#12 Ja hoppas det. Borde även vara så man kan se privata samt vårdcentralen kan man tycka. Hade underlättat avsevärt.
#13 Nu under 2016 kommer man kunna läsa sin journal i Västra Götaland. Jag tycker det ska bli spännande för själv vill jag veta min historik då jag är dålig på att komma ihåg vilken ordning saker och ting hänt bland annat.
http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Tema/E-tjanster/Artiklar/Las-din-journal-via-natet3/
/Maria
Jag har missuppfattat det jag skrev i #13 Man kommer att kunna läsa sin journal från och med i sommar men det som har journalförts innan kommer inte med. Det får man i så fall beställa.
/Maria