Vad hade du för symptom-hypertyeros.
Hej. Tillslut hittade läkaren något efter att jag mått dåligt länge. Mitt TSH låg på 0,05 och vid ett senare prov ännu lägre samtidigt som t4 ökat. Läkaren är konfunderad han säger att jag troligen håller på att få giftstruma men det är ändå något med mina prover som gör honom osäker så jag väntar nu remiss från endorkina. Jag vet inte vad det är läkaren känner är otydligt men jag tycker det är obehagligt när han säger att något inte stämmer och att det verkar mer komplicerat. Provet togs av en händelse så sett, han ville kolla om jag hade någon reumatisk sjukdom men tog tsh för mina andra symptom som trötthet och att maten börjat gå rakt igenom. Jag har senaste två tre veckorna haft väldigt hög puls och ibland oregelbundenhet och dubbelslag så läkaren sa åt mig att komma och ta ett ekg idag för att se så hjärtat inte tagit skada ännu och eventuellt sätta in något som sänker pulsen som nu öegat över 125 i några dagar, jag ska även ta nya blodprover. Det jag tycker är konstigt är att jag lider av fetma men jag har inte gått ner ett gram under tiden det här borde pågått utan jag har gått upp i vikt, äter vissetligen neuroleptika som man går upp i vikt av men borde inte viktuppgången iaf avtagit och stannat upp? Jag själv va hundra på att jag hade hypotyeros då mamma har det och så vosar sig motsattsen jag blev tagen på sängen! Mina symptom: Hjärtat rusar. Oändlig trötthet som aldrig tar slut. Svettas mycket. Skakar som ett asplöv, släpper dock om hjärtat lugnar ner sig en stund. Vad hade ni för symptom och hur uttalade va dom? Hur långt hade det gått innan det Upptäcktes?
Oj usch vad jobbigt! Jag har ju denna skiten med. Ska träffa min kirurg på tisdag nästa vecka.
Jag har alla symptom som man får när man har struma med överfunktion förutom mensrubbning då jag ha p-stav och jag har inte snabb genomgång i tarmarna då jag lider av IBS.
Jag har gått ner från 60 till 53. Därav rekommenderad a att bara ligga till sängs och äta protein. Jag ha lyckat gå upp till 56 på 4 till 5 veckor. Vet inte om jag lyckats med mer.
Hjärtklappning, andfådd, skakar som satan, 120 i vilande puls osv.
Men jag har även kommit så långt i min utredning att jag redan varit på stora sjukhuset och fått pillerkur mot detta. Så nu har jag bara följande problem:
hjärtflimmer/klappningar som är rent ut sagt obehagliga
lite skakning när jag går nerför en trappa
trötthet och insomnia
Har ont i halsen, inte i men på sköldkörteln och upp vid halsen till mandlarna så att det känns som att det är svullet och typ ögonen ploppar ut
uppsvälldhet i mage
hunger delat med ickehunger
otroligt överkänslig mot värme. Kan inte vara på varma ställen för länge och märkte att bada inte var så nice längre. Slutade med att efter 2 min fick ja tappa ur vattnet och duscha kallt för att må bättre. Det hjälpte.
Jag går upp och ner med hur jag mår från dag till dag. Ena dagen orkar jag gå till affären, nästa är jag död i 4 timmar efteråt innan jag blir normal igen
Tror jag ha en puls på mellan 80-95 nu med 4 tabletter mot detta per dag.
Vet inte om jag fick med all men tror detta är allt :)
Dina prover verkar ju som du har underfunktionen plus över…man går inte ner i vikt utan upp eller står kvar med under och över då rasar du i vikt. Jag känner igen ditt provsvar där med---0.04…..Jag vet att ett svar ska normalt ligga på typ 18…Jag hade mindre än0.001% när jag kom till sjukhuset. Min ämnesomsättning ligger på 27. Då. Nu vet jag inte. Väntar på svar sj om mitt blodprov jag tog igår då jag fått dessa obehagliga flimmer/klappningar på hjärtat.
Lider med dig men hoppas du kommer in snart så de där inne kan ta en titt!!
Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.
Usch jobbigt för dig!! Ja läkaren sa att jag har både över och underfunktion och att imunsystemet går på sig självt eller nått!
Ah just det… Jag glömde att jag tappar balansen rätt så ofta med. Ibland när man går i affären så liksom ramlar man till lite precis som man e full. Man kan stå rakt upp och ner och prata med någon med och trilla till innan balansen kickar in igen.
Konstigt att man kan ha både under och över samtidigt. Helskumt! Lider med dig iaf och hoppas du kommer in lika snabbt som mig som sagt. Mitt spann att vänta på tider in till stora sjukhuset ligger på 1 v - 3 v väntetid och det sägs vara snabbt. Så hoppas nu min kirurg på tisdag är lika snabb på att sätta ut datum på min operationstid. Men det är klart pillerkurer på ett visst sätt som måste ske innan operation.
Hm jag undrar om de inte kommer ta bort din med helt isf. Min är ju ett måste att få bort för de sa det att man kan få tillbaka det igen om man har otur. Och eftersom jag planerar barn så är radioaktivt jod inget att tänka på. Det är inte farligt för mig men barnen som blir kan få missbildningar osv. Därav enda alt var operation.
Yes, immunsystemet pushar sköldkörteln att jobba hårdare och så blir den stressad och kommer ju självdö efter en bra tid när den jobbat ut sig. Kanske är det så att du har haft underfunktionen först och sedan ha den stressats upp av ditt system nu på sistone och börjar gå över i hyper. Då är det frågan om månader innan den självdör. Vilket kanske inte är det bästa för då under den tiden hamnar man i underfunktionen igen. Om man enbart ha underfunktion så äter man bara tabletter och blir bra igen. När hyper är inblandat är det värre. Då krävs det mycket mer. Ska se om jag kan länka dig sidan som jag haft och läst på på om detta sen jag fick reda på att jag hade struma.
Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.
http://sköldkörteln.se/hypertyreos-overproduktion-av-skoldkortelhormon.html
http://struma.se/symptom-pa-struma/
Här är länkarna till de sidor jag läste på. Jag sökt även på google efter bloggar om struma och ha läst de också. Mycket givande att läsa från människor som har gått igenom eller har som bloggar om det. 🙂
Tack, ska kolla!