Solglasögon eller inte?
Använder ni solglasögon?
Jag gör det emellanåt men helst föredrar jag keps.
Jag funderar på om det är bra eller inte för ögonen med solglasögon? Jag har läst någonstans att vi gör oss en otjänst genom att hela tiden "skydda" våra ögon men hittar inte var.
Solglasögon har ju inte funnits särskilt länge i mänsklighetens historia.
/Maria
Har glasögon som blir mörkare av ljuset utomhus, eftersom mina ögon är ljuskänsliga. Märker inte själv att glasen blir mörkare och mörkare, åtminstone inte förrän jag kommer inomhus och jag tycker att det väldigt dålig belysning där. 🙂Tar jag då av mig glasögonen så märker jag att de är helt mörka. Det behöver inte vara solsken ens, utan de kan mörkna även när det är molnigt.
Går jag ut en solig vinterdag när det är snö på marken så känns det nästan som ett knytnävsslag i ansiktet när solen når ögonen. Är det mulet, men väldigt ljust, ute så måste jag kisa väldigt mycket. Därför behöver jag nästan alltid solglasögon när jag är utomhus - dock inte på kvällen/natten.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Har solglasögon när det är väldigt soligt och ljust. Har aldrig hört att man skulle skada ögonen om man skyddar dem, snarare tvärtom, att man skyddar dem mot ljuset genom att använda solglasögon.
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
Det är inte bra försömnen att använda solglasögon mycket eftersom vi behöver starkt ljus för att stänga av melatoninproduktionen så att hjärnan (och kroppen) vaknar till ordentligt under dagen och sedan kan börja bilda mer melatonin framåt kvällen så att vi kan sova bra (just därför man ska ha så mörkt som möjligt på kvällen några timmar innan läggdags, speciellt blått ljus från datorer, mobiltelefoner, tv och liknande stör detta och ger sämre sömn)
Men vid riktigt starkt solljus är det ju så klart bäst för att inte skada ögonen, fast keps eller hatt tror jag definitivt är lika bra eller bättre…
Var dig själv, det finns redan så många andra.
Har hört av en optiker att allt solljus är dåligt för ögonen, och att man alltid ska skydda dom.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Nej, jag tycker det blir för mörkt så jag gillar inte att ha solglasögon. Dessutom har jag vanliga glasögon (som jag inte kan vara utan), så det blir krångligt om jag ska ha solglasögon också (vet att det finns med styrka).
Men jag är sällan ute i stark sol, utan håller mig inne eller i skuggan.
//Jessie
#5 Det finns väl sådana där glas man sätter utanpå vanliga glasögon.
/Maria

Jag har i princip alltid solglasögon när jag är ute och det är soligt eller väldigt ljust. Har rosacea som går upp i ögonen så jag är fruktansvärt ljuskänslig.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Nu har jag synfel som gör att jag får huvudvärk av starkt ljus, så för min del ja.
Vad som eventuellt kan vara relevant är att tex Portugal som har mycket sol och mänga som jobbar ute mycketi den , ofta utan solglasögon, har mycket mer grå starr än Sverige som är mer solfattigt. Så i stark sol och när jag kör bil hade jag haft det iaf.
Jag har ljuskänsliga ögon så solglasögon åker på då det är ljust. Har alltid solglasögon med mig från våren och ända till in på hösten. Sen tycker jag att det är en snygg accesoar dessutom🙂
/Christina
Jag har ett par som jag nästan aldrig använder
Jag ær ljuskænslig så jag har alltid solglasøgon nær jag ær ute och det ær sol. Æven på vintern då snøn gør solljuset mycket starkare. Jag har investerat i sådana glasøgon med styrka då jag har glasøgon till vanligt. :)
Följ min viktresa med LCHF på min blogg http://from88kilo.wordpress.com
Jag har solglasögon med styrka men jag kommer sällan ihåg den. Dessutom är det så bökigt att hålla på och byta glasögon fram och tillbaka. Så det är väldigt sällan ajg har solglasögon faktiskt. Ibland har jag keps eller solhatt istället men oftast är jag utan något skydd för ögonen.
Jag har glasögon utan styrka, som ändrar sig efter ljuset, dessa går jag i stort sett aldrig ut utan. Sedan jag skaffade dessa har jag blivit kvitt problemet med återkommande iriter.
/Désirée
Jag använder solglasögon om jag är ute i solen. Dels flr att jag är ljuskänslig och dels för att skydda ögonen från uv