Bra mot kliande hals & hosta?
Kliar i halsen och torrhosta. Kommit mer och mer under dagen.
Tips på något som är bra mot detta?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Dricka något varmt som te med honung kan lindra.
/Maria
Te med honung brukar göra att det känns lenare i halsen. 🙂
Sambon kollade i affären för en stund sedan men de hade enbart te med koffein 😕
#3 Gör det någonting? Det innehåller ju med all säkerhet mindre än kaffe.
/Maria
#4 Ja annars hade jag inte skrivit det hehe.
Ja det innehåller mindre än kaffe men i & med att jag redan har krux med magen idag och är känslig så undviker jag koffein så mycket som det går. Dumt att reta upp magen ännu mer.
Silverte😉
/Maria
#6 Silverte?
Varmt vatten med honung😉
/Maria
#8 *rysning* xD
Värm lite vatten i ett glas i mikron, häll i salt (helst havssalt) och rör om. Gurgla ofta och länge. Funkar alltid för mig. Inget fel att äta lite salt också, det binder vätska, dricka citronvatten, varmt eller kallt.
Har du möjligtvis timjan hemma kan du göra te på det. Även ingefära, oregano, lakritsrot är bra mot hosta.
Får du ont i halsen så prova fetvadd i öronen, yllehalsduk runt halsen, gärna över natten. Varmt på fötterna.
#10 Varmt om fötterna har jag jämt :) Yllestrumpor och inneskor :D
Äger knappt någon halsduk, men kan ej sova med sånt över natten :/
Hur kan man göra te på det? Har inget tebryggare eller liknande, ingen liten sil heller :/
Jag har testat det med saltet och vattnet innan, det slutade inget vidare :/
Tack för förslagen :D
Koka upp vatten i en kastrull, ta av från plattan, lägg i örter, låt dra 10 min. Sila kan du göra hjälpligt med kastrullocket, ingen katastrof om det kommer lite blad i temuggen.
Våga testa saltvatten igen - jag tycker det är jättesvårt att gurgla sig, men funkar det nångång så lindrar det.
#12 Nej vågar inte saltvatten igen, då jag spydde av det sist och jag har enorm spyfobi :/
Hmm ja jag får se om jag får tag på örter, min sambo kom precis hem :/
Men spyddde du för att du gurglade, eller för att det var salt? Du tog kanske för mycket? Jag har väldiga kräkreflexer så jag tar bara lite åt gången och korta stunder, men gör det fler gånger istället.
Det bra är att det är sånt man alltid har hemma.
#14 Saltet förmodligen. Tog inte in mycket. Så vågar inte chansa
Örter använder jag i princip aldrig, därav inte har det hemma :/ Och kan själv inte köra iväg just nu :/
Hemsk natt med hostan :/
Bara att bita ihop och stå ut om inget av tipsen hjälper.
Jag brukar nog bara stå ut med eländet (är oftast på jobb då jag har som mest problem med hosta). Det enda jag gör är att dricka varmt sen då det finns möjlighet.
#17 Ja stå ut måste man oavsett. Men måste "påskynda" det om det går, pga praktiken :( Måste dit snarast :(
#18 Finns nog inte så mycket man kan göra förutom att försöka ta det lugnt och vila så mycket man kan. Det tar den tid det tar att bli av med det.
Annars rekommenderar jag alltjämt vitlök eller vanlig gullök. Sätt det i maten du tillagar. Vitlöken har gjort under för mig då jag har haft diverse problem med halsen. :)
#19 Vilar redan, orkar inget annat.
Jo vet men som sagt behöver jag ändå bli piggare snarast, då vi har max antal dagar vi får vara borta, annars måste vi göra om hela kursen till hösten :/
Lök tål jag inte i någon form, krydda går men inte ren lök. Magen totalhavererar då :/
Men avskyr verkligen lukt och smak av vitlök ändå så :(
#20 Synd, för vitlök är jättebra sådär annars för ens immunförsvar.
Det ser nog ut som det inte finns mycket för dig att göra isåfall, tyvärr.
#21 Ja är synd.
Hmm verkligen desperat :( Klarar verkligen inte att behöva göra om praktiken till hösten, det skulle sabba en massa :( Får hoppas att det blir bättre snabbt ändå, känns dock itne som det just nu :(
Druckit mer med honung men ingen skillnad :(
Annars finns det en riktig dunderkur du kan försöka, om du tål de här ingredienserna. Gör te på färsk ingefära, lime och honung. :)
#23 Smakar det ingefära? för avskyr den smaken (Ja jag är kräsen, tyvärr, mår illa av smaken).
För kan be sambon köpa när han ska iväg. Hur gör man det själv hemma?
#24 Det smakar nog av ingefära, det är ju starkt. Men om man försöker lägga en del lime i så kanske det fixar sig. Jag har aldrig haft problem med ingefära.
Man bara kokar upp vatten och lägger i ingredienserna. :) Sen efteråt låter man det stå och svalna.
#25 mm kanske kan ta väldigt lite till en början och se om det smakar elelr inte.
Nej så olika vad man gillar och inte gillar :)
Måste medicin vara nåt man gillar? Hur mycket gillar man att vara sjuk?
#27 Jag har inte sagt att man måste gilla det men eftersom jag har spyfobi, vill jag inte ta något jag mår spyilla av eller spyr av. Logiska skäl.
Och räknar inte det till medicin heller för den delen.
Hellre denna hostan och kli i halsen osv än spyr i alla fall.
#28 Ja då får du nog bara stå ut.
/Maria
#29 Stå ut måste man oavsett.
Men hade hoppat på att det fanns något som kunde "skynda på", så jag slapp gå dit sjuk :(
Och sagt att jag ska prova tex det devya skrev fast med mycket mindre ingefära ;)
Vissa saker har jag även testat utan resultat :/
åk till apoteket/be någon åka till apoteket och köpa nipaxon, världens bästa uppfinning, man får dock inte ta det när hostan sedan övergår i slemhosta.
#31 Sambon ska till apoteket ikväll när han veckohandlar och se vad de har :)
Mitt är påväg över till slemhosta :(
#31 köp då något mot slemhosta istället, personalen brukar ha bra kolla på vad som finns men har du lätt till att kräkas rekommenderar jag tabletter istället för flytande medicin, jag köper själv bara tabletter om jag inte vet att den flytande medicinen smakar "gott", typ mint eller något liknande för annars får jag kväljningar.
#33 Flytande är bättre för mig då jag har svårt att svälja tabletter.
Så flytande går mycket fortare att få undan :)
Ja han ska kolla med dem och så. Fått ta alvedon med, febern kom tillbaka :(
Min sambo köpte Bronwel comp, något nytt. Men det var verkligen ingen höjdare xD Men får tvinga i mig det :P
Skiva gul lök och häll på hett vatten och ställ på golvet nära huvudändan på sängen. Hjälper dig igenom natten.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#36 Fungerar det lika bra om man har lock med hål i? (har hundar)
Ska prova det i så fall, för hostan är ett helsike på nätterna just nu, vaknade imorse med värsta hostattacken :(
#37 Ja det ska nog gå bra!
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#38 Får prova och se :)