Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 1782 ggr
ForeverEmma_
0

Morton syndrom

Jag har förmodligen morton syndrom då jag upplever symtomen för den sjukdomen eller vad man ska kalla den. Men tänkte kolla om någon här vet om man ska skaffa special ortopediska inlägg måste man gå via läkare eller finns det butiker man kan åka till för att fixa inläggen? Bor i Stockholm för övrigt om det nu är så att det finns butiker.

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

fridelfina
0

Det finns flera. Googla ortopedtekniker Stockholm så får du veta allt. Om sulor är subventionerat på nåt sätt vid sjukdomen måste det gå via doktor, men annars inte. Min son som nyss fyllt 18 och fick diagnos plattfot av dr några dagar efter födelsedagen får inte subvention och behövde inte läkarremiss….. 1760 kr fattigare mamma då! Nu står hoppet till att skolan kanske kan stå för kostnaden då han behöver sulorna i jobbskorna! Men du, hortons syndrom = migrän? Vad har det med fötter att göra? Eller finns det fler hortons och jag letar dåligt?

fridelfina
0

Fniss! Jag LÄSER ju dåligt….. Eller associerar iallafall fel! *M*orton har du ju skrivit! Haha :-D

fridelfina
0

Nu googlade jag, klämd nerv i fot var det ju! Gissar på hur de skrivit att det inte subventioneras, men hör med doktor eller ortopedtekniker om du vill veta!

Sindri
0

Jag har fått diagnosen Mortons av en läkare för några år sedan. När jag senast opererade en fot kände jag mycket av det i den andra foten. När jag tog upp det med ortopeden, sade han att han inte trodde att det var Mortons.

Han berättade att man har fettkuddar även under de främre fotsulorna och när man har fel på fötterna eller går i fel skor så skjuts fettkuddarna framåt. Han masserade tillbaka dem och så gör jag nu då och då, och mina "Mortons" försvann!

Det här kanske inte alls gäller för dig, men det kostar ju inget att prova och du slipper mycket lidande. Mortons är annars ganska lätt att operera.
Vill du ha inlägg (vilket jag tycker är väldigt besvärligt och opraktiskt för inga skor har ju egentligen plats för det) så är det remiss som gäller.

Du bör helst göra en avgjutning av fotsulan och få hel fotbädd. Sen får du köpa särskilda skor där man kan ta ut fotbädden och ersätta med sin egen.

Beror ditt Mortons på nedsjunket främre fotvalv kan du köpa dels halvsulor i läder med pelott, eller så köper du lösa pelotter, finns både i skinn som man klistrar fast i skon, eller i silikon som man flyttar med sig.

Mitt råd är att först gå till en riktigt bra ortoped och utröna om och varför du har Mortons och sedan där bestämma om du skall ha hela fotbäddar eller sulor.

En hel fotbädd kostar nästan 2000 trots remiss.

ForeverEmma_
0

#4 tack för svaret. Vill helst operera i sista fall så tänkte pröva med inlägg först. Men då vet jag vilken väg jag ska gå nu åtminstone.

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta