Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 4204 ggr
Low
0

Trött av Atarax - alternativ?

Finns det några bra alternativ till Atarax?

Jag blir så fruktansvärt trött (snarare borta) av Atarax, det går inte längre. Jag har fått utskrivet 25mg. Det är tänkt att jag ska 1-3 om dagen men p.g.a. tröttheten så har jag bara tagit en enda tablett när jag känner att behovet är starkt. Den hjälper mot ångesten och gör att jag inte hetsäter, så på det sättet har tabletterna en positiv effekt. Men å andra sidan är det kanske för att jag är för trött för att orka tänka eller göra något?

Jag somnar på jobbet bara jag blundar och skulle absolut kunna somna vid rödljusen om jag blundade. Så jag drar mig för att köra bil och kan definitivt inte ta tabletterna när jag vet att jag måste fokusera på extra viktiga saker på jobbet.

Igår var jag så trött att jag inte ens kom ihåg min portkod som jag haft i tre år… Har gått och lagt mig 19 flera kvällar i rad och ändå är jag helt borta när jag vaknar på morgonen…

Calcifer
0

Atarax används i vissa fall antingen mot ångest eller som sömnmedel, därför att för vissa människor har de en sövande funktion utöver en lugnande funktion. Du bör definitivt prata med din läkare och förklara problemet och se vad de kan rekommendera. Det finns många olika alternativ men alla reagerar olika på olika medicin så personligen kan jag inte rekommendera nåt. Jag själv t:ex skulle kunna ta ett helt paket atarax utan att känna nåt överhuvudtaget, så de ångestdämpande jag äter är rejält starka och skulle förmodligen knocka dig totalt.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

TjockaBerta
1

Jag kan inte heller ta så höga doser. Det finns Atarax 5 mg vilket är bättre men för mig har det fungerat bra med Theralen 5 mg.

>>>Malum domesticum<<<

Sindri
0

De flesta tabletter går att dela. Doseringarna tar aldrig hänsyn till vilken ämnesomsättning man har, vilket kan variera enormt.

För många, många år sedan fick jag Theralen utskrivet för sömnproblem. Kommer ej ihåg hur många gram det var, men jag blev helt borta. Så jag delade varje tablett i fyra delar (jo, det gick med en vass kniv), och en fjärdedel var OK.

Prova med dina Atarax och se hur det blir.

[tk1971]
0

Den där tröttheten är övergående om man tar tabletterna kontinuerligt.

Low
0

Tack alla för era svar. Att dela tabletterna är nog en bra idé. Eller så kanske jag kan be om lägre styrka?

#3 - Intressant, är det ett tecken på att jag har låg eller hög ämnesomsättning ifall jag reagerar så här?

Sindri
0

Jag har väldigt låg ämnesomsättning. D.v.s. min kropp kramar verkligen ur precis allting den kan ur det jag stoppar i mig. Behöver inte så mycket mat heller - tyvärr! Och tål alkohol dåligt……😕

fotokocken
0

Theralen är en allergimedicin som funkar mot tex klåda  men är även då lite lugnande     finns i droppar typ med pipett    mycket lättare att justera   sen är det ju upp till alla att kolla   tips Googla på fass.se   hört att psyk använder det för att de som är inne för alk för att de ska  sova och är uppe dagen efter hur lätt som helst   (ska tydligen vara bra att doppa på tops och gnugga vid tandvärk  där det gör ont ett antal ggr    typ bedövning hos käftis)