IBS och magont
Som magknip nästan, kommer i "attacker" :(
Vad kan man göra för att lindra det?
Kan ej ta mig någonstanns & köpa något i affär/apotek :/
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
En varm dusch eller en flaska med varmvatten på magen kan jag tycka känns behagligt, tar tyvärr inte bort smärtan :(
#1 Redan duschat 😕
#2 Jag har tyvärr inga bra tips att komma med då.. Jag brukar gå och lägga mig med något varmt om magen och hoppas på att somna för att slippa värken :/ Eventuellt går jag ut och går om det inte gör allt för ont för att få tankarna på annat håll.. :)
#3 Just detta blir värre om jag är ute och går, försökte med hundarna imorse, tråkigt nog :(
Ligger i soffan just nu.
#4 Hoppas någon annan klok människa kikar in med ett bra tips för dig och din mage :)
#5 Tack ändå för tipsen, bra tips :)
Pepparmints-te. Varmt vatten, citron.
'-Headlights on the highway-'
Det kan ju vara blindtarmen som spökar.
Variationerna kan tydligen vara stora men när jag fick blindtarmsinflammation var jag tydligen ett skolboksexemplar😃
Blir det värre kan du ringa sjukvårdsupplysningen.
/Maria
#8 När jag fick blindtarm hade jag så sjukt ont helt plötsligt så att jag spydde och smärtan vandrade från mitten av magen till ena sidan.
#8 Nej det är inte blindtarmen :) Detta är inte på specifikt ställe heller.
Och haft såhär förr. Har med IBSen att göra,känner igen det.
#7 Har ej pepparmintste hemma tyvärr :( och varmt vatten kan jag ej dricka :(
Åh vill inte släppa :( Legat på soffan nu med värmefilt :(
Varför kan du inte dricka varmt vatten? Det får tarmarna att slappna lite, iallafall enligt min erfarenhet.
#12 Därför att det smakar hemskt, så jättestor risk att det kommer upp igen :/ Jag har svårt för vatten i vanliga fall, ännu mer för varmt :/
Någon annan te sort hemma då?
#14 Enbart med koffein i :/
När min IBS eller magkatarr slår till, så blir jag oftast sängliggande med en värmedyna eller uppvärmd riskudde. Hoppas det går över!
Lite bättre nu! Hoppas att det släpper mer och mer.
#16 legat lite med petflaska med varmvatten i, inlindad i handduk :)
Hur behandlar du din IBS? Äter du mediciner, fodmappar, stresshantering eller något annat?
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
#18 Jag anpassar kosten efter vad min mage klarar, dvs inte 100% foodmap, men delvis efter den. Tar receptfria mediciner då och då, men vill helst inte ta mediciner ofta, och har inte besvär jätteofta heller så länge jag sköter kosten :)
Ingen stresshantering men ja det blir värre när jag stressar mer pga skolan.
En bra sak att komma ihåg är att värken inte är farlig, även om den är hemskt besvärlig ibland. För min del handlade det just om att bara lära sig leva med den (jag fick genomgå en KBT-behandling då mediciner och matomställning bara gjorde det värre för mig). Jag lärde mig en viktig sak under den behandlingen, och det var att inte låta smärtan få styra. Genom att ignorera smärtan och göra saker trots att man har ont så ställer man om hjärnan till att inte skicka de signalerna, för den smärtan är oviktig. Ju mer man ger näring åt smärtan, ju mer känner man den. Det tar ett tag förstås, och det är inte jättelätt, men det är värt det, och det kanske kan vara något som fungerar för dig också? Nu säger jag absolut inte att det här är lösningen för precis alla, men det kanske kan vara en hjälp för någon. :)
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
#20 Nej vet att den inte är farlig men extremt jobbigt :/
KBT är inget för mig. Dels kostnad, dels så är jag inte mycket för KBT, psykologer mm, men alla är vi olika :)
Nej försöker att få det att inte styra men inte alltd det enklaste :(
#21 Det är lite svårt att hjälpa när du inte verkar kunna göra något av det som de flesta föreslår. Du kan inte dricka vatten, du kan inte röra dig, du kan inte medicinera, inte ta dig till ett apotek och du kan inte få hjälp att hantera smärtan. Jag vet inte helt vad det är du vill att folk föreslår.
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
#22 Jag har inte sagt att jag inte kan göra något som alla skriver?
Och inte sagt att jag inte kan dricka vatten eller inte röra på mig? Sa att jag testat att gå men det blev värre. Ljummet/varmt vatten kan inte dricka för att jag mår grymt illa av det = inget val. Och hade så pass ont att jag inte kunde köra flera mil, gå in bland folk och köra hem igen. Men magen är bra nu.
Kan inte få hjälp? Vad har du fått det ifrån? Vart har jag skrivit det? Ser då inte det någonstanns? Flera påståenden jag absolut inte sagt eller antytt till menmen :P
Man ska ju inte göra saker som förvärrar eller hur? Det gör ju ingen nytta? ;) Och flera saker hade jag redan gjort t.ex duschat och värme på magen, testat att promenera t.ex?
Nähä? I #2 kan du inte duscha för det har du redan gjort. I #4 hjälper det inte om du rör på dig. I #10 säger du att du inte kan dricka varmt vatten, och i #0 kan du dessutom inte ta dig till ett apotek.
Det är ganska bra att redan från början säga vad man har provat/vad man vet inte hjälper, annars får man bara en massa förslag i onödan och folk lägger sin tid på att försöka hjälpa en i onödan. Alla förslagen ovan (motion, värme, medicin och kost) är klassiska "hjälpmedel" mot IBS, men inget av det funkar på dig - det kan ju inte andra veta.
#24 Ja jag hade redan duschat och det hjälpte bara för stunden? Hade redan duschat inte så långt innan kommentaren.
Nej jag kunde inte ta mig till apoteket, nu kan jag men då kunde jag inte pga magontet. Nej kan inte dricka det för då hade det kommit upp igen = gjort allting värre = inget jag kan styra.
Inget man alltid tänker på för stunden.
Kosten har jag redan koll på. Och värme har jag som sagt kört. Medicin kör jag ibland, men det hjälper bättre om man inte kör det för ofta, tycker jag i alla fall. Och just denna gången hade jag inget hemma, då det var slut och jag hade glömt att köpa, lätt hänt.
Jag har inte sagt dock att kost, medicin och värme inte hjälper menmen.
Det är lättare att få rätt och snabb hjälp om man är specifik, bara.
#26 Vet, men inte alltid som sagt man tänker på det, speciellt inte när man satt med över 39 graders feber och har influensa med, huvudet är inte med alls.
Och alltid lätt att vara efterklok.
Men tycker inte man ska förvränga saker och ting, som inte ens sagts. Men är jag det. Men magen är OK nu i alla fall. Ska bara bli frisk från influensan med.
#28 Ja allt på samma gång! ;) Ringde praktiken idag, tydligen går influensan där, en är sjuk än, och hon åkte hem i förraveckan, förmodligen därifrån jag fått smittan :/
Finns ingen länk i #24.
Men nej jag har inte sagt att kost, värme och medicin inte fungerar nej, inte en enda gång. Sa att värme hjälper tillfälligt, så det hjälper ju delvis. Och kosten har jag redan koll på men sånahär omgångar kommer oavsett vad jag äter. Kan äta samma sak 10 gånger men gång 11 får jag sån attack. Och medicin har jag ibland men denna gången hade jag inte det hemma. annars hjälper det oftast.
Motion hjälper ibland men denna gången hjälpte det inte utan blev värre.
Det finns hänvisningar till andra inlägg i mitt inlägg #24. Men dels tror jag inte att det hjälper att jag upprepar dina egna inlägg till dig, och dels gör det att tråden blir rejält OT.
#30 Taggningar och länkar är för mig 2 olika, men man tänker kanske olika där :)
Nej upprepningar hjälper itne då jag redan förklarat hur det verkligen ligger till, flera saker du missuppfattat men fått förklarat nu och det är ordnat nu i alla fall:)
Be din läkare skriva ut kramplösande tabletter inför nästa gång.
#32 har en sort jag tar ibland men var Slut just denna gången. Receptfria som fungerar oftast :)
#31 Nej, det var inte riktigt så jag menade. Jag menade att du skriver saker, som du sedan förnekar trots att de blir citerade för dig. Så ligger det verkligen till.
#34 Håller jag inte med om. Jag står för det jag skriver och jag förnekar inte saker jag skrivit nej. Sedan att jag läser texten på ett sätt och nästa person på ett annat sätt, så fungerar det i internetvärlden. Men som i denna tråden t.ex har jag inte nekat till någonting jag skrivit. (jo det vet jag bäst själv, läst igenom hela tråden flera gånger och nix inte nekat till något jag skrivit)
Men, tråden kan låsas, eftersom allting har löst sig.