Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 2450 ggr
[Blue_Lugia]
0

Ännu ont i handleden

För 8 dagar sen halkade jag på en isfläck och tog emot mig med höger hand, ramlade i sidled på nåt vänster. Det gjorde fruktansvärt ont efteråt så jag trodde jag brutit handen, men smärtan avtog Dock så har jag varit väldigt om när jag böjer handen upp och ner, mest uppåt faktiskt, så jag vet inte om det är en spricka någonstans eller om det är smällen, landade på handflatan. Inte blå eller svullen. Ska jag ringa läkare om det inte ger sig eller gör dom inget? Känns inte som chansen är så stor att man får hjälp "bara" för det.

[Lollo 97]
0

Kanske kan vara en stukning eller vrickning, kan göra ont ett tag, men skulle det inte ge sig så borde du nog ringa ;)

Maria
0

Det är ju bra att veta vad som hänt med handen och hur du ska göra med att bära och använda den.

/Maria

Annielle
0

Vänta en vecka till och se hur det ter sig skulle jag göra om du redan har gått med det i 8 dagar.

Om du inte redan har gjort det så skulle jag använda bandage för att avlasta handleden och stödja den så att du inte överanstränger och förvärrar det.

Jag har ramlat och slagit mig rejält vid några tillfällen, kraftiga stukningar som har tagit runt ett år innan det gick över (förutom ett finger som var svullet och snett i ett år, men tog två år innan det blev nästan som innan igen, röntgades, men var också "bara" en stukning)

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[Blue_Lugia]
0

#3 Oj då!! : O

Karmatarerskanise
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Jag stukade båda mina anklar i somras (jepp, båda, tydligen måste jag göra allt ordentligt ) Kunde inte gå på flera veckor och än idag gör det ont att gå i trappor. Skor med klackar går inte. Bifogar bilder på hur det såg ut tiden efter.

Bilden som är ovanifrån utan blåmärken visar hur svullen jag var i flera månader.

Så att du har ont fortfarande är inget konstigt. Det är positivt att du inte är svullen. Men är du orolig så gå till läkare.

Jag trodde verkligen jag hade brutit båda anklarna. Smärtan var hemsk och jag kunde inte resa mig. Fick be en man ringa ambulans. Röntgade på bara ena ankeln  (konstigt nog) och inget var brutet. Skickades hem med kryckor. Jag frågade hur man tar sig fram med kryckor utan att använda fötterna. Dom ryckte på axlarna. 

Och om det gör så ont att VRICKA anklarna kan jag inte förstå hur man överlever att bryta dom!

Maria
0

#5 Aj, aj, ont, ont.

Jag känner igen det där. Min sons ena fot såg sådan ut efter en vrickning när han var tonåring. Men han hade tur som bara vrickade en fot😃

/Maria

Karmatarerskanise
0

#6 Jag fick bo hos mina föräldrar den första tiden. Kunde ju inte ens ta mig till toaletten utan stöd och gråt och en stol som mamma fick dra med sig så jag kunde sätta mig efter varje "steg". 

Blev fashinerad över hur mycket huden kan töjas utan att spricka haha ;)

Din son hade "tur" 😎

Maria
0

Ja att vricka båda fötterna är ju max otur.😃

/Maria

Karmatarerskanise
0

Jag kallar det talang 😂

Maria
0

Haha, ja det kan man kalla talang😃

/Maria

[Blue_Lugia]
0

Jag har kontaktat läkare så jag ska dit idag och se om dom kan säga vad det kan vara. Det bästa vore väl om dom kan röntga för att utesluta ev. fraktur? Kanske inte är det, men det känns lite om jag stödjer på handen, så jag försöker att inte göra det….

[Blue_Lugia]
0

Inget som tyder på fraktur, utan snarare stukning av något slag. Fick ta röntgenbilder hos doktorn. Har köpt ett förband som stöd för handleden, gör rätt ont om jag råkar vinkla handen fel, så det är väl bättre än inget.

Karmatarerskanise
0

Hade det varit en fraktur hade du haft väldigt ont och inte bara känt lite. Det går nog snart över eftersom du varken är svullen eller blå :) Så låt den vila.

[Blue_Lugia]
0

#13 Nej, jag tänkte det jag med, men det är ju bra och vara på den säkra sidan.

[Blue_Lugia]
0

Är det normalt att ha ont så här länge? Gör fortfarande ont om jag råkar lägga lit?e tyngd på handen och jag gjorde illa mig 26/2? Brukar det hålla i flera månader om man sträckt handen eller kan det vara något värre?

Karmatarerskanise
0

Mot höll i sig många månader. Det har snart gått ett år och gör fortfarande ont i trappor.

Men gå och kolla om du är orolig.

[Blue_Lugia]
0

#16 Nja inte direkt orolig, mer fundersam. Måste fått en rejäl smäll eller om något gått av… typ en sena eller liknande.

Karmatarerskanise
0

Det som får mig att inte tro det är att du inte svullnade eller blev blå.