Utebliven mens (ej gravid)
Hej! Jag är en tjej på snart 16 år som inte har fått sin mens sen i somras. Har varit hos ungdomsmottagningen och han gav mig piller som gav mig min mens men mådde sjukt dåligt av pillerna (ej p-piller). Jag har inte fått svar på varför den är borta så nu vänder jag mig till er. Jag är 166 cm lång och jag väger 48 kg, jag yogar 2 gånger i veckan, rider kanske 3-4 gånger och gymmar 1 gång i veckan för att gå upp i vikt. Varför har jag inte min mens?… Ska till ungdomsmottagningen igen o se om jag kan få andra piller.. Men jag fattar inte varför min kropp inte klarar av cykeln själv..
Du väger lite! Om du svälter dig själv eller är underviktig med lite underhudsfett, så stänger kroppen ner, för att du inte ska bli gravid. Den skyddar kroppen på så sätt.
Sedan finns ett tillstånd som heter PCOS, där det är långt mellan menstruationen.
Vad sa ungdomsmottagningen?
http://www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Polycystiskt-ovarialsyndrom---PCOS/
”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”
De trodde typ att det berodde på stress.. Vet att jag är underviktig men det är inte på grund av ätstörningar har vägt 48 sen trean men jag äter bra, nästan för bra. Jag har svårt att gå upp i vikt och det är ärftligt..
Undervikt kan påverka mensen även om undervikten inte beror på sjukdom eller dålig kost.
Sedan kan det ju finnas andra orsaker. Så en utredning borde göras.
Kan vara din undervikt som påverkar. Minns en på mellanstadiet som hade problem med undervikt och skolsköterskan sa att hon kunde få problem med mens pga detta. Inte ovanligt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.