Hälsa iFokus

Hälsa

Etiketthuskurer-egenvård
Läst 2434 ggr
[Klave]
0

Tips för öm näsa?

Är extremt förkyld och just nu rinner det som bara den. Har säkert gjort slut på 5-6 toarullar bara idag. Har hellre det än nästäppa men det stora problemet är huden runt näsan, speciellt näsvingarna. Har eksem också men eftersom huden är så skadad kan jag inte använda kortisonkräm och feta krämer försvinner på 2 min. Kan man använda aloevera eller något liknande för att lugna huden?

Annette
0

Använd pappersnäsdukar istället för toapapper, de är mjukare.

Scorpio97
0

Aloevera borde fungera bra.

Jag brukar försöka snyta mig så sällan som möjligt när jag är förkyld, och då med så mjuka näsdukar som möjligt. Sen brukar jag "tvätta" näsan med kamomillte typ en-två gånger per dag. Kamomill är lugnande och jag märker stor skillnad. Sen smörjer jag först med en vanlig hudsalva och kladdar på massa mandelolja utanpå. Då brukar jag klara mig utan sårig näsa, oftast i alla fall.

//Jessie

Loris M
0

Använder du inte nässpray som Otrivin? Det är bland de bästa uppfinningar som finns tycker jag. Då behöver man aldrig bli snuvig eller få irriterad hud runt näsan.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Sindri
0

Mycket fett, mycket fett! Har du aloegelé är det också bra. Smörj på bara, tjocka lager.

Halvdansken
0

Kleenex eller pappersnäsdukar. Att snyta sig med toapapper går inte om man är riktigt snuvig.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Karmatarerskanise
0

#3 När det är riktigt illa hjälper det inte alltid. Tyvärr.

Loris M
0

#6 Okej. Jag kan nog inte minnas att jag haft en sådan snuva att det inte hjälpte med Otrivin. Men det kanske är olika.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Karmatarerskanise
0

#7 Jag använder otrivin comp dessutom. Ibland vill det sig inte. Kan handla om att jag börjar behandla för sent?

[Klave]
0

Fungerade suveränt att doppa kamillte-påsar i ljumet vatten och lägga mot näsan. Kör alltid otrevin komp från start men det hjälper bara för stunden. Dock tycker jag det går snabbare att gå över från rinnsnuva till nästäppa när jag använder nässpray vilket mina stackars näsborrar uppskattar iallafall.

Maria
0

Bra pappersnäsdukar och att smörja näsan med Idomin brukar göra susen😉

/Maria

[Devya]
0

Skaffa ordentliga pappersnäsdukar! Toalettpapper ska man helst undvika för det är sällan det är mjukt nog för ens stackars näsa. Det gör en stor skillnad men om skadan är redan skedd så är det svårare.

Försök bara smörja in dig så ofta du bara kan. Så har jag fått göra och det har nog gett med sig till sist.

Ria74
0

Jag har använt purelan som egentligen är till för såriga  bröstvårtor när man ammar. Den är rejält fet och skyddar bra.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar