Smärta i ben efter skidåkning
Jag lyckades åka skidor en halv dag innan jag fick väldigt ont i främst yttersidan utav smalbenet. För att försöka förklara lite mer exakt vart det gör ont så är det typ precis över fotknölen och typ 10 cm upp. Det gjorde inte så ont när jag åkte men när jag spände upp pjäxan gjorde det sjukt ont. Känns nästan inte alls när jag går och inte har på mig pjäxorna, men när jag tar på mig pjäxan igen gör det ont, och när jag försöker stödja på benet med pjäxan gör det extremt ont och det går knappt alls att stödja på det för smärtan. Det gör alltså inte ont på utsidan utav benet utan i. Ser även ut som att det är lite svullet. Kan hända att jag spände pjäxan för hårt, men trodde jag spände båda pjäxorna likadant och det andra benet gör inte ont alls.
Någon som har någon aning om vad det skulle kunna vara och vad man gör åt det? Förstår ju att vila troligtvis hjälper men det har jag ingen lust för.
Kan vara överansträngning
#1 Det tror jag inte eftersom jag är van vid att åka skidor och jag åkte väldigt lugnt igår
Nu är det även blått och svullet runtom fotknölen, men där gör det inte ont utan bara över fotknölen. Det har inte blivit bättre tyvärr.
Då har du lyckats stuka/vricka/vrida det. Åk inte mer och gå till läkare. Och stödj inte på det.
#3 Men det känns ju i princip inte alls när jag går utan pjäxor (förutom precis efter att jag åkt). Om jag stukat det så borde det väl göra ont att gå?
Ja då är det väl blåmärke för att pjäxan varit för tight. Men frågar du mig är det dumt att fortsätta åka och inte uppsöka läkare.