Konstigt sår som växer
Allt började med ett sånt där typiskt utslag som barn ofta har - en liten röd prick. Men den här pricken blev redan efter första dagen en pytteliten blåsa och inom en vecka hade det blivit ett stort köttsår! Såret flagar i kanterna och det ser ut som hon bränt sig. Jag kastar mig iväg till vårdcentralen där de avfärdar oss och tycker vi ska återkomma om det blir sämre, vilket ju var anledningen till att jag gick dit… men men, efter en helg hos pappan så ser jag att såret blivit ännu större. Det täcker halva skinkan, har ojämna kanter och runtom sitter stora bruna hudflagor. Och hon har jätteont. Åter till vårdcentralen där de på riktigt ger oss endast 2 minuter i undersökningsrummet. Säger att det kan vara antingen en bakterieinfektion eller virus - nähä! - och att vi kan hämta ut en antibiotikasalva på apoteket. Nu litar jag inte mer på dem och undrar om det är någon här som varit med om något liknande sår. För det här tycks inte sluta växa och till råga på allt så upptäckte jag en ny blåsa strax under hennes enorma sår. Hjälp!
Tycker du skall ringa 1177 och se om de kan hjälpa er till en närakut!
Klart de på en vårdcentral när de ser ett normalstort sår att det inte är något allvarligt. De har ju ännu inte sett före och efter, hur fort det har utvecklats. Låter rätt så akut så som du beskriver det så ring 1177 för de kan ibland hjälpa en till akutkontakt snabbare än om man åker in och sitter på akuten själv och väntar.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Kan det vara ringorm?
Tycker det låter som ringorm, men svårt att säga när man inte ser det framför sig
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
#2 och #3 Men brukar ringorm bli till sådana allvarliga sår? Det brukar väl bara bli nariga utslag liksom, inte bli till smärtsamma sår?
#4 har bara erfarenhet på marsvin, de kan bli riktigt stora, verkar dock inte störa djuret så mycket vad jag märkt.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Jag tycker du ska ringa sjukvårdsupplysningen eller åka akut. Så här kan det ju inte vara. Tösen måste ju ha ont.
Jag har själv haft ringorm och det var en fläck som en femkrona som var röd och vätskade men inte blev det något större sår.
/Maria

Ringorm kan bli väldigt stort och göra riktigt ont. VC ville inte hjälpa min dotter och när vi till slut åkte in akut fick hon flera olika antibiotikakurer samtidigt.
>>>Malum domesticum<<<
Har barnet umgåtts med djur? Isåfall är det ju en indikation på att det kan vara ringorm.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Kaysa80, hur har det gått?