Normalt kissa 1gång/h nattetid?
Det gäller min man och jag är lite orolig att något är fel. Om vi lägger oss runt 23 på kvällen är han uppe igen senast vid midnatt, 01,02,03,04,05 och kissar och sen stiger upp 06. Jag är lättväckt och hör ju allt annars hade jag nog inte märkt något då han inte verkar bekymra sig över det själv. Vi träffades för flera år sedan och detta var ju inte tidigare. Ett par gånger kanske på natten men aldrig mer förr om åren.
När jag funderar med honom om han borde prata med någon sjukvårdskunnig så slår han genast bort det med "Det blir så här för oss män när vi kommit upp i åren"
Han är 43 år och äter inga mediciner. Normalviktig. Dricker inte mer på kvällar än han tidigare gjort, dvs inte alls före läggdags.
Min spontana, outbildade reaktion är prostatacancer.
Kolla upp snarast! Bara för att kunna slappna av sen.
Det låter som om han har överaktiv blåsa och det finns hjälp att få.
/Maria
Här kommer en annan länk.
/Maria
#1 Oj hoppas verkligen inte det, undrar hur jag ska förmå honom till Dr. :/
#2 Har man inte överaktiv blåsa dygnet runt? På dagarna kissar han inte oftare än jag gör och kan klara sig i flera timmar.
Min spontana tanke är att din man som många människor gör. Dom håller sig länge under dagen! Om man har ett krävande jobb där man tex lyfter saker eller man har ett arbete som innebär möte hela tiden. Så håller man sin längre eller som när du lyfter så trycker du på blåsan. De är normalt att trycker man på blåsan så håller man sig för att inte kissa på sig även om de är några droppar bara. Sen på natten slappnar musklerna av. Vilket i sin tur kan få en att känna sig kisse nödig fast de är få droppar.
Men de är bra att söka hjälp. För att vara på säkra sidan
Jättevårt att svara på utan att han har blivit utredd.
Är han oroligt för prostatabesvär så kan han lätt ta ett PSA-prov. Det är bara ett blodprov till att börja med.
/Maria

Mm.. håller med din man.. tyvär så är det vanligt ju äldre man blir.
Grejen är då knappast att man bli r kissnödig utan att man vaknar stup i kvarten.
Såå.. är det inte blåsan så är det sömnen.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Det ska man kolla upp man mår inte bra i lägden att inte sova ordentligt. Det kan ex. vara förstorad prostata (behöver ej vara cancer). Men det kan vara jobbigt att ha den tryckandes mot blåsan + man kan riskera få urinstopp och det är väldigt smärtsamt jag har haft 2 såna pga en stor cysta men när man googlade verkade det vara mer vanligt att män får sånt just pga förstorad prostata. Och kul är det inte vara på akuten och få en kateter man sedan får behålla ett tag framöver.
Men 43 är väl ingen ålder. Verkar märkligt att skylla på åldern? Nej, det är inte normalt att gå så ofta och jag tycker verkligen att han ska kolla upp det. Tänk om det är något allvarligt!
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Kan vara sömnapné! Klippt från 1177: "Det är också vanligt att man vaknar flera gånger på natten och känner sig kissnödig när man har sömnapné. Om man har sådana symtom bör man tala om det för sin läkare. Det är viktigt att utesluta att det ligger någon annan sjukdom bakom att man ofta vaknar och måste kissa." Sömnapné kan kopplas samman med ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar, så det är viktigt att kolla upp detta! Mvh Hennah
Håller med OlgaMaria, verkligen ingen ålder att vara 43 år och gå upp varje timma och kissa!
Kolla upp definitivt!
Var dig själv, det finns redan så många andra.
Att få förstorad prostata kan visst börja i 40-årsåldern men man ska så klart alltid undersöka orsaken till ökat kisseri.
/Maria
Ökat kissande kan man säkert få tidigare, men jag reagerar på att det är så mycket som en gång i timmen, om det hade varit någon eller några få gånger på natten hade jag inte reagerat så på hans unga ålder.
Därför ska han absolut söka vård för detta tycker jag.
/Maria
Precis! 🙂