Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 3290 ggr
Mysan_
2016-02-29 05:34
0

Magsjuka...

Jaha, då har man drabbats av det angagligen äckligaste som finns - magsjuka. Jag har kräkts fyra gånger under natten och det var länge sedan jag kräktes så mycket och mådde så dåligt som nu. Jag har väldigt ont i magen och ligger och är så rädd för att kräkas fler gånger (spyfobi). Kan man dricka något tror ni? Jag har blivit av med mycket vätska och är törstig som bara den, men vill inte riskera att kräkas mer.

Bill&Bull
2016-02-29 05:49
0

Försök dricka små små klunkar bara.

||My Love For Animals Is Immortal||

Mysan_
2016-02-29 06:05
0

Tack för svaret! Kan man dricka saft?

Hoseok
2016-02-29 06:24
1

Emetofobi (Spyfobi) är jobbigt, men det är superviktigt att du får i dig vätska! Jag rekomenerar hellre att du dricker massa massa vatten istället för saft (som du nämnde) eftersom sockret/sötningsmedlet antagligen triggar igång att du kan bli mer illamående, och det är trevligare att spy upp vatten om man nu måste spy.

Mysan_
2016-02-29 06:34
0

Ah okej, tack för svaret! Emetofobi är väldigt jobbigt! Är jätterädd för magsjuka. Ja det var ju inte så trevligt att spy upp middagen… Finns det något att göra för att få mindre ont i magen?

Anterrabae
2016-02-29 06:38
0

På 1177 finns recept på vätskeersättning, vatten socker och salt. Det lindrar i magen och bromsar kräkningar. Starta skedvis i stället för att dricka. Krya! ❤️

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Mysan_
2016-02-29 06:56
1

Tack så mycket! Jag tror jag har någon form av vätskeersättning hemma, kan kolla.

Mysan_
2016-02-29 07:22
1

Så, det fanns vätskeersättning. Jag hoppas att jag inte kräks något mer, men jag får väl ta en tesked i taget då och då.

Mysan_
2016-02-29 07:27
0

Om jag inte kräks något mer, tror ni jag kan prova äta liiite youhurt eller glass eller något annat ikväll?

Åsa S
2016-02-29 07:36
0

Isglass möjligt då just mjölkprodukter kan reta slemhinnan i magen så jag skulle ta det lite lugnt med sånt som innehåller mjölk tills magen kommit igång

Mysan_
2016-02-29 07:46
0

Jaha okej, tack för svaret. Jag kanske kan ra en piggelin eller något, om jag inte kräks mer förstås. Jag har mindre ont i magen nu och senast jag kräktes var vid 3, så förhoppningsvis kräks jag inget mer.

Anterrabae
2016-02-29 11:19
0

mysan: Du kan i stort sätt prova det du känner för. Vi är alla olika. Men som sagt söta saker retar, och mjölkprodukter kan vara svåra för vissa. Just yoghurt och fil burkar vara lättare, eftersom de innehåller tarmbakterier som du har fått lite brist och obalans på nu när du varit sjuk.

håller tummarna för att du slutat kräkas, och kryar på dig snart,

mamma burkar föredra rostat bröd, när hon har varit kräksjuk och vill börja med något litet igen. Personligen föredrar jag oftast fil, eller äppeljuice som är extrasvag

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Mysan_
2016-02-29 11:34
0

Tack! Goda nyheter: Jag har inte längre ont i magen, och jag har inte heller kräkts något mer! Vätskeersättning verkade ju hjälpa väldigt bra. Men däremot har jag ont i kroppen (armarna, benen, huvudet och nacken) och känner mig väldigt trött, varm och febrig. Men det känns mycket bättre nu i alla fall. Ska kanske försöka sova en stund nu, så kanske jag tar en isglass ikväll. Hoppas det håller sig så här!

Mysan_
2016-03-01 11:19
0

Det gick jättebra att äta en glass igår, och idag känner jag mig nästan frisk, bara att jag är trött och VÄLDIGT uttorkad. Trots att allt känns bra, är jag fortfarande rädd för att spy, och jag tänker inte äta något idag, men dricka vill jag göra. Jag undrar bara, hur mycket dka jag dricka? Jag klarade ju av att äta en glass igår utan problem så det borde ju gå bra att dricka en del också. Jag drack upp en 200 ml-festis på två timmar i morse, det kanske räcker? Är dock väldigt törstig så det skulle kännas bra att få dricka lite vatten också.

Bill&Bull
2016-03-01 11:39
0

#13 skönt att du mår bättre, du ska dock ta de försiktigt ändå då kroppen fortfarande är svag. Jag tror du kan dricka om du är törstig, men kanske inte klunka på utan dricka lite i taget så det inte vänder sig i magen och vill upp istället. Om du har möjlighet så köp nån saftsoppa gärna blåbär då det är stoppande. Eller blåbärskräm. Avslagen coca cola kan du också dricka. Jag brukar gilla att suga på isbit när jag inte kan dricka men ändå vill ha vätska.

||My Love For Animals Is Immortal||

Skitgalen
2016-03-07 19:41
1

Kanske för sent nu men jag säger bara Resorb!! Jag har också åkt på magsjuka och spydde ett par gånger, drack ett glas med Resorb o det försvann direkt!!

[Devya]
2016-03-11 10:12
2

Alla de gånger jag har haft magsjuka så har jag sett till att dricka mycket vatten just för att jag inte ska bli uttorkad. Dock små klunkar, men ändå rikligt med vatten. Man ska inte undvika att dricka för då rubbas vätskebalansen i kroppen! Så du ska aldrig gå törstig i princip. Om du känner att du är uttorkad och har undvikt att dricka bara för att du inte vill spy, då har du gjort ett stort misstag. Man ska lyssna på kroppen. Är du törstig så drick, men försiktigt förstås.

"En frisk vuxen person behöver dricka ungefär två liter per dygn, men om du blir magsjuk behöver du öka på mängden för att ersätta den vätska som förloras."

http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Magsjuka---diarre-och-krakningar/

Mysan_
2016-03-11 21:30
0

Okej, men så jag vet till nästa gång: Hur mycket ska man dricka? Alltså hur många klunkar? Oj, jag dricker inte ens en liter om dagen! Måste nog verkligen börja dricka…

[Devya]
2016-03-12 06:11
0

#17 Känn efter vad din kropp behöver. Små små klunkar och inte särskilt mycket på en gång men sen igen ska du dricka ofta.

Min systerson fick läggas in på sjukhus eftersom han blev uttorkad då han hade magsjuka. Det är alltså inget att leka med.

siberlina
2016-03-14 19:21
0

Ät 16 vitpepparkorn,då går det över,helt ofarligt

[Devya]
2016-03-14 19:43
0

#19 Har aldrig någonsin fungerat för mig. Min mamma har nämligen kommit med samma råd men hittills har det inte fungerat, de tre gångerna jag har testat.

siberlina
2016-03-14 22:14
0

DEVYA ibland måste jag ta 2 kurer ev 3 om det är någon form av matförgiftning.är aldrig magsjuk….känner bara när det är på g och då tar jag mina vitpepparkorn