Ögonflimmer
Hej!
Jag tror att jag nyss fick ögonflimmer. Började med att jag märkte att jag inte kunde läsa så bra, var som att vissa bokstäver försvann, eller delar av dem. Sedan märkte jag nåt slags flimmer längst till höger i synfältet i högra ögat.
Ringde sjukvårdsupplysningen, men det var för många i kön så blev hänvisad att återkomma senare. Så frågar här så länge.
Vad kan det bero på tror ni? Jag är redan nojig som det är med mina ögon då jag behövt använda ögongel/ögondroppar i 2 år nu. Var hos ögonläkare då för två år sen men han märkte inte nåt fel, han kunde inte ens se att ögonen var torra, vilket det känns som att de är.
Kan ögonflimmer bero på ångest? Och på vätskebrist? Jag har haft en stor ångest på sistone kring en grej (som släppte nyss då jag löste problemet), och har druckit mycket lite vatten, vilket märks nu när jag är trött, och har torr mun och försämrad prestationsförmåga.
Flimret höll i sig kanske ca 5 minuter. Försvann efter jag druckit vatten.
Det kan vara "aurafenomen" som vid migrän. Man kan ha det utan att få huvudvärk .Men ring sjukvårdsupplysningen igen.
http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Migran/
/Maria
Tack!
Ringde nu. Hon jag pratade med tyckte också det lät som migrän med aura (utan huvudvärk - jag har bara haft huvudvärk 2-3 ggr i mitt liv). Eftersom jag aldrig haft flimmer förut eller migrän så tyckte hon att jag skulle kontakta ögonläkare eller vårdcentralen för råd. Men jag är rätt säker på att det är ångesten och vätskebristen som är boven, så avvaktar lite.

Ögonaura har jag haft några gånger.. det var mest lustigt!
Stress är vanliga orsaker!
Flimmer, flimmer.. en aura som rör på sig och efter ett tag försvinner.
Man blundar på ena ögat efter det andra och inser att det är på bägge.. då är det förmodligen något i hjärnan och inte så mycket ögona i sig!
De har inträffat varje gång på fredagar.. ett glas vin och slappa i fåtöljen så har det försvunnit!
Inte så att jag rekommenderar vin.. det är toxiskt, (Etanol) vid för flitigt bruk utan mer för mig en fredagsrutin.. nu är du ledig.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Kan ju absolut vara stress och ångest, men finns ju andra orsaker som till exempel någon medicin du reagerar så på?
Jag har haft ögonproblem av mediciner, allt från plötsligt dubbelseende, onda ansträngd tryckande svidande ögon och torrhet…
Var dig själv, det finns redan så många andra.
Tar inga mediciner.
Vad bra, då är det ju inte någon medicin i allafall! 🙂
Var dig själv, det finns redan så många andra.
:) Var nog säkert på grund av ångest.
Jag har fått det ett par gången i veckan på sistone. Ringde vårdcentralen idag och fick en telefontid till läkare om tre veckor. Jag fick förklara för sköterskan som svarade vad det var för något.
Jag upplever att det triggas igång av att det är så ljust med all snön just nu.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag kan börja se suddigt och bara på ett öga. Jag får ofta en rund mörk ring i ögonvrån som försvinner lika snabbt som den kommer.
Tar detta som stress då jag är halvt sjukskriven i det.
#9 Men inget flimmer i samband med det?
Får du det bara i samband med stress, inte om du är utsatt för extra mycket ljus?
#1: Jisses vad du kan mycket konstiga saker om kroppen. 🙂
Vi har en liten tråd på Hjärnan om fenomenet:
#12: Det tycks vara ett ämne som intresserar. Över 18.000 gånger är den här diskussionen läst.