Blodtrycket
Jag har lite frågor angående blodtryck.
Först lite om Mig.
Jag har alltid varit överviktig, alltid haft lågt blodtryck, trots motion, träning, städning osv har mitt blodtryck hållit sig lågt till normalt då jag har varit hos läkare efter jag varit aktiv under en dag och de tagit blodtrycket (rutin bara).
Sedan 1 år bak har jag fått värk i kroppen, sedan när de tagit mitt blodtryck har det legat normalt för min ålder, men, den har då egentligen ökat eftersom jag alltid legat på lågt trots motion/aktivitet eller vila.
Sedan några veckor, kanske 1 månad tillbaka har jag haft hemsk värk i huvudet, illamående, yrsel, trötthet som bara blir tyngre, orkeslös osv osv.
Nu när jag var hos läkaren och de tog blodtrycket hade jag 150/100 (kvinna 29), kanske inte är extremt högt men högt och läkaren gillade inte det, samt att jag blev paff, har aldrig haft högt blodtryck.
Men kan ha varit en engångs grej, ska kolla trycket igen imorgon och sedan ta det några ggr till med någon dags mellan rum.
Men oavsett om jag var lite stressad, jag hade tränat lite och tvättade hunden samt duschade själv innan läkare besöket, även om detta skulle vara anledningen till att blodtrycket hade höjts så… har det aldrig hänt innan.
Ja, jag är lite nojjig.
För träningen var lugn pga min yrsel, blev så pass illamående så det kom upp lite så jag bestämde mig att avbryta träningen.
Idag har jag bara sovit och tagit det lugnt.
Men… är det en ålders grej att trycket gradvis ökar från lågt till normalt och ev högt eller beror det på något?
Ingen i min släkt, varken pappas eller mammas sida har problem med blodtrycket, förutom lågt dårah.
Jag misstänker det är en en gångs grej, men är ändå nyfiken, för detta är FÖRSTA gången i hela mitt liv som jag haft högt blodtryck, när läkaren har tagit trycket.
Låt de ta blodtrycket en gång till innan du drar några förhastade slutsatser. Som du säger kan det ju bero på att du gjort ansträngande saker innan. Och ja, yngre har oftare lägre tryck än äldre. Men jag förstår inte vad du menar med att "trots motion så håller sig blodtrycket lågt". Det är ju just det som är en bidragande faktor till ditt låga blodtryck, det är ju så det fungerar och är meningen?
Det är lite intressant, en jag känner som har högt blodtryck säger läkarna att han ska motionera för att blodtrycket ska sjunka.
När jag haft lågt blodtryck säger de jag ska motionera så ökar det blodtrycket.
Men, alltså förut vilket bara var 2 år sedan och bak tränade jag flera ggr i v, gick många promenader i v och var väldigt aktiv rent allmänt, samt stressad i jobb osv, men aldrig högt blodtryck, alltid lågt.
Nu dock, trots det yttersta pytte lilla om jag ska jämföra med innan så var inte träningen direkt så pulsen var uppe, och duscha en hund är inte aktivitet. Men ändå högt blodtryck.
För jag tycker inte att träning och promenader ska höja mitt blodtryck.
Stress förstår jag höjer blodtrycket.
Det kan ju vara så att det är någon/några mediciner som du äter som gett dig högt blodtryck om det inte är en tillfällig grej med blodtrycket alltså….
Om man har lågt blodtryck normalt och alltid har haft det blir det ju naturligt lite högre med åldern, men inte pang bom och inte när man är så ung.
Var dig själv, det finns redan så många andra.
I längden fungerar ju motion blodtryckssänkande men just under och strax efter aktiviteten höjs trycket. Jo det är klart att både promnader och träning höjer trycket om du tränade såpass nära inpå, pulsen går ju upp och då ökar ju även trycket. Men det kan ju gå upp av olika orsaker, så ett enstaka blodtryck säger inte så mycket i det läget utan du måste dit och ta det igen.
Jag funderar också över det där med eventuela biverkningar från nån medicin du äter? Kan en vara orsaken till att blodtrycket stigit?
Amor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. 
Alltså, jag äter ingen medicin 😐
Jag tar celebra + alvedon vid behov och det är inte ofta. Detta året har jag behövt ta det totalt 4-6 ggr.
Men sedan tar jag järn tabletter pga järnbrist men det har jag gjort i 5 år.
Tar där emot c-vitamin brus och multi vitamin ibland.
Tar melatonin men har bara tagit 1 tablett detta året för det var allt jag hade kvar, haft usel ekonomi men har igår beställt en ny burk som jag borde få hem nästa v.
Tog melatonin rätt regelbundet förra året exkl mot års slutet, men har inte hört något om biverkningar som höja blodtrycket.
Jag har varit arb-lös sedan Augusti 2015 så… ingen jobb relaterad stress heller.
Jag tycker inte du ska hänga upp dig för mycket på ett enda blodtryck. Låt vårdcentralen ta ett till, då har du lite mer att gå på. Röker och alkohol kan påverka trycket oxå, om det e nåt du sysslar med 😄 Annars motionera, försök att gå ner i vikt om det är möjligt, ät bra kost.
Tog idag, flera ggr för… kanske jag gjorde fel, ska göra igen lite senare.
109/68
Den högsta jag hade var 115/85
Ska få hjälp att mäta imorgon för jag gör nog fel, hehe.
Blir det konstigt igen så får sköterskan mäta på VC nästa v.
109/76
Yup, det e en elektronisk. Fick låna den.
Jag ska få hjälp med den imorgon. 😎 hihi.