Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 931 ggr
[Indii]
0

Bibehålla järnvärden?

Ni som haft låga järnvärden som sen återställts med hjälp av tillskott, hur har ni sedan gjort för att bibehålla de rätta nivåerna? Har ni fortsatt med tillskotten, och hur ofta / mycket i så fall?

Jag har haft brist vid ett par tillfällen, och nu tycker min läkare att jag ska bibehålla nivåerna genom att äta tabletter periodvis med några månaders mellanrum. Men jag blev lite fundersam över detta. Borde det inte vara bättre att ta dem lite mer regelbundet? Som t.ex. ett par, tre, dagar i veckan? Annars kommer väl värdena att åka "berg-och-dal-bana" upp och ner vilket inte känns så hälsosamt för kroppen.

Scorpio97
0

Jag äter järntabletter för att bibehålla mitt järnvärde. Oavsett hur mycket järnrik mat jag äter verkar det inte räcka, så det är enda lösningen för mig.

Jag ska äta fyra tabletter i månaden samt en per dag när jag har mens. Jag har lätt att glömma bort att ta järntabletter när jag inte tar dom varje dag, så det är enklast för mig att komma ihåg en att ta en varje lördag samt när jag blöder. Skulle jag sprida ut dom andra tabletterna också är risken stor att jag glömmer dom. Min läkare har sagt att det vore bättre att ta dom mer utspritt, men det är ju bättre att jag tar dom flera dagar i rad än inte alls, så min läkare tycker jag gör rätt ändå. 

Att ta någon per månad borde alltså vara bättre än att äta en period med några månaders mellanrum, i alla fall vad jag har lärt mig. Men det bästa är väl att prata med din läkare, och fråga varför han/hon säger att du ska ta tillskott på det sättet?

//Jessie

[Indii]
0

Tack för ditt svar! Så har jag också tänkt, att ta några under mensen och sedan några till utspritt under månaden. Det borde ju vara bättre än periodvis. Jag borde väl fråga min läkare, men jag började fundera över detta först efter läkarbesöket. Håller dina värden en jämn nivå på detta sätt?

Scorpio97
0

Jag har tagit tabletterna på det här sättet i ungefär tre år nu och när jag kollade förra året så låg det bra i alla fall. Så det verkar hålla sig jämnt och bra.

//Jessie

[Indii]
0

Ok! Det låter ju bra! 😊

[Giiisella]
0

Kroppen lagrar ju järn så det är säkert därför din läkare föreslår att äta det periodvis. Månaderna emellan tar kroppen av det den lagrat. Hör med din läkare, finns säkert en tanke med det även om det andra sättet som ni pratar om fungerar lika bra 😊

[Indii]
0

#5 Ja, det har du rätt i, så min läkare är nog egentligen inte "ute och cyklar". Ska höra mig för om detta, men på ett sätt känns det ändå bäst att ta tabletter lite mer regelbundet. I alla fall i samband med mensen när förlusten av järn ju är som störst.

[Giiisella]
0

Ja precis, i samband med mensen är det nog smart att ta tabletter. Och visst känns det bättre att sedan ta dom lite mer regelbundet än i perioder! Bara magen fixar det 😊