Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettkost-och-recept
Läst 1002 ggr
[postmortum91]
1

Sambons mage krånglar

Min sambos mage krånglar och har egentligen gjort i flera år. Dock sista veckorna har det blivit mycket sämre så nu börjar vi fundera på VARFÖR. 

Dessa symptom har han:
känner sällan hungerkänslor alls
känner sig ständigt uppblåst i magen
fiser väldigt mycket
bajsar ofta och löst, sista dagarna har han bajsat vatten tom.
har magknip titt som tätt
är ständigt trött

Det kan ju vara massa saker, han äter mycket socker så han kanske är känslig för sockret. Han kan vara laktosintolerant eller glutenintolerant. Vad tror ni?
Jag ska försöka få honom att uppsöka läkaren så att vi får ett vettigt svar.

[Torahzen]
0

Uteslut socker till att börja med då han kan ha överväxt av candida. Ta gärna probiotika som är bra bakterier.

Zynell
1

Jag tycker det låter som om han kan ha problem med IBS. IBS är en sjukdom där tarmen inte fungerar som den ska. Ofta är den ärftlig och görs värre om man äter viss sorts mat. Många med IBS kan till ex inte äta gluten eller laktosprodukter, att man har en känslighet för dessa. Andra saker man kan reagera på är choklad, koffein osv. Sjukdomen är väldigt individuell och jag rekommenderar att läsa på samt besöka läkare och dietist som kan hjälpa.

DesK
2

Uteslut socker, mjöl, baljväxter och mjölkprodukter i minst två veckor. Kontakta även läkare, eftersom det verkar rätt allvarligt.

/Désirée

[Giiisella]
1

Tycker det låter som att han borde uppsöka läkare först och främst för att utesluta allvarligare inflammationer i tarmen, som t.ex. crohns eller ulcerös kolit. Är det ingen allvarligare sjukdom/inflammation så kan man prova sig fram genom att utesluta det man tror orsakar det, t.ex. gluten eller laktos..

[Indii]
1

Instämmer med #4, uppsök läkare! Om han t.ex. är glutenintolerant och börjar utesluta gluten innan undersökning gjorts kan det bli betydligt svårare att ställa diagnos eftersom tarmen kan ha hunnit börjat läka.

Sundaychild
0

Symptomen stämmer mycket väl in på IBS, som ju is sig är ofarlig. Men för att utesluta annat skulle även jag råda att uppsöka läkare.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta