Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 2155 ggr
gickan87
0

Diabetes eller uvi?

Har senaste två dagarna blivit akut kissnödig. Som tex idag, åkte till macken 5 min hemifrån för att tanka bilen. Den tiden det tog att tanka blev jag plötsligt jättenödig. När jag försökte kliva in i bilen så kände jag att det här kommer inte fungera, jag kissar på mig! Som tur var hade macken toa jag fick låna. Kissar inga småskvättar heller som vid uvi, utan det kommer plötsligt men med riklig urinering. Kan det vara uvi iaf? Eller tecken på diabetes? Tycker själv inte att jag blivit kall, men märker att jag dricker mycket, mer än förut. Kan bero på att jag ätit salt/stark mat också. Samtidigt har jag många faktorer som gör att jag misstänker diabetes, övervikt, finns i släkten (mamma och hennes syskon, mormor, morfar) psoriasis som också ska ha en bidragande effekt. Hjälp?

MVH Erika :)

Inkanyezi
0

Om det inte gör ont eller svider, kan du nästan utesluta uvi.

smellcaramell
0

Jag har två gånger haft uvi som inte gör ont men gör mig kissnödig hela tiden, och det är riktiga mängder då.. Väldigt irriterande när man inte har någon smärta som gör att man kan konstatera uvi direkt, även om det är skönt att det inte gör ont. Gå till läkaren, för mig har en "tyst" uvi som jag kallar det, inte gått över av sig själv utan jag har behövt medicin för att få den att försvinna.. Om det inte skulle vara uvi så får du kanske kolla långtidssocker för att se om du har diabetes istället..

gickan87
0

#1 Nej, känner ingenting. #2 Okej, också haft uvi förut utan sveda men då var det bara småskvättar. Tycker inte jag kissar ofta heller 5-7 ggr/dygn. Kanske är det nån gång mer än innan. Funkar inte tranbärdrickan så får det bli vårdcentralen.

MVH Erika :)

smellcaramell
0

#3 är ju så olika det där, jag kissar en normalt 2-3 gånger på ett dygn, när jag har haft uvi har jag sprungit på toaletten varannan timme plus att jag fått springa upp på natten.. så för mig märks det väldigt väl. Jag skulle nog gått till VC så fort som möjligt, min erfarenhet är att ju fortare man behandlar desto fortare går det över..  Dessutom är det skönt att få veta vad det är så man slipper oroa sig för ev. diabetes eller liknande..

Åsa S
0

Det fins ju många saker som kan få en att bli kissnödig ofta, även cystor och myom kan ju trycka lite mot blåsan och göra så man måste tömma oftare + vissa drycker är ju vätskedrivande. Så httar inte VC något gör en koll hos gyn med.