Klåda i örat
Jag har det senaste året haft klåda till och från i öronen. 2012 hade jag eksem i båda öronen och då kliade det väldigt mycket, men det är inte alls så illa längre. Det går i vågor och är ibland väldigt jobbigt och ibland kan jag ignorera det helt.
Vad hade ni gjort i min sits- gått till läkaren eller struntat i det?
Jag vet att det kan bli komplikationer, men samtidigt borde väl något ha hänt i så fall vid det här laget? Hade dessutom en läkare som kollade mina öron snabbt för ett tag sen för att se om de var svullna (hade känt mig förkyld ett tag så hon kollade det mesta) och nämnde inget om det så det lär ju inte vara så farligt.
Medarbetare på Skor iFokus
Sa du inte till läkaren att du hade problem med dina öron?
/Maria
#1 tänkte inte på det, mitt minne är väldigt dåligt och jag har problem med sociala situationer. Dessutom är det ju inget som stör mig hela tiden, bara lite då och då så jag glömmer det ibland
Du kan väl göra ett läkarbesök nästa "period" det är jobbigt så kanske du kan få reda på vad det är för någonting.
/Maria
#3 får nog försöka göra det då… synd att det ska vara så himla jobbigt på min vårdcentral. Man måste boka tid samma dag så det går inte att planera något mer den dagen. Man vet aldrig om man får tid om två timmar eller klockan fyra på eftermiddagen…

Förmodligen är det någon form av eksem. Kontaktar du läkare så kan du få någon receptbelagd salva utskriven som man ska ta 7-14 dagar (kommer inte ihåg exakt hur länge). Har inte vårdcentralen möjlighet att boka in dig på besök längre fram än den dag du ringer, så ring en dag och och sätt av den dagen för "besök vårdcentral".
TS, jag har klåda i öronen mer eller mindre konstant och ibland svullnad och smärta. Det som hjälper mig är att behandla med alsolsprit - bara torka ytterst i hörselgången med en fuktad tops när det är lindrigt, att sätta i en dränkt bomullstuss när det är för eländigt. Observera dock att alsolsprit förmodligen bara hjälper när grundproblemet är något slags vätskande eksem.
#5 problemet är att jag hatar att gå till läkaren själv och hatar verkligen att inte ha koll på läget… Nu är jag sjukskriven pga stress, men det hade ju inte fungerat om jag jobbade att ta ledigt en dag för att jag ska vara hos läkaren ca 30 min någon gång under dagen #6 mitt har aldrig svullnat upp, bara kliat!
jag hade klåda i öronen under många år som både var eksem och svamp i öronen.
Svampen försvann (så vitt jag vet) genom att jag var hos en öronläkare som sprutade in något en gång i öronen för att ta kål på det.
Eksemet fick jag kortisonsalva för vilket hjälpte under tiden jag tog den, men sen kom det bara tillbaka likadant igen…
Mitt råd till dig är samma som min öronläkare gav mig, undvik så långt det går att få vatten och annan vätska i öronen, tvätta håret med fetvadd i öronen o.s.v.
Använd heller inte öronproppar eller annat man stoppar i öronen eftersom det både kan bidra, förvärra och sprida bakterier som kan ge infektioner.
Nu mera har jag bara problem någon kortare period ibland tack och lov.
Stress kan ju absolut vara en utlösare också (lider själv av hög stress och detta kom i samband med kraftig utmattning för mig)
Var dig själv, det finns redan så många andra.
Jag ska förtydliga för alla också hur jag lever och att jag vet att det påverkar mina öron Jag sover med öronproppar. Hela mitt liv har jag mått dåligt för att jag haft svårt att somna, jag vaknade lätt och sov allmänt dåligt och kunde inte sova i samma rum som någon annan. Sen provade jag öronproppar och nu sover jag hur bra som helst. Ja, antagligen hade jag vant mig vid att sova utan, men att sova dåligt i flera månader (nej, det är ingen överdrift, jag känner mig själv) är inte värt det. Jag använder hörlurar som man stoppar i öronen. Det är hemskt och dåligt och allt, ja, men det finns inget alternativ. Jag mår så extremt dåligt psykiskt att jag måste ha musik för att orka med mina dagar, och det funkar ofc inte alltid att ha på högtalare. Alternativet är de som sitter utanpå öronen men de gör så ont! Dessutom har jag rätt höga krav- det måste vara bra ljud, de får inte vara för klumpiga och ivägen, jag måste kunna ha mössa på mig så jag kan lyssna ute året om, de måste ha tre knappar så jag kan höja och sänka volymen på musiken (samt starta den osv) och det får inte höras ut. Helt plötsligt är vi uppe i orimliga summor där det är billigare att få mediciner utskrivna regelbundet. Det går alltså inte att kompromissa bort det där. Om någon känner sig manad till att säga emot eller komma med förslag- läs igenom allt det här en gång till innan ni skriver, för jag kan nämligen inte se någon annan lösning. Så jag vet ju vad problemen beror på liksom, ville bara säga det!
Ok, det var tråkigt att höra och blir svårare att ge råd. 😕
Jag antar att du har testat att sova med fetvadd i öronen?!?
Det gör jag, snällare för öronen än öronproppar, men självklart stänger det inte ut ljudet lika bra som ett par riktigt bra öronproppar….
Var dig själv, det finns redan så många andra.
#10 japp, jag fick göra det när jag hade örondroppar och det går ju, men det stänger inte ute lika bra som sagt :/ däremot så får man en anledning att sjunga "jag har stoppat bomull ut i örat, för att det bullrar så" om man får tråkigt, så det är ju alltid något!
Man borde väl kunna desinficera öronproppar och hörlurar med handsprit t ex? För att få bort bakterier.
En liten sprayflaska med aloe vera-destillat (från holistic) att spraya med i öronen då och då tror jag skulle kunna hjälpa dig.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#12 smart, det ska jag definitivt prova! Tack! :D