Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 2840 ggr
Anna4587
0

Hur länge växer man?

Jag är 14 år och fyller 15 detta år. Har man växt klart då eller? För jag vill bli några centimeter längre.

Tjeja
1

Flickor brukar växa på längden fram till puberteten. Efter mensen kommit igång minskar farten drastiskt och få kvinnor blir mer än ett par cm längre till efter att de fått mens.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Splatter
1

Man kan fortsätta växa lite till tills man blir 20 år ungefär. 🙂 Var ca 162 när min mens började och växte till att bli 167 runt 21 års ålder.

Tjeja
0

#2 oj splatter det var ganska mycket ändå. 5 cm. Det är inte så vanligt. Men #0 titta på din biologiska mamma och pappas längd. Vanligast för flickor är att man blir längre än mamma men kortare än pappa. Medan pojkar brukar bli ett par cm längre än pappa.

[Sabina]
1

Jag växte också tills jag var i 20-års åldern, medan mensen fick jag redan vid 12-års åldern.
Precis som Splatter växte jag ca 5 cm till

Maria
0

Det verkar som om det är väldigt individuellt.

/Maria

OlgaMaria
1

Jag växte också minst 5 cm till efter att jag fått mens. Tror 7 cm till ca. Var nog färdigvuxen vid 16-17 års ålder.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Túrwen]
0

Det är högst individuellt.. jag växte färdigt på längden när jag var 15 men mina höftben fortsatte växa och även bysten.. tills dess att jag var åtminstone 19…

nypisnina
0

Jag växte 6 cm efter mensen. Jag trodde jag hade vuxit färdigt när jag var 18, men sen när jag mätte mig igen ett par, kanske tre år efter så hade jag vuxit en cm till.
Men det är nog väldigt olika.

Karmatarerskanise
0

Du kan växa mer. För precis som skrivet är det väldigt individuellt.

[Devya]
2

Jag växte 9cm till efter att jag hade fått mens. :) Jag växte också ett par cm efter 20-års åldern. :)

tlover
0

Minns jag rätt så slutar kvinnor i snitt att växa när dom är 17, men det är ju snittet det, vissa slutar tidigare och vissa senare.

Män växer i snitt till dom är 22 om jag minns rätt.

Det var däremot flera år sen jag läste detta och med tanke på att medellängden hela tiden ökar så kan det vara annorlunda siffror nu.

l'm back

Fridaaaa
0

Nog olika, jag har inte växt sedan jag var 15-16 år ungefär :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sagolikt
0

Jag hade ju hört att man skulle sluta växa när man fått mens. Så blev det verkligen inte, jag växte åtminstone 8 cm till. Sista gången jag upptäckte att jag hade växt var jag nog 21 och skulle skaffa ett nytt pass. Är inte längre än någon av mina föräldrar.

InkaAthilea
0

Jag växte ca 10 cm efter mensen.

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

Tjeja
0

Alltså läser man här i tråden så har ju lärt ut helt fel på den anatomi o fysiologi utbildningen jag gått! Fast det var några år sedan också. Vore intressant att se om de har nya bud och uppdayerade böcker på utbildningen nu!? :-) Eller så är alla här som vuxit mer efter mensen väldigt ovanliga och antagligen långa också.. Men det har jah svårt att tro på. Så därför tror jag att det är felaktiga uppgifter i den läroboken jag hade (har kvar)!

hankans91
0

Man växer som mest mellan 13-15års ålder efter det växer man inte så mycket mer på längden men de flesta är nog färdigvuxna på längden vid 18års ålder. Mellan åldern 13 till 15 växte jag drygt 20cm efter det växte jag bara 4cm till.

TatsuOni
0

Jag fick mens när jag var tolv. Växte en bra bit när jag var tretton och efter det växte jag inte mer på längden. Jag är 1,56, vilket är kortare än min mor. Hon var ännu kortare fram tills hon var 19. Då växte hon nog närmare en decimeter. Så det kan vara väldigt olika även inom samma familj.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/