Kan man smitta trots immunitet?
Jag gjorde ett test på om jag är immun mot vinterkräksjuka och fick till svar att jag var det. Men började fundera på om jag kan smitta andra med det om jag kommer i kontakt med kräksjukan trots att jag själv inte får det? T.ex om dottern får kräksjuka och då följaktligen kanske till och med kräks på mig. Kan jag då smitta andra på mitt jobb om jag går dit?
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Hur testar man det?
Ja du smittar genom indirekt kontaktsmitta. En spydroppe kan innehålla miljoner viruspartiklar och det räcker med 10st för att bli smittad. Jobbar du inom vården eller nära utsatta grupper så är det väldigt risky. Vanlig handsprit hjälper inte mot calicivirus så man får vara väldigt noga med hygien. #1 Finns en gen som skyddar mot norovirus om jag inte har helt fel. Borde räcka med ett blodprov för att testa.
Jag hade vinterkräksjukan 2012, så då är jag nog inte immun…
Jag har också haft det och det var en riktig pärs : (

#1 Det finns test att köpa på apoteket. Du topsar kinden och skickar in, efter en vecka kan du hämta svaret på nätet :) #2 Nej, jag vet att handsprit inte fungerar. Misstänkte själv att jag förmodligen kan föra smittan vidare.
Jag har aldrig haft det hittills som tur är. De har berättat en hel del skräckexempel där någon knutit skorna utan att tänka på hygien efter och så har det varit vinterkräksjuka överallt :|

#4 Både mannen och dottern har haft det så jag har ju sett hur jobbigt det är 😕
#6 Jag hade heller aldrig haft det trots att jag varit utsatt för smitta många gånger så därför bestämde jag mig för att kolla och jag var immun 😃A/A gen. Smittan kan visst överleva upp till 3 veckor på textil och ytor så det gäller ju att hålla minutiös hygien.
T.S tänk oxå på att det finns flera olika virus som ger vinterkräksjuka (magsjuka) och att virusen kan mutera sig vilket betyder att du inte har något skydd alls utan kan bli sjuk

#8 Ja, det är det vanliga noroviruset jag är immun mot. Det finns ju många sorters magsjukevirus.
Det handlar om hygien. Om du är ren och har rena kläder och använder en ren handduk så är väl risken oerhört minimal att du skulle föra vidare någon smitta. Sen handlar det väl om vilket jobb du har, om det finns immunsvaga personer där eller inte.
Men jag menar. På sjukhuset behöver de ibland ha folk där som är kraftigt uttorkade av vinterkräksjuka och personalen har strikta hygienrutiner för att kunna hantera dessa utan att själva bli smittade eller föra smittan vidare.
Om du har en droppe med smittoämne som ligger någonstans så kan det överleva flera veckor. Men det är inte som att smittoämnen som du inte ser kan överleva och lyckas smitta efter så lång tid. När man har kräksjuka i hemmet så tar man ju hand om och städar bort kräk/diarré, och man städar toaletterna när pärsen är över och tvättar alla handdukar. Då kan man vara lugn. Man behöver inte desinficera hela hemmet.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Jag har aldrig haft vinterkräksjukan tror jag. Kanske någon gång när jag var liten. Men sedan dess har jag inte sett skymten av det(tack och lov).
Du kan bära runt på sjukdomar ändå, framförallt eftersom att kontakt och liknande sprider den. Te.x. om du tar i någonting som har smittande, och går hem, så kan andra i hushållet få det då.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Det räcker med två viruspartiklar för att bli sjuk enligt smittskyddsforskarna. Min systers jobb fick hygienuppdatering ang detta i förra veckan
Ja, som jag har förstått det så kan man föra smittan vidare trots att man själv är immun.
Jag är också immun (och har i överlag väldigt bra immunförsvar) men för andras skull är jag noga med hygienen, speciellt denna tid på året.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Vad menar man med immun man kan ju ha smittan i kroppen men man påverkas själv inte av det och blir sjuk. Men man kan föra den vidare till andra skulle jag gissa.
Men om vi säger att din dotter kräks på dig så får du ju bakterier på dig som kan hänga kvar om du inte tvättar dig till exempel.