Lunginflammationsljud utan lunginflammation
Hej igen, får be om ursäkt för alla mina inlägg men nu har jag en ny fundering. Jag har hostat extremt av den här förkyldningen och fick tillslut tid på vc igår efter uporepade svimningar. Läkaren lyssnade på mina lungor och sa att det låter som jag har lunginflammation på höger sida, samma sak som dom sa vid min förra förkyldning som egentligen va värre än den här då jag fick åka till vc och inhalera flera gånger pga andnöd och jag inte kunde ta mina astmamediciner. Jag blev skickad till lab för ett stick i fingret och läkaren kom dit o h tittade till mig då han tyckte jag verkade så illa däran med min lunginflammation. Fick vänta i väntrummet tills det kommer en mycket förvirrad läkare som berättar att crp ser helt normal ut och att jag inte ens löper risk att utveckla lunginflammation. Jag får istället cocilana för han konstatetar att mina svimmningar beror på att jag stryper blodtillförseln till hjärnan när jag hostar så jag knappt hinner andas. Jag mådde såpass dåligt att jag glömde nämna att det va likadant förra förkyldningen att dom va säkra på högersidig lunginflammation men att det omöjligt kunde vara det. Dom har lyssnat på lungorna mellan mina förkyldningar och då har detvarit helt normalt. Någon som vet varför man låter som man har lunginflammation fast man inte har det? Vaf kan det bero på? Har eg alla symptom såsom ont i ryggen, läkaren sa jag hade lunginflammationshosta och feber, yrsel och anfådd men bra sänka.
Röntgade de inte dig?
De kunde först konstatera att jag hade lunginflammation genom att ta röntgenbilder. Jag fick gå dit tre gånger innan de gjorde det dock, för alla prover visade att jag inte hade något. Sen på röntgenbilderna såg man tydligt att jag hade lunginflammation, båda lungorna.
Man kan ju inte gå bara på crp så jag tycker det var lite fel av den ena läkaren som utgick endast från det och som inte hade undersökt dig. Däremot är det inte klokt att ge antibiotika om crp inte är förhöjt, så då finns det inte mycket de kan göra för dig annat än att typ skriva ut cocilana.
Men du har ju ändå stora problem men försök göra alla huskurer du kan. De hjälper.
Jag brukar också få problem med mina lungor när jag är förkyld. Dricker mycket citronvatten vid minsta tecken på förkylning och det brukar stoppa upp förloppet. Har jag väl fått problem med lungorna kokar jag upp vatten och häller över gul lök och andas in. Ställer på golvet vid sängen eller om jag har det väldigt jobbigt sätter jag mig och andas in det med en handduk över. Om du har problem i halsen eller känner dig slemmig där omkring - gurgla saltvatten många gånger per dag. Använd nässpray för att öppna upp näsgångarna. Drick örtteer.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#2 Tillägg vid hosta. Undvik mjölkprodukter då de är slembildande.
#3 Det skulle tydligen vara en myt det där.
#4 Inte på mig :) Får definitivt mer slem om jag tar ett glas mjölk.
#5 Det finns dock Inga vetenskapliga bevis för att det är slembildande. Däremot så kan mjölken lägga en hinna i munnen som känns slemmig men det betyder inte att mjölken är slembildande. :)
#6 Då har mina läkare varit dåligt utbildade som avrått från det.