Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 2499 ggr
angest
0

Hur långt ner sitter njurarna?

Om man får njursten hur långt ner får man ont då? Är det nedanför midjan och kan det stråla ner i ett ben?

Alltså i torsdags fick jag ont i ländryggen. Jag tänkte inte så mycket på det. Alla har väl ont i ryggen nån gång och inget konstigt med det. Sen gick det över och kom tillbaka flera gånger. Fredagen likadant. Men eftersom jag var symtomfri i perioder tänkte jag att det är ju lugnt. Det går över. Lördagen och söndagen gick någorlunda men molvärken kom och gick fram och tillbaka hela tiden.

Nu på morgonen kom den värsta attacken. Det gjorde så fruktansvärt intensivt ont. Jag hade så ont att jag blev illamående och sprang på toa och både kräktes och var lös i magen samtidigt.

Jag har ingen aning vad det är som gör så himla ont men mamma funderade på njursten?

Så nu undrar jag hur långt ner har man ont då? Jag har ont nedanför midjan och även ont ner i halva benet och ljumsken. Det kommer i intervaller. Helt plötsligt känns det riktigt bra. Sen gör det skitont igen.

Sen är saken den att jag har sökt vård för så himla många saker senaste åren att jag skäms helt enkelt att igen gå till läkare. Snart tar dom väl mig inte på allvar om jag tror att jag har alla möjliga sjukdomar. Jag vet att jag haft många symtom som varit relaterade till ångest. Men man kan väl inte ha så här sju helsickes ont av ångest heller.

Jag vet inte vad jag ska göra.

Aleya
0

Det sitter vid slutet av revbenen på baksidan.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

angest
0

Ok Då har jag ont 1 dm för långt ner för att det ska kunna vara det.

Annielle
1

Om du till och med kräks av smärtan tycker jag definitivt att du ska gå till en läkare, inte normalt.

Man kan ju kräkas av ångest och diarré är ju inget ovanligt heller, men att ha sådan intensiv smärta skulle jag inte säga är vanligt vid ångest.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

angest
0

#3 Jag kräktes för att jag blev så väldigt illamående av smärtan.

Annielle
0

Ja, och kräks man av smärta är det ju rejält och något som man behöver kolla upp och få hjälp med, så ska du ju inte behöva ha det!

Marr
0

Tycker allt att du ska kolla upp det här som Annielle säger. När jag fått njurstensanfall så har jag kunnat uppleva att det strålar ner genom ljumsken och ut i låret, det är hemskt svårt att hålla benen stilla vid ett pågående anfall.

Gick länge med ryggvärk för några år sedan. Slutade med att jag knappt kunde gå. Njuren skakade när jag skulle ta stegen. Då kände jag hur illa jag mådde, feber förmodligen under flera dagar. Ántagligen hade njurstenar täppt till lite till & från under 3 veckors tid. Det hade utvecklats sig till njurbäcksinflammation. Det kan vara farligt.

Här lite fakta om njursten från vårdguiden…

http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Njursten/?ar=True

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

trollslända
0

Jag vet inget om njursten men en sak jag tänkte på. Även om ts har ont 1 dm nedanför själva njuren, kan det då inte vara en sten som är på väg ner och har fastnat och att det gör ont just där stenen sitter? Eller har man alltid ont precis över där njuren sitter när man har njursten?

Maria
0

Kräks man av smärta så är det dags att söka vården😉

Jag fick fruktansvärt ont i magen för 5 år sedan och det var ganska långt ner och det visade sig vara blindtarmsinflammation.

/Maria

angest
4

Det var njursten. Jag hade en 4 mm stor sten som fastnat. Numera utkissad och jag mår fint. Jag skulle bli kallad på ny njurröntgen om ett tag för att se att det ser bra ut

Annielle
0

Åh vad skönt att du fått rätsida på det och mår bra! 🙂