Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: sjukdom-ohälsa
Läst 891 ggr
strobii
0

influensa/rädd för att bli sjuk

hej, jag är extremt rädd för att bli sjuk och undrar mest om det är nån här som haft influensa inom familjen och ändå själv klarat sig från att bli smittad? så att jag vet om det finns någon endaste liten chans att lyckas klara sig :( 
vet att det är viktigt att vara noga med hygien men har också läst att influensan inte bara smittas genom droppsmitta utan genom luften också.

Maria
0

Om du är så extremt rädd så borde du vaccinera dig.

/Maria

veggie4every1
0

#0Ja, det är luftburet. Skaffa en filtrerande skyddsmask i skyddsklass ffp3. Det kan även komma in genom ögon, men vanligare är andningsvägarna. Det finns halvmasker på exempelvis Jula.

Överdrivet god handhygien, klia dig inte med händerna i ögon, näsa och öron, använd skyddsmask ffp3, ät ingen mat som en sjuk person vidrört eller varit i närheten av.

Alla handtag, lysknappar, spisknappar, bänkar, bord etc i huset är att betrakta som smittförande. Desinficera gärna med ytdesinfektion.

Dela givetvis inga handdukar med någon och vädra ofta. Enchinacea kan vara hjälpsamt som immunbooster i förebyggande syfte, men förlita dig inte på den. Var i så lite kontakt som möjligt med de som är sjuka.

Man kan klara sig på det sättet om man är noga och det har vi gjort inom familjen, men inga garantier förstås. Man kan dock klara sig ändå med tur och starkt immunförsvar, men nu ville du ju ha lite konkreta tips uppfattade det jag som. Tänk också på att skyddsmasken är kontaminerad av virus utanpå efter du använt den. Det är bra om de som är sjuka håller sig i ett rum så mycket det går.

Att förebygga med att äta bra kost, inga närings brister, motion osv som stärker immunförsvaret är alltid bra. Ju starkare immunförsvar man har när/om man kommer i kontakt med smitta ju bättre är det förstås. Lycka till🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Sindri
0

Man kan bli sjuk av vaccin också. Får man influensan en gång får man däremot ett naturligt immunförsvar mot några sorter. Själv hade jag aseaten som litet barn och har inte haft en enda flunsa sedan dess.

Att äta sunt, vara ute mycket, motionera, ha god handhygien, gärna boosta immunförsvaret med höga doser D-vitamin är skyddsåtgärder man kan vidta.

Synd att du är så extremt rädd för att bli sjuk. Såvida du inte har en kronisk sjukdom eller annat fysiskt handikapp som gör det farligt för dig att bli sjuk, så vore det kanske bra att få det en gång så slipper du en massa oro i framtiden.