Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1803 ggr
andersson..
0

Hostar upp rött slem

Efter nyår blev jag förkyld och febrig. Nu mår jag rätt bra men hostan sitter i ännu. Fram till igår har jag hostat upp slem som är gult eller genomskinligt. Men i dag på morgonen ser jag att slemmet är rött. Jag trodde först att jag kanske blödde någonstans i tandköttet och att blodet kom därifrån men då skulle det bli rött även  på tandborsten när jag borstar tänderna vilket det inte blir.

Jag har hostat ganska rejält i flera veckor. Kan jag ha hostat sönder något så det blivit ett litet sår i halsen eller varifrån kan blodet annars komma? Varje gång jag hostar eller harklar mig och spottar så är saliven alldeles röd.

Aleya
1

Skulle ringa 1177

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
1

Jag tycker också att du ska ringa sjukvårdsupplysningen.

/Maria

[Devya]
1

Låter inte alls ovanligt. Det händer mig jämt och ständigt om jag har hostat på en hel del. Det kan vara små sprickor som uppstår då man uppstår. Inget farligt alls faktiskt.

Du kan förstår ringa om du är orolig men jag har aldrig behövt göra det. Det hör som till att det kommer blod om man hostar väldigt mycket, i allafall har det alltid varit så för mig. 

Däremot kan det vara bra om du försöker lindra hostan. Gör te på ingefära, lime och honung! Det kan bli en riktigt fin dunderkur för en öm hals. :)

Aleya
3

#3 dock är det ju bättre ta de säkra före det osäkra. För själv är jag astmatiker, så vid hostanfall är jag alltid nästan tvingad att ringa sjukvården och höra om dom ska ha in mig eller om dom ska skriva ut medicin. Så därför tycker jag 1177 är bra att rådfråga.

Medarbetare för Julen

[loveisall]
1

Har du hostat mycket och varit förkyld, så kan små blodkärl i  halsen  ha spruckit, men det är inget farligt. Så länge du inte hostar upp mängder.

[Devya]
0

#4 Nu har jag dock inte förstått det som om ts skulle vara astmatiker.

Just sådana här problem är väldigt vanliga för de som har haft hosta en längre tid och inga konstigheter alls. Om man däremot har andra problem som i kombination med detta kan göra saker och ting farliga, då är det förstås annorlunda.

Jag som är i normalt skick annars skulle aldrig besvära sjukvården med något dylikt, det känns bara onödigt. Om det däremot skulle komma upp en massa blod då är det ju en helt annan grej men om det bara är litegrann så är det inget att nojja sig över. Så tycker jag men om man är orolig och aldrig har upplevt något liknande tidigare så kan man ringa men jag tror inte att de råder en att komma in.

Aleya
2

#6 jag skrev aldrig att ts var det. Men jag skrev att det är bättre att ta det säkra före de osäkra. 1177 finns ju till för frågor, så vet inte om det är som du säger "att besvära". Bättre fråga än att inte veta.

Medarbetare för Julen