Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 2798 ggr
Onslow
0

Plötslig viktnedgång

Hej! Visste inte riktigt vart jag skulle skriva detta men vänder mig hit för lite råd. Jag är en tjej på snart 18 år som har droppat i vikt väldigt mycket senaste tiden. Sen strax innan jul har jag gått från att väga runt 66-67kg till strax under 60kg, runt 58-59 någonstans. Jag är 180cm lång. Det har kommit till den punkten när jag inte längre kan ha tighta tröjor, för mina revben sticker ut genom tyget. Denna viktnedgång har varit trots riktigt dåliga matvanor under jul och fram till nu med mycket mat, mycket skräpmat, energidricka, snacks och liknande. Har inte rört på mig mer än vanligt. Detta har varit tillsammans med ett ihållande, starkt illamående samt smärtor i vänstra sidan av nedre magen, strax ovanför och innanför höftbenet. Jag har varit hos vårdcentral där de inte kände någonting ovanligt vid en fysisk koll, och har tagit blodprov, men alla värden är helt normala. Nu undrar jag självklart vad jag ska göra. Läkarna har lagt ner ärendet då de inte fann något som helst ovanligt och både jag och min familj är extremt oroliga för min viktnedgång framförallt. Jag är väldigt benig, finns liksom ingenting kvar att ta av känns det som. Nu undrar jag mest vad mer man kan göra? Jag litar på läkarna, men viktnedgången har inte slutat och jag känner mig hopplös just nu. Kan man gå till någon annan läkare? Be om ultraljud av magen där det gör ont? Tabletter som omeprazol och primperan fungerar inte mot illamåendet f.ö. och jag är inte gravid enligt de fyra testen jag tagit.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Leramani
0

Jag tycker att du ska kräva en ct-scan buk,  och blodprov som kan avslöja t ex cancer.  Nu.

De Lapsus Resurgam

[Indii]
0

Självklart ska du få ett andra utlåtande av en ny läkare. Oavsett vad dina symptom beror på så ska du inte ge dig innan du fått svar. Du mår ju inte bra, och gör man inte det så går söker man vård. Förhoppningsvis träffar du då en läkare som kan hjälpa dig! Lycka till!

[Wraith]
0

Ja det är bara söka nästa läkare! Behöver givetvis inte vara något allvarligt, men sådana här symtom ska man inte ta lätt på. Ju tidigare man hittar felet ju bättre prognos. Så kräv en annan läkare som inte viftar bort dig! Du har din fulla rätt att få må bra!

Zofia89
0

Har en kompis som hade liknande symptom och det visade sig att hon hade gallsten… Hon är nyligen opererad för detta men hann rasa i vikt från typ 90 till knappt 50kg då det tog så länge före läkaren tog henne på allvar.. Det jag vill säga är att sök läkare och kräv ordentliga undersökningar!!